• دوشنبه / ۱۵ خرداد ۱۴۰۲ / ۱۱:۱۰
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1402031509398
  • خبرنگار : 71496

اپوزیسیون لبنان حمایت خود را از "جهاد ازعور" برای ریاست جمهوری اعلام کرد

اپوزیسیون لبنان حمایت خود را از "جهاد ازعور" برای ریاست جمهوری اعلام کرد

۳۲ نماینده از احزاب مخالف و حزب تغییر در لبنان حمایت خود را از نامزدی "جهاد ازعور"، وزیر دارایی پیشین این کشور برای ریاست جمهوری اعلام کردند.

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت عرب۴۸، پس از گذشت بیش از هفت ماه از خلأ پست ریاست جمهوری لبنان، ۳۲ نماینده این کشور از احزاب مخالف و نیز حزب تغییر حمایت خود را از نامزدی جهاد ازعور، وزیر دارایی پیشین این کشور اعلام کردند.

پارلمان لبنان از اواخر اکتبر که دوره ریاست جمهوری میشل عون، رئیس جمهور سابق این کشور به پایان رسید، با وجود برگزاری ۱۱ جلسه برای توافق درباره رئیس جمهور جدید، به دلیل اختلاف‌نظر میان احزاب حامی حزب‌الله و احزاب مخالف آن و نیز اختلاف‌نظرها در هر یک از این احزاب و وجود چهره‌های مستقل نتوانست در این زمینه موفق شود.

از چند هفته قبل احزاب مسیحی، القوات اللبنانیه، جریان ملی آزاد و حزب الکتائب لبنان تلاش می‌کنند به توافقی درباره ازعور برسند.

در لبنان ریاست قوای سه‌گانه میان فرقه‌های دینی تقسیم شده به این شکل که پست ریاست جمهوری به مسیحی‌های مارونی‌، پست ریاست پارلمان به احزاب شیعه و سمت نخست وزیری به احزاب اهل تسنن اختصاص دارد.

اعلام نامزدی ازعور پس از رایزنی‌های گسترده میان فراکسیون‌های مخالف حزب‌الله و جریان ملی آزاد، حزب مسیحی هم‌پیمان حزب‌الله انجام شد.

مارک ضو، نماینده پارلمان لبنان روز یکشنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی به نمایندگی از ۳۲ نماینده این پارلمان، ازعور را به عنوان یک نامزد مورد توافق همه گروه‌ها اعلام کرد.

این ۳۲ نماینده، از فراکسیون‌های مخالف لبنان و در راس آنها حزب‌های القوات اللبنانیه که دارای فراکسیون مهمی در پارلمان این کشور است، الکتائب متعلق به مسیحیان لبنان و نیز چهره‌های مخالفی چون میشل معوض و برخی نمایندگان مستقل و برخی دیگر وابسته به فراکسیون تغییرگرایان برخاسته از اعتراضات علیه طبقه سیاسی در سال ۲۰۱۹ هستند.

پیش از این، آنها از میشل معوض حمایت کردند، معوض به عنوان اولین نفر نامزدی خود را برای انتخابات ریاست جمهوری لبنان اعلام کرد اما روز یکشنبه به نفع ازعور از کاندیداتوری انصراف داد.

جبران باسیل، رئیس حزب جریان ملی آزاد لبنان که با نامزدی سلیمان فرنجیه مخالف بود، اعلام کرد با وجود اختلاف‌نظرهایی که با برخی فراکسیون‌های پارلمانی داشته، با آنها در مورد ازعور به توافق رسید.

در مقابل حزب‌الله و هم‌پیمان آن جنبش "امل" به ریاست نبیه بری که ریاست پارلمان این کشور را نیز بر عهده دارد، از نامزدی سلیمان فرنجیه، چهره نزدیک به دمشق حمایت می‌کنند.

رسانه‌های لبنانی اعلام کردند که حسن فضل‌الله، نماینده‌ای از حزب‌الله گفت، "خودتان را خسته نکرده و وقت را هدر ندهید، نامزد چالشی و تقابلی با هر نامی که باشد، هرگز به (کاخ) بعبدا نخواهد رسید".

برخی از چهره‌های حزب‌الله پیش از این معوض را نامزدی "چالشی" خوانده بودند.

مشخص نیست بری چه زمانی برای برگزاری جلسه پارلمانی جدید جهت انتخاب رئیس جمهور فراخوان خواهد داد و تا الآن نیز هیچ گروهی از اکثریت پارلمانی برخوردار نشده تا بتواند نامزد خود را معرفی کند.

ازعور در حال حاضر مدیر بخش خاورمیانه و آسیای مرکزی صندوق بین‌المللی پول است و پیش از این نیز در سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۸ وزیر دارایی لبنان بوده است.

طبق اعلام سایت صندوق بین‌المللی پول، ازعوز دارای مدرک دکتری در علوم مالی بین‌المللی و رتبه عالی در اقتصاد بین‌المللی و علوم مالی است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha