• شنبه / ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ / ۱۴:۵۱
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1402031308748
  • خبرنگار : 71129

نشست گروه بریکس با دوستان؛ هدف افزایش اعضاء

نشست گروه بریکس با دوستان؛ هدف افزایش اعضاء

مقام‌های ارشد بیش از ۱۰ کشور از جمله عربستان و ایران در مورد ایجاد ارتباطات نزدیکتر با بلوک بریکس، از اقتصادهای نوظهور بزرگ و با هدف تعمیق روابط و موقعیت خود به عنوان وزنه تعادلی در برابر غرب تشکیل جلسه دادند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، بریکس که متشکل از برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی است درحال بررسی گسترش خود و افزایش تعداد اعضایی است که تمایل دارند عضوی از این بلوک اقتصادی شوند.

"نالدی پاندور" وزیر خارجه آفریقای جنوبی که میزبان نشست این گروه بود، در بیانیه‌ای گفت: جهان در حوزه همکاری دچار تزلزل شده است. کشورهای توسعه یافته هرگز به تعهدات خود در قبال کشورهای در حال توسعه عمل نکرده‌اند و تلاش می‌کنند همه مسئولیت‌ها را به کشورهای در حال توسعه منتقل کنند.

وی همچنین کشورهای ثروتمند را مورد انتقاد قرار داد.

وزیر خارجه جمهوری دموکراتیک کنگو هم در این نشست گفت، کشورهای توسعه یافته فاقد خواسته سیاسی برای پیشبرد صلح و رفاه جمعی هستند.

ایران، عربستان، امارات، کوبا، جمهوری دموکراتیک کنگو، کومور، گابن و قزاقستان همگی نمایندگانی رابه کیپ تاون اعزام کردند تا در مذاکرات به اصطلاح "دوستان بریکس" شرکت کنند.

نمایندگان مصر، آرژانتین، بنگلادش، گینه بیسائو و اندونزی نیز به صورت مجازی در این گفت‌وگوها شرکت داشتند.

در این میان، سوبراهمانیام جایشانکار، وزیر خارجه هند گفت، این گفت‌وگوها شامل رایزنی‌ها درباره خط مشی‌ها، استانداردها، معیارها و روندهای چگونگی گسترش بریکس بود.

در نشست کیپ تاون که قرار است مقدمه‌ای برای نشست ماه اوت این گروه در شهر ژوهانسبورگ آفریقای جنوبی باشد، وزیر خارجه هند بر "توازن جدید" در نظم جهانی تاکید کرد.

وی در ادامه این گردهمایی را "پیامی نیرومند" برای اعلام "چندقطبی بودن جهان" خواند و گفت: راه‌کارهای کهنه از پس چالش‌های جدید برنمی‌آیند.

جایشکانکار تصریح کرد که چالش‌های کنونی گواه نقصان عمیق معماری کنونی بین‌المللی است به این معنا که نه قادر به بازتاب سیاست، اقتصاد و جمعیت‌شناسی حال حاضر است و نه انتظارها را بازتاب می‌دهد.

وزیر خارجه هند که کشورش از پیشگامان درخواست برای اصلاحات در سازمان ملل است از اعضای گروه بریکس خواست در اصلاح نهادهای چندجانبه‌ای مانند شورای امنیت از خود صداقت به خرج بدهند.

گروه بریکس در پی حمله روسیه به اوکراین بر آن است که در برابر برتری ژئوپولتیک غرب خود را به صورت وزنه‌ای نشان دهد.

روسیه و چین نیز تمایل خود برای گسترش اعضای بریکس نشان داده‌اند به طوریکه سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه از درخواست شماری از کشورها برای عضویت در این گروه خبر داده است.

"ما ژائوشو"، معاون وزیر خارجه چین نیز گفته که کشورش انتظار دارد سایر کشورها هم به "خانواده بزرگ" بریکس بپیوندند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha