• شنبه / ۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ / ۱۰:۱۲
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1402020904421
  • خبرنگار : 71661

خیز کنگره آمریکا برای پاسخگو کردن کاخ سفید درباره اوکراین

خیز کنگره آمریکا برای پاسخگو کردن کاخ سفید درباره اوکراین

کمیته امور خارجه مجلس نمایندگان آمریکا با تصویب قطعنامه‌ای از کاخ سفید و پنتاگون خواست تا درباره استقرار سربازان آمریکایی در اوکراین و کمک‌های نظامی آتی این کشور به کی‌یف توضیح دهند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری راشا تودی، این پیشنهاد توسط مت گیتس، عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا ارائه شد و با ۲۲ رای موافق در مقابل ۲۰ رای مخالف در کمیته امور خارجه این مجلس تصویب شد. گیتس تصویب این قطعنامه را «یک پیروزی بزرگ برای اصل پاسخگویی» دانست و دموکرات‌ها را متهم کرد که از «حقیقت و شفافیت درباره کمک به اوکراین» هراس دارند.

بر اساس این قطعنامه جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا و وزارت دفاع این کشور ۱۴ روز فرصت دارند تا رونوشتی از تمامی اسناد حاوی طرح‌های فعلی یا آتی برای کمک نظامی به اوکراین را به کنگره بفرستند. آن‌ها همچنین باید اسنادی را به قانون‌گذاران تحویل دهند که حاوی اطلاعاتی درباره وضعیت حضور نیروهای مسلح آمریکا – از جمله نیروهای عملیات ویژه – در خاک اوکراین هستند.

هفته گذشته در جلسه‌ بررسی این پیشنهاد، دموکرات‌ها گیتس را به پیشبرد خواسته‌های ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه متهم کردند. گیتس متهم شد که «پروپاگاندای روسیه» را ترویج داده و توافق دوحزبی کنگره در حمایت «تزلزل‌ناپذیر و بی حد و حصر» از اوکراین را تهدید کرده است.

کتی مانینگ، عضو مجلس نمایندگان آمریکا این قطعنامه را یک «حربه جدایی‌افکن، نابخردانه و ناشی از سیاست حزبی» دانست که امنیت ملی آمریکا، متحدانش در اروپا و «مردم شجاع اوکراین» را به خطر می‌اندازد. جری کانلی، دیگر عضو دموکرات این مجلس هم گفت که اکنون زمان چنین بازرسی‌هایی نیست.

در مقابل کوری میلز، کهنه‌سرباز آمریکایی و عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان گفت که این قطعنامه نه برای قطع حمایت از اوکراین، بلکه با هدف تضمین این نکته تصویب شده که مانند ادوار گذشته در افغانستان و عراق، آمریکا در اوکراین از هدف اصلی خود دور نشده و به حاشیه نرود.

گیتس در پیشنهاد خود به اسناد لو رفته پنتاگون استناد و بایدن را متهم کرد که «در نمایش وضعیت جنگ اوکراین، جهان را به اشتباه کشانده است». او از دولت خواست وقتی احتمال جنگ با یک قدرت هسته‌ای مانند روسیه مطرح است، شفافیت کامل داشته باشد.

این قطعنامه حالا برای بررسی به صحن مجلس نمایندگان می‌رود و اگر چه جمهوری‌خواهان در اکثریت قرار دارند، اما هستند جمهوری‌خواهانی که مانند دموکرات‌های این مجلس و کاخ سفید، از حمایت بی قید و شرط از کی‌یف حمایت می‌کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha