• شنبه / ۱۰ تیر ۱۴۰۲ / ۱۰:۳۲
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1402041005607
  • خبرنگار : 71660

بلینکن: برای حصول توافق میان ایروان-باکو همچنان سخت تلاش می‌کنیم

بلینکن: برای حصول توافق میان ایروان-باکو همچنان سخت تلاش می‌کنیم
از راست آرارات میرزویان، آنتونی بلینکن و جیحون بایراموف

همزمان با پایان مذاکرات وزرای خارجه ارمنستان و جمهوری آذربایجان به میزبانی واشنگتن، وزیر خارجه آمریکا گفت که تلاش‌های سخت برای رسیدن به یک توافق نهایی جهت خاتمه دادن به درگیری‌ها بر سر منطقه قره‌باغ همچنان پای بر جاست.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا که در پایان این دور از گفت‌وگوها در واشنگتن با آرارات میرزویان، وزیر امور خارجه ارمنستان و جیحون بایراموف، وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان عکس گرفت، به خبرنگاران گفت: برخی از دشوارترین موضوعات حل نشده باقی ماندند، بدون آنکه حتی به جزئیات آن‌ها اشاره کنیم.

بلینکن با اشاره به این گفت‌وگوها تصریح کرد: پیشرفتی در روند مذاکرات وجود داشته است؛ از جمله این موارد می‌توان به توافقی درخصوص برخی معاهده‌های اضافی و همچنین تعمیق درک مواضع نسبت به مسائل برجسته و حائز اهمیت و همچنین به رسمیت شناختن این مسئله که همچنان برای توافق نهایی تلاش بسیاری نیاز است، اشاره کرد.

وزیر خارجه آمریکا ضمن آنکه این مذاکرات را "صادقانه، شفاف و مستقیم" توصیف کرد، نسبت به پیشرفت‌های بیشتر در جلسه‌ای میان رهبران دو کشور ابراز امیدواری کرد و اتحادیه اروپا نیز اعلام کرد که انتظار دارد این جلسه طی هفته‌های آتی برگزار شود.

وزرای امور خارجه ارمنستان و جمهوری آذربایجان در این خصوص با رسانه‌ها صحبتی نکردند.

ارمنستان و جمهوری آذربایجان، دو کشور منطقه قفقاز اوایل دهه ۱۹۹۰ در پی فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، برای کنترل منطقه مورد مناقشه قره‌باغ با یکدیگر درگیر شدند.

در ماه آوریل، جمهوری آذربایجان یک ایست بازرسی مرزی را در ورودی گذرگاه لاچین ایجاد کرد؛ گذرگاهی که تنها راه ارتباطی ارمنستان با منطقه قره‌باغ است. این گذرگاه تنها مسیری است که ارمنستان از طریق آن می‌تواند غذا، سوخت و ملزومات دارویی را به ساکنان ارمنی قره‌باغ برساند؛ منطقه‌ای که حدود ۱۲۰ هزار قوم ارمنی ساکن آن هستند. قره‌باغ که در سطح بین‌المللی به عنوان بخشی از جمهوری آذربایجان به رسمیت شناخته شده، دارای جمعیت عمدتا ارمنی است و مکررا دو کشور بر سر آن درگیری‌هایی داشته‌اند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha