• سه‌شنبه / ۹ خرداد ۱۴۰۲ / ۱۶:۰۶
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 1402030906393
  • خبرنگار : 71381

اخبار سیاسی ۹ خرداد؛ دستور رئیسی درباره رابطه با مصر/اعتماد مجلس به «صحرایی»

اخبار سیاسی ۹ خرداد؛ دستور رئیسی درباره رابطه با مصر/اعتماد مجلس به «صحرایی»

«بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی صمت»،«روابط ایران و عمان»،‌«بزرگداشت سالروز رحلت امام خمینی (ره)» و ... از موضوعات مهم خبری حوزه سیاست امروز (نهم خرداد ماه ۱۴۰۲) بود که می توانید در گزارش زیر مشروح آنها را بخوانید.

به گزارش ایسنا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروزشان به بررسی صلاحیت رضامراد صحرایی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش پرداختند که در نهایت، بعد از صحبت‌های نمایندگان موافق و مخالف و دفاعیات وزیر پیشنهادی، نمایندگان مجلس شورای اسلامی با  ۱۶۷ رای موافق، ۸۶ رای مخالف ، ۱۴ رای ممتنع و ۲ رای باطله از مجموع ۲۶۹ آرای ماخوذه به صحرایی گزینه پیشنهادی تصدی وزارت آموزش و پرورش اعتماد کردند.

پس از این جلسه، معاون پارلمانی رییس جمهوری با اعلام اینکه آقای عباس علی آبادی مدیرعامل مپنا و معاون اسبق وزیر نیرو به عنوان وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت به مجلس معرفی خواهد شد، گفت: هنوز گزینه پیشنهادی برای تصدی وزارت جهاد کشاورزی مشخص نیست.

محمد حسینی همچنین از ارسال نسخه نهایی لایحه حجاب و عفاف به مجلس شورای اسلامی خبر داد وافزود: نظر دولت به ضمیمه لایحه ارسالی قوه قضاییه به مجلس می‌رود و و آنچه از سوی نمایندگان تصویب شود به عنوان قانون اجرا خواهد شد.

سخنگوی دولت هم  در نشست خبری امروزش با خبرنگاران ضمن تایید معرفی علی آبادی به عنوان گزینه پیشنهادی دولت برای وزارت صمت،‌ در پاسخ به سوالی درباره امکان برقراری ارتباط سیاسی با مصر گفت: دولت آماده توسعه روابط با مصر است. پس از فرمایش رهبری،  رییس‌جمهور به وزارت خارجه دستور داده‌اند که اقدامات لازم در این زمینه انجام شود.

****

در پی درگیری‌های اخیر میان نیروهای مرزبانی ایران و نیروهای طالبان، روزنامه عرب نیوز گفت و گویی با معاون سخنگوی وزارت امور خارجه دولت طالبان را منتشر کرده که در آن گفته است: دولت طالبان نمی‌خواهد روابطش با کشورهای همسایه، از جمله ایران خراب شود و خواستار حل‌وفصل دیپلماتیک مناقشات موجود شد.

حافظ ضیا احمد با اشاره به اینکه وضعیت موجود عادی است و امارت اسلامی افغانستان هیچ گاه با گسترش تنش‌ها موافق نبوده است، تاکید کرده که درخواست ما از تمامی کشورهای همسایه، از جمله ایران این است که این مسائل را از طریق کانال‌های دیپلماتیک حل کنند.

امروز همچنین روزنامه کره‌ای اکونومیک دیلی، به نقل از منابع آگاه دیپلماتیک و دولتی در سئول از رایزنی مقامات کره و آمریکا در چارچوب یک کارگروه‌ برای آزادسازی ۷ میلیارد دلار پول‌ بلوکه شده ایران در بانک‌های کره خبر دادند.

