• سه‌شنبه / ۳۰ خرداد ۱۴۰۲ / ۱۶:۰۰
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1402033019877
  • خبرنگار : 71661

آسه‌آن در نزدیکی دریای چین جنوبی رزمایش برگزار می‌کند

آسه‌آن در نزدیکی دریای چین جنوبی رزمایش برگزار می‌کند

در میان تشدید واکنش اعضای مجمع کشورهای جنوب شرق آسیا به افزایش قاطعیت چین در این منطقه، این کشورها قصد دارند در ماه سپتامبر یک رزمایش مشترک برگزار کنند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، ارتش اندونزی امروز (سه‌شنبه) اعلام کرد که اعضای مجمع کشورهای جنوب شرق آسیا (آسه‌آن) کنفرانسی برای هماهنگی این رزماش که قرار است ۱۸ تا ۲۵ سپتامبر در نزدیکی منطقه مورد مناقشه دریای چین جنوبی برگزار شود، تشکیل دادند.

چین خود را مالک بخش اعظم دریای چین جنوبی می‌داند و این پکن را در تقابل شدید با کشورهای آسه‌آن قرار داده است، از جمله اندونزی، ویتنام، مالزی، برونئی و فیلیپین. قایق‌های ماهی‌گیری چینی و کشتی‌های نظامی این کشور به شکلی فزاینده در این آب‌های مورد مناقشه رفتار تهاجمی دارند.

یودو مارگونو، فرمانده ارتش اندونزی پیش‌تر گفته بود که این رزمایش در منطقه‌ای از دریای چین جنوبی برگزار خواهد شد که اندونزی از ۲۰۱۷ تا امروز آن را «ناتونای شمالی» نام‌گذاری کرده است.

اما اندونزی که ریاست دوره‌ای آسه‌آن را برعهده دارد، ‌امروز در بیانیه‌ای اعلام کرد که این رزمایش در ناتونای جنوبی، یعنی خارج از منطقه‌ای برگزار می‌شود که چین آن را قلمرو خود می‌داند.

بر اساس بیانیه ارتش اندونزی، کشورهای کامبوج و میانمار که ارتباط خوبی با چین دارند، از حضور در کنفرانس هماهنگی این رزمایش خودداری کردند.

پس از آنکه در اوایل ماه میلاید جاری اندونزی این رزمایش‌ها را بعد از دیدار وزرای دفاع آسه‌آن در بالی اعلام کرد، کامبوج اعلام کرد که هنوز هیچ تصمیم قطعی گرفته نشده و در حال تشکیل کارگروهی برای بررسی این گزینه است.

پکن حضور خود در این آب‌ها را تحت «حقوق سنتی ماهی‌گیری» مجاز می‌داند. چین در ششم فوریه علیه یک قایق گارد ساحلی فیلیپینی از یک لیزر نظامی استفاده کرد که به نابینایی موقت برخی از خدمه این قایق و تشدید گشت‌زنی‌های فیلیپین در آب‌های مورد مناقشه شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha