• یکشنبه / ۱۸ تیر ۱۴۰۲ / ۱۵:۳۴
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1402041811458
  • خبرنگار : 71660

هشدار نخست‌وزیر کامبوج درباره بمب‌های خوشه‌ای: «قربانیان واقعی اوکراینی‌ها هستند»

هشدار نخست‌وزیر کامبوج درباره بمب‌های خوشه‌ای: «قربانیان واقعی اوکراینی‌ها هستند»

نخست‌وزیر کامبوج از اوکراین خواست تا از بمب‌های خوشه‌ای استفاده نکند و در عین حال هشدار داد که این مردم اوکراین هستند که "قربانیان واقعی" چنین تسلیحاتی خواهند شد.

به گزارش ایسنا، به نقل از اسکای نیوز، «هون سن» نخست‌وزیر کامبوج که کشورش همچنان با اثرات و بقایای مربوط به تسلیحات جنجالی که اوایل دهه ۱۹۷۰ توسط آمریکا استفاده شد، دست و پنجه نرم می‌کند به جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا و ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین درخصوص خطرات ناشی از بمب‌های خوشه‌ای هشدار داد.

او در توییتی نوشت: اگر بمب‌های خوشه‌ای در مناطق تحت کنترل روسیه استفاده شوند، خطرات بزرگی را برای اوکراینی‌ها تا سال‌ها و یا شاید تا صدها سال بعد به دنبال داشته باشد.

او با اشاره به وضعیت کامبوج تصریح کرد: بیش از نیم قرن گذشته و هنوز هیچ وسیله‌ای برای نابودی همه آن‌ها وجود نداشته است.

نخست‌وزیر کامبوج در پایان افزود: ناراحت و متاسفم برای اوکراینی‌ها. بدین ترتیب از رئیس‌جمهوری ایالات متحده به عنوان تامین‌کننده این تسلیحات و از رئیس‌جمهوری اوکراین به عنوان گیرنده این مهمات می‌خواهم که از بمب‌های خوشه‌ای در جنگ استفاده نکنند زیرا "قربانیان واقعی" اوکراینی‌ها خواهند بود.

پیشتر جو بایدن در مصاحبه‌ای با شبکه سی‌ان‌ان که روز جمعه پخش شد، با اشاره به اینکه «مهمات معمولی نیروهای اوکراینی تمام شده است»، گفت: «من به توصیه وزارت دفاع (پنتاگون) در مورد ارسال مهمات خوشه‌ای به اوکراین عمل کردم و این تصمیمی بسیار دشوار بود».

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا هم از تصمیم واشنگتن برای ارائه این مهمات به اوکراین خبر داد و در عین حال خاطرنشان کرد: «ما از خطر بمب‌های خوشه‌ای برای غیرنظامیان آگاه هستیم و به همین دلیل این تصمیم را تا زمانی که ضمانت‌نامه‌ای از اوکراین دریافت کنیم، به تعویق انداختیم.»

تصمیم آمریکا برای ارائه بمب‌های خوشه‌ای به اوکراین با انتقادهای بین‌المللی مواجه شد. دیده‌بان حقوق بشر اعلام کرد که «انتقال این سلاح‌ها به اوکراین ناگزیر باعث رنج طولانی‌مدت غیرنظامیان خواهد شد.»

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha