• سه‌شنبه / ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ / ۱۰:۴۱
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1402021911901
  • خبرنگار : 71610

عطوان در دمشق: سوریه خاستگاه اعراب است/ روسیه در اوکراین با تمام غرب مقابله می‌کند

عطوان در دمشق: سوریه خاستگاه اعراب است/ روسیه در اوکراین با تمام غرب مقابله می‌کند

تحلیلگر سرشناس جهان عرب با حضور در دانشگاه دمشق به مناسبت صدمین سالگرد تاسیس آن در سخنانی به اظهار نظر درباره تحولات اخیر در پرونده روابط اعراب و سوریه و همچنین جبهه نبرد روسیه با غرب در اوکراین پرداخت.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، عبدالباری عطوان، تحلیلگر سرشناس جهان عرب و سردبیر روزنامه رأی الیوم در جریان این مراسم در حضور دانشجویان، ریاست و اساتید دانشگاه تاکید کرد که سفر وی به سوریه با روند عربی شدن مجدد اتحادیه عرب و بازگشت آن به آغوش سوریه همزمان شده است؛ اتفاقی که به عقیده وی با حضور هیئت‌های سوریه در نشست‌های این اتحادیه حیات را به آن باز می‌گرداند.

این نویسنده و تحلیلگر فلسطینی افزود: سوریه خاستگاه اعراب و تابلوی اصلی آنها است، این کشور همه زخم‌ها را پشت سر گذاشت و صفحه گذشته را ورق زد؛ چراکه به دنبال اتحاد اعراب و همبستگی آنها است و می‌خواهد اعراب را حول مساله اصلی آنها متحد کرده و از ملت فلسطین حمایت کند.

عطوان تاکید کرد که اجلاس سران کشورهای عربی در سال‌های گذشته با غیبت دمشق به شدت شکست خورد و امروز همه نگاه‌ها معطوف به نشست ریاض است که متفاوت از جلسات قبل بوده؛ چراکه سوریه در راس این اجلاس خواهد بود.

این روزنامه نگار فلسطینی در ادامه تاکید کرد: سوریه بر تروریسم و ​​کشورهایی که از آن حمایت مالی کرده‌اند پیروز شده است و به لطف ارتش عربی خود توانسته برنامه‌های غرب برای نابودی آن را خنثی کند؛ چراکه در کنار مساله فلسطین و محور مقاومت ایستاده است و توانمندی‌ها و قدرت محور مقاومت امروز به عاملی بازدارنده برای «اسرائیل» در جنگ در منطقه تبدیل شده است.

سردبیر روزنامه رأی الیوم افزود: جهان امروز شاهد تغییر در صحنه سیاسی جهانی و کنار رفتن اصطلاح «تک قطبی» با ظهور یک بلوک جهانی است که به دنبال پایان دادن به سیطره آمریکا و سلطه دلار بر اقتصاد و جایگزینی آن با یک نظام جدید سیاسی، امنیتی و اقتصادی جهانی است که امنیت و ثبات را برای مردم جهان به ارمغان می‌آورد و حاکمیت کشورها را بدون دخالت خارجی و اثرات آن حفظ می‌کند. آثار این تولد با فضای آشتی که در منطقه شاهد آن هستیم و کاهش کانون‌های تنش نمایان شده است.

عطوان در بخش دیگری از اظهاراتش به جنگ روسیه و اوکراین پرداخت و در این باره گفت: روسیه در اوکراین با کل غرب به رهبری واشنگتن مقابله کرد و توانست با همکاری چین تعادل و توازن بین‌المللی جدیدی ایجاد کند.

این روزنامه نگار فلسطینی همچنین تاکید کرد: ائتلاف کشورهای بریکس یک ائتلاف نظامی جایگزین برای ناتو خواهد بود که در حال حاضر با نوعی خروج از نهادهای نظام جهانی آمریکا به سمت نظام نوین جهانی به رهبری روسیه و چین همراه است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۲-۰۲-۲۰ ۲۳:۵۴

عبدالباری عطوان به جای گزافه گویی بهتر بیاد توی کشور خودش زندگی نه اینکه از محل سکونتش و دفترش توی لندن شعارهای پروپاگاندایی بده...