• چهارشنبه / ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ / ۱۵:۰۳
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1402021308065
  • خبرنگار : 71660

پاتروشف: آمریکا فقط منابع اوکراین را می‌خواهد/ غرب فشار سیاسی و نظامی علیه روسیه اعمال می‌کند

پاتروشف: آمریکا فقط منابع اوکراین را می‌خواهد/ غرب فشار سیاسی و نظامی علیه روسیه اعمال می‌کند

دبیر شورای امنیت ملی روسیه امروز (چهارشنبه) گفت، آمریکا صرفا از منابع اوکراین استفاده می‌کند و هیچ منفعتی در حفظ استقلال این کشور ندارد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری تاس، نیکولای پاتروشف، دبیر شورای امنیت ملی روسیه در مصاحبه با روزنامه روسی "ایزوستیا" بیان کرد: آمریکایی‌ها فقط برای غارت منابع طبیعی اوکراین، به این کشور نیاز دارند. واشنگتن با دنبال کردن این سبک سیاست نئونازی، اوکراین را به سرزمینی تبدیل کرده که مردمانش با جمعیت میلیونی در حال فرار هستند و سعی می‌کنند از سرکوب‌های حامی‌نازی و مشکلات اقتصادی و اجتماعی به خارج از کشور پناه ببرند.

وی افزود: امروز کاخ سفید به راحتی به درگیری روسیه-اوکراین تا آخرین اوکراینی ادامه می‌دهد و در عین حال حفظ این کشور (اوکراین) جزو برنامه‌های واشنگتن نیست.

پاتروشف در ادامه هشدار داد، آزمایش‌های غرب برای "احیای ایدئولوژی نئونازی" باید متوقف شود زیرا این اقدام به یک فاجعه جهانی منجر خواهد شد.

وی در این راستا تصریح کرد: آنگلوساکسون‌ها به طور فعال در تلاشند تا برای تحقق اهداف ژئوپلیتیکی مدرن خود، ایدئولوژی نئونازی را احیا کنند. چنین اقداماتی موجب برتری نمی‌شود، بلکه به یک فاجعه جهانی منجر می‌شود و باید با روشی سخت و قاطع مهار شود.

به گفته این مقام روسی، شواهد زیادی هستند که ثابت می‌کنند، بسیاری از اعضای بانفوذ سیاست غرب، ایدئولوژی نازی را پرورش داده‌اند و حتی در گذشته کمک‌های مالی و سازمانی به آدولف هیتلر، رهبر آلمان نازی کرده‌اند.

 او تاکید کرد: امروز حفظ وجهه دموکراتیک برای آن‌ها ضروری است اما ایدئولوژی نازی همچنان یک "شیطان مطلق" است و مهم نیست که شما چقدر او را مخفی می‌کنید.

دبیر شورای امنیت ملی روسیه در ادامه این مصاحبه ضمن بیان اینکه "وضعیت سیاسی در آمریکا خارج از کنترل است و آشفته‌تر می‌شود"، اظهار کرد: به دلیل تفاوت‌های ناسازگاری که میان افراد بانفوذ، شرکت‌ها و نهادهای دولتی آمریکا وجود دارند، روند سیاست داخلی این کشور بدتر، آشفته‌تر و غیرقابل‌ کنترل می‌شود.

نیکولای پاتروشف در ادامه گفت: برای مثال می‌توان به عدم مداخله دولت آمریکا نسبت به افراد رادیکالی که مرتکب قانون‌شکنی می‌شوند، اشاره کرد. همچنین مقامات آمریکا شهروندان این کشور را مجبور می‌کنند تا در برابر فعالان پویش "زندگی سیاهان مهم است" سرتعظیم فرود آورند.

وی همچنین افزود: سرکوب فزاینده رسانه‌ها در آمریکا می‌تواند به عنوان "شکار موهومات" توصیف شود. طی دو سال اخیر، بیش از ۳۰۰ حمله علیه خبرنگاران انجام شد. روزنامه‌نگاران زیادی صرفا به خاطر اینکه کار حرفه‌ای خود را انجام دادند و گزارش‌هایی پیرامون مسائلی منتشر کردند که مقامات آمریکایی سعی در پنهان‌کاری آن‌ها داشتند، دستگیر شدند.

پاتروشف با بیان اینکه واشنگتن از ناتو برای "اشغال اروپا" استفاده می‌کند، عنوان داشت: ایالات متحده با ایجاد ائتلاف نظامی ناتو به طرز موثری اروپا را اشغال کرده است. مقامات اروپایی هم که خود را در موقعیتی ناامید کننده می‌بینند، از اهداف نظامی ناتو پیروی می‌کنند. گسترش ناتو به واشنگتن این اجازه را می‌دهد تا سرزمین‌های دیگری را در شرق اروپا به کنترل خود درآورد.

وی تاکید کرد: کشورهای غربی از سازمان‌های افراطی و تروریستی استفاده می‌کنند تا مردم روسیه را بترسانند و پایه قانون اساسی این کشور را تضعیف کنند. سرویس‌های ویژه غربی، گروه‌های خرابکار را آموزش می‌دهند تا در خاک روسیه مرتکب جرائمی شوند تا از این طریق در میان مردم روسیه رعب و وحشت ایجاد کنند.

این مقام روسی در قسمت دیگری از مصاحبه‌اش به استقرار نیروهای ناتو در اروپا پرداخت و گفت: همزمان با اینکه نیروهای ناتو در اروپا مستقر می‌شوند، کشورهای غربی فشارهای اقتصادی، نظامی و سیاسی را علیه روسیه تشدید می‌کنند. حدود ۶۰ هزار سرباز آمریکایی اینجا مستقر شده‌اند و در این راستا، کشورهای عضو ناتو زیرساخت‌های نظامی خود را نزدیک روسیه مدرن کرده و آموزش‌های نظامی را برای این سربازان ارتقاء بخشیده‌اند.

نیکولای پاتروشف در پایان افزود: این ائتلاف نظامی (ناتو) همچنین تسلیحات و تجهیزاتی به اوکراین ارسال می‌کند و چندین مرکز آموزشی را برای نیروهای مسلح اوکراین افتتاح کرده‌ است.

به‌تازگی براساس گزارشی، یکی از مقامات وزارت خارجه فنلاند گفت که هلسینکی در حال مذاکره با واشنگتن درخصوص "توافقنامه همکاری دفاعی" است که از طریق آن به نیروهای آمریکایی اجازه داده خواهد شد تا آزادانه در فنلاند، این عضو تازه ناتو، مستقر شوند.

به گفته این مقام فنلاندی، مذاکرات درباره توافقنامه مذکور به دلیل آنکه فنلاند عضو جدیدی از ائتلاف نظامی ناتو است، انجام شده و این کشور از طریق حضور آمریکا و ارتقاء تجهیزات و استقرارهای دفاعی، توانایی‌های بازدارندگی و دفاعی خود را تقویت می‌کند.

فنلاند که بیش از ۱۳۰۰ کیلومتر مرز مشترک با روسیه دارد، در تاریخ چهارم آوریل، سی و یکمین عضو رسمی ائتلاف نظامی ناتو شد و نگرانی‌ها و دغدغه‌های جدیدی را برای روسیه ایجاد کرده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha