• دوشنبه / ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ / ۱۲:۱۲
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1402021106263
  • خبرنگار : 71415

حمایت نخست وزیر نیوزیلند از تبدیل کشورش به جمهوری و مستقل از بریتانیا

حمایت نخست وزیر نیوزیلند از تبدیل کشورش به جمهوری و مستقل از بریتانیا

نخست وزیر نیوزیلند امروز دوشنبه گفت، شخصا از تبدیل شدن کشورش به یک جمهوری مستقل از پادشاهی بریتانیا حمایت می‌کند اما به دنبال این که در این مقام اصرار به عملی کردن این طرح داشته باشد، نیست.

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه ای.بی.سی نیوز، کریس هیپکینز، نخست وزیر نیوزیلند این اظهارنظرهایش را ساعاتی قبل از آنکه عازم بریتانیا با هدف شرکت در مراسم تاجگذاری چارلز سوم، پادشاه انگلیس شود، در گفتگو با خبرنگاران مطرح کرد.

کشور نیوزیلند سابقا مستعمره بریتانیا بوده و اکنون دارای خودمختاری است اما چارلز سوم در یک سمت عمدتا تشریفاتی پادشاه و رئیس دولت نیوزیلند نیز محسوب می‌شود. یک فرماندار کل، نماینده چارلز سوم در نیوزیلند است.

نیوزیلند به همراه تعداد زیادی از دیگر مستعمره‌های سابق بریتانیا شروع به اعتراض کردن به نقش آفرینی سلطنت این کشور در دوران مدرن در کشورهای آنها کرده‌اند.

باربادوس در سال ۲۰۲۱ تصمیم گرفت تا تبدیل به یک جمهوری شود. سال گذشته میلادی نیز جاماییکا برنامه‌اش برای پیگیری استقلال خود را اعلام کرد. ماه فوریه گذشته هم استرالیا تصمیم گرفت تصویر پادشاه انگلیس را از اسکناسهای خود حذف کند هر چند که انتظار می‌رود تصویر چارلز همچنان روی سکه‌ها در این کشور درج شود.

هیپکینز بیان کرد:‌ "نیوزیلند به طرزی ایده‌آل و به موقع تبدیل به یک کشور کاملا مستقل در جهان شده و روی دو پای خود خواهد ایستاد، در حالی که ما هم اکنون نیز تا حد زیادی اینگونه عمل‌ می‌کنیم. فکر نمی‌کنم در حال حاضر تعویض کردن فرماندار کل با یک شکل دیگر از رئیس دولت در نیوزیلند لزوم دارای اولویتی فوری باشد."

هیپکینز اواخر سال جاری میلادی با چشم انداز یک رقابت انتخاباتی مواجه است. او در تدارک برای این انتخابات بسیاری از سیاسهای مناقشه برانگیز دولت خود را کنار گذاشته تا تمرکز دستورکار سیاسی خود را به روی مسائل و هزینه‌های معیشتی قرار دهد.

هیپکینز بعد از تصمیم ناگهانی جاسیندا آردرن، نخست وزیر سابق نیوزیلند برای استعفا در ماه ژانویه، جانشین او در این سمت شد.

آردرن قبلا گفته بود که به اعتقاد او نیوزیلند در نهایت به یک جمهوری تبدیل خواهد شد، اما چنین چیزی به عنوان اولویت قانونی در این کشور مطرح نیست. هیپکینز، با این حال، حمایت خود از جمهوری شدن نیوزیلند را با تاکیدی بیشتر از آردرن اعلام کرد.

او خاطرنشان کرد: "من معتقدم که ما در نهایت باید یک کشور مستقل باشیم."

اما او بیان داشت، ساز وکارهای فعلی قانون اساسی نیوزیلند به خوبی کار می‌کنند و علاقه‌ای به ایجاد بحث بر سر جمهوری شدن در میان نیوزیلندی‌ها ندارد.

وی افزود: من صادقانه فکر می‌کنم بحث بر سر این موضوع بر عهده نیوزیلندی‌ها بوده و در حال حاضر حمایت چشمگیری از به راه انداختن این بحث خاص وجود ندارد.

هیپکینز همچنین به طور ناخواسته اذعان کرد که در سفر به انگلیس دیدار با چارلز سوم را برنامه ریزی کرده اما از گفتن اینکه آنها در مورد چه چیزی صحبت خواهند کرد خودداری کرد.

هیپکینز در زمان حضورش در لندن همچنین قصد دارد با ریشی سوناک، نخست وزیر انگلیس نیز برای پیشبرد یک توافق تجارت آزاد منعقد شده در سال ۲۰۲۱ بین دو کشور دیدار کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha