• دوشنبه / ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ / ۱۱:۳۱
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1402032213965
  • خبرنگار : 71129

طالبان گزارش شورای امنیت را «بی‌اساس و جانبدارانه» خواند

طالبان گزارش شورای امنیت را «بی‌اساس و جانبدارانه» خواند

طالبان گزارش کمیته شورای امنیت سازمان ملل که بر شکاف داخلی در این گروه تاکید دارد را "بی‌پایه و اساس و جانبدارانه" خواند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، در هفت ماه گذشته تغییری بزرگ در انتقال قدرت از کابل به قندهار، جنوب افغانستان وجود داشته که محل اصلی فعالیت طالبان و پایگاهی برای هبت‌الله آخوندزاده، مسوول ارشد گروه طالبان به شمار می‌رود.

در گزارش کمیته شورای امنیت سازمان ملل مربوط به اوایل ژوئن سال جاری میلادی و از سوی تیم پشتیبانی تحلیلی و نظارت بر تحریم‌ها آمده است که ساختار حکمرانی طالبان "همچنان به شدت انحصاری، سلب‌کننده، پشتون‌محور و سرکوبگر" در قبال تمامی اشکال مخالفت‌هاست.

در این گزارش همچنین ذکر شده، بازگشت قدرت به قندهار همانند سال‌های دهه ۹۰ میلادی به معنای دور زدن وزرای ارشد طالبان در کابل، مرکز اصلی دولت کنونی به دلیل روش‌های تصمیم‌گیری آنهاست.

چهره‌های کلیدی مانند سخنگوی اصلی طالبان دفاتری را در قندهار ایجاد کرده‌اند. احکام اصلی و بزرگ مانند اعمال محدودیت و ممنوعیت علیه زنان و دختران به جای کابل از قندهار صادر شده است.

در گزارش شورای امنیت سازمان ملل همچنین آمده که طالبان درگیر تنش‌های داخلی بر سر سیاستگذاری‌های کلیدی، مرکزیت قدرت و کنترل منابع مالی و طبیعی در افغانستان است. درگیری‌های موجود بر سر قدرت همچنین باعث بی‌ثبات شدن بیشتر اوضاع در این کشور می‌شود که می‌تواند به درگیری‌های مسلحانه بین گروه‌های رقیب منجر شود که خود یک خطر بزرگ است.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان گزارش شورای امنیت سازمان ملل را رد کرده و آن را اتهاماتی خواند که "بی‌پایه و اساس و به صورت واضح علیه افغان‌هاست."

مجاهد همچنین مدعی شد، شایعاتی مبنی بر عدم توافق بین روسای گروه طالبان فقط تداوم پروپاگاندای ۲۰ سال گذشته است. به گفته او "انتشار چنین گزارش‌های بی‌پایه و اساس و جانبدارانه‌ای از سوی شورای امنیت کمکی به افغانستان، صلح و ثبات بین‌المللی نمی‌کند و فقط به ایجاد نگرانی بیشتر در میان مردم افغانستان منجر می‌شود."

این گزارش همچنین آخوندزاده را یک "منزوی و گریزان" می‌داند و بیان می‌کند که او اقداماتی را برای تضمین امنیت خود حین برگزاری نشست‌ها انجام می‌دهد.

این گزارش از قول یکی از کشورهای عضو شورای امنیت سازمان ملل همچنین اعلام کرده، آخوندزاده از دو بار ابتلا به کووید ۱۹ جان سالم به در برده اما همین مساله باعث شده تا سیستم تنفسی او دچار ضعف شود و همچنین از مشکلات کلیوی رنج می‌برد که باعث شده تا چهره‌های ارشد طالبان منتظر مرگ و جانشین شدن فرد دیگری باشند.

در گزارش اول ژوئن شورای امنیت سازمان ملل آمده است: هبت‌الله با غرور در مقابل فشارهای خارجی به منظور متعادل کردن سیاستگذاری‌هایش مقاومت کرده است. هیچ نشانه‌ای وجود ندارد که دیگر عناصر طالبان مستقر در کابل بتوانند بر سیاست‌ها تاثیر اساسی بگذارند. چشم‌انداز کمی برای تغییر در کوتاه مدت تا میان مدت وجود دارد.

از نوامبر گذشته میلادی، طالبان زنان افغانستان را از بسیاری از عرصه‌های عمومی، دانشگاه‌ها و مشاغل دور کرده و ممنوعیت‌هایی برای آنها به وجود آورده‌اند. دختران افغانستان نیز دیگر اجازه ادامه تحصیل پس از کلاس ششم را ندارند.

در روزهای اخیر، طالبان همچنین به دنبال حذف تمام سازمان‌های خارجی از بخش آموزش بوده‌ است؛ اقدامی که استفان دوجاریک، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد روز پنجشنبه درباره آن گفت: یک گام وحشتناک رو به عقب دیگر برای مردم افغانستان خواهد بود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۲-۰۳-۲۲ ۱۲:۵۵

ما به کارهای درست و غلط طالبان کاری نداریم ولی جهان اسلام همیشه مغلوب این نقشۀ شوم صهیونیسم و امپریالیسم جهانی شده که از ابزار تفرقه و فرقه گرائی افراطی و عدم وحدت و ایجاد شکاف فکری و عملی بین گروههای مسلمان کرده و با ایجاد هراس و جنگهای خواسته یا ناخواسته مسلمانان را با مسلمانان درگیر می کند حتی تا جائی این نقشۀ هدفمند را به پیش می برند که مسلمانان را با دستان مسلمانان کشتار دسته جمعی می کنند و بعد وارد صحنه شده و ادعای دلسوزی وتأمین امنیت کرده و در تمام شئون و مقدرات کشورهای اسلامی و مسلمانان مداخله می کنند......