افرادی که در جریان این رایزنی‌ها بوده‌اند، مدعی شدند که آزادسازی این پول‌ها ذیل شرایطی سخت‌گیرانه و تنها به منظور استفاده ایران از این مبالغ برای اموری مانند هزینه‌های عضویت سازمان ملل و خریداری واکسن کرونا انجام خواهد شد.

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی هم در تازه‌ترین گزارش خود درباره ایران، آخرین تحولات پادمانی و برجامی ایران را بررسی کرده که قرار است این گزارش در نشست هفته آتی شورای حکام در دستور کار قرار گیرد.

****

در واکنش به سفر اخیر سلطان عمان به تهران، وزیر خارجه کشورمان با انتشار توییتی این سفر را گام مهم جدیدی در مسیر تحکیم همکاری‌های راهبردی دو کشور ایران و عمان عنوان کرد و نوشت:‌ سیاست همسایگی دولت سیزدهم، مبتنی بر راهبری حکیمانه مقام معظم رهبری و گسترش و تقویت روابط با همسایگان و کشورهای منطقه با جدیت به پیش می رود.

در تحلیلی دیگر درباره این سفر، حشمت‌الله فلاحت‌پیشه هم با تاکید بر جایگاه تاریخی عمان در منطقه در میانجی‌گری همانند نقشی که سوییس در دنیا دارد، گفت: طبیعی است که با این تاریخ و سابقه هر سفر مقامات عمانی به ایران و ایران به عمان این بحث را مطرح می‌کند که مهم‌ترین مسایل بین مقامات دو کشور اختلافات ایران با کشورهای دیگر به ویژه آمریکا باشد، اما معتقدم این سفر این بار در ابعاد دو جانبه بیشتر حایز اهمیت است. البته این سفر یک ماموریت غیرممکن و یک ماموریت ممکن هم در چارچوب حل و فصل مسایل ایران با کشورهای دیگر برای سلطان عمان داشت.

این کارشناس مسایل بین‌الملل افزود: "ماموریت ممکن" سفر این است که سلطان عمان سعی دارد بعد از چهار دهه ایران و مصر را به سمت تنش زدایی و گشایش مناسبات دیپلماتیک سوق دهد. اما "ماموریت غیرممکن" عمان، برجام است.

تحلیل های دیگر در باره سفر سلطان عمان به ایران را می توانید در لینک های زیر بخوانید.

یکی از موفقیت‌های سفر سلطان هیثم به تهران مربوط به موضوع هسته‌ای است

محورهای سفر سلطان هیثم به تهران از زبان تحلیلگر عمانی

****

در آستانه گرامیداشت سی و چهارمین سالگرد ارتحال معمار کبیر انقلاب و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران،‌ حجت الاسلام و المسلمین سیدحسن خمینی در دیداری که ظهر امروز با اعضای ستاد مرکزی بزرگداشت رحلت حضرت امام خمینی (ره) داشت، تاکید کرد: انقلابی بودن و انقلابی ماندن یک بحث مهم است و یکی از مهمترین مولفه های شخصیتی امام، انقلابی بودن ایشان بود.

در همین مراسم، محمدعلی انصاری دبیر ستاد مرکزی بزرگداشت امام خمینی(ره) با اشاره به حساسیت دشمنان اسلام نسبت به اسم امام خمینی (ره) بیان کرد: از افتخارات ما است که امام خمینی (ره) که ۶۰ سال پیش مبارزه را آغاز کردند دشمنان گفتند که راه آنها تمام شده، اما ادامه یافت.

سردار سرتیپ دوم پاسدار رمضان شریف سخنگو و مسئول روابط عمومی کل سپاه پاسداران هم با اشاره به اهتمام ویژه سپاه برای برگزاری هرچه باشکوه تر مراسم سالگرد ارتحال امام گفت: قرارگاه شهید فهمیده با مسئولیت فرمانده سپاه محمد رسول الله تهران بزرگ (ص) آماده مشارکت و نقش‌آفرینی در برگزاری شکوهمند مراسم سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی (ره) است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha