• دوشنبه / ۱۹ تیر ۱۴۰۲ / ۰۹:۳۲
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1402041911761
  • خبرنگار : 71402

موضع «منفعل» رئیس‌جمهوری آلمان درباره بمب‌های خوشه‌ای

موضع «منفعل» رئیس‌جمهوری آلمان درباره بمب‌های خوشه‌ای

رئیس‌جمهوری آلمان با وجود اینکه تاکید کرد کشورش «مخالف» استفاده از مهمات خوشه‌ای است، گفت که برلین «نمی‌تواند و نباید» در تصمیم جنجالی واشنگتن برای تامین این نوع مهمات برای اوکراین که در اکثر کشورهای اروپایی ممنوع است، دخالت کند.

به گزارش ایسنا، فرانک-والتر اشتاینمایر، رئیس‌جمهوری آلمان یکشنبه در مصاحبه با شبکه زد.دی‌.اف با بیان اینکه کشورش در سال ۲۰۰۸ و در زمانی که او وزیر خارجه بود، اقدام به امضای کنوانسیون مهمات خوشه‌ای کرد، گفت: این درست است که استفاده از چنین مهماتی از سوی دولت فدرال در آلمان ممنوع شده و آلمان مخالف چنین تجهیزاتی است.

با این حال اشتاینمایر اذعان کرد «اما در شرایط کنونی نمی‌توانیم جلوی ایالات متحده را بگیریم». او حتی تاکید کرد که «موضع آلمان علیه استفاده از بمب‌های خوشه‌ای مثل همیشه موجه است.»

تصمیمی که دولت آمریکا به تازگی در مورد ارسال مهمات خوشه‌ای به اوکراین اعلام کرده، حتی در میان متحدان ایالات متحده هم جنجال به پا کرده است. کانادا، انگلیس، اتریش و اسپانیا همگی مخالفت خود را با ارسال این تسلیحات از سوی ایالات متحده به اوکراین اعلام کرده و به اثراتی که این نوع تسلیحات می‌تواند حتی با پایان یافتن جنگ بر غیرنظامیان بگذارد و جان آنها را بگیرد، اشاره کرده‌اند.

رالف اشتنگر، نماینده پارلمان آلمان و یکی از اعضای حزب حاکم سوسیال دموکراتیک، در توییتی مخالفت خود را با ارائه این نوع تسلیحات مرگبار از سوی ایالات متحده به اوکراین که «به درستی در سطح بین‌المللی غیرقانونی» اعلام شده، ابراز کرد. او روز جمعه در پیامی که ظاهرا اشاره به آمریکا داشت، نوشت: «کسانی که به نظم و ارزش‌های بین‌المللی پایبند باشند، چنین تسلیحاتی را به اوکراین عرضه نمی‌کنند.»

در واکنش به این صحبت‌ها، آندری ملنیک، معاون وزیر خارجه سابق اوکراین که در دوران تصدی خود به عنوان فرستاده کی‌یف در آلمان جنجال به پا کرد، در پاسخ توئیتری به این نماینده پارلمان آلمان و دیگر متحدان غربی مخالف گفت: «با توصیه خودتان به جهنم بروید. رنج اوکراینی‌ها بر هر نگرانی یا پیامد احتمالی دیگری غلبه می‌کند.»

مهمات خوشه‌ای که در ۱۲۰ کشور تحت معاهده ۲۰۰۸ سازمان ملل ممنوع شده، بمب‌های کوچک‌تر متعددی را بر روی یک منطقه هدف پخش می‌کند که بسیاری از آنها فورا منفجر نمی‌شوند و ممکن است سال‌ها بعد جان غیرنظامیان و حیوانات را بگیرند. ایالات متحده، اوکراین و روسیه از جمله کشورهایی هستند که استفاده از آنها را منع نکرده‌اند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha