• سه‌شنبه / ۲۴ مرداد ۱۴۰۲ / ۱۲:۲۸
  • دسته‌بندی: محور مقاومت
  • کد خبر: 1402052415111
  • خبرنگار : 71592

ماهیگیران غزه، «میدان آزمایش» سلاح‌های اشغالگران

ماهیگیران غزه، «میدان آزمایش» سلاح‌های اشغالگران

مسؤول کمیته‌های ماهیگیران فلسطین اعلام کرد، قایق‌های ماهیگیران و جان آنها به میدان آزمایش سلاح‌های ممنوعه بین‌المللی تبدیل شده که توسط رژیم صهیونیستی ساخته می‌شود.

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت خبری فلسطین الیوم، «درون گم شد و بیرون زاده شد» عبارتی است که ماهیگیر فلسطینی در نوار غزه هر روز وقتی در جستجوی یک لقمه نان با قایق خود وارد دریای غزه می‌شود، آن را با خون و رنج می‌نویسد، یک لقمه نانی که در سایه تشدید حملات رژیم صهیونیستی به ماهیگیران فلسطینی مسیرش با خون و فداکاری‌ها هموار شده و محل کار این ماهیگیران به میدان آزمایش اشغالگران و سلاح‌های آنها تبدیل شده است.

حرفه ماهیگیری در نوار غزه در صدر فهرست «خطرناک‌ترین» مشاغل قرار گرفته است و دلیل این امر طبق معمول ابزار آن نیست، اشغالگران صهیونیستی که بدون محاسبه و نظارت تخریب می‌کنند، می‌کشند و بازداشت می‌کنند «حرفه ماهیگیری» را به خطرناک‌ترین کار در نوار غزه تبدیل کرده‌اند. به همین دلیل است که ماهیگیر از خانه خود به دریا می‌رود و مطمئن است که شاید امروز نوبت او باشد که بازداشت یا کشته شود.

رژیم صهیونیستی اخیرا حمله به ماهیگیران را با تیراندازی به قایق آنها و بازداشت و حمله به خود آنها گسترش داده است که آخرین آن صبح امروز سه شنبه بود که نیروی دریایی رژیم صهیونیستی دو ماهیگیر به نام‌های محمد رفیق السلطان ۲۲ ساله و رأفت محمد السلطان ۴۵ ساله را دستگیر کرد و قایق آنها را دریای مدیترانه در آب‌های شمال نوار غزه به سمت بندر اسدود مصادره کرد. نیروی دریایی این رژیم روز شنبه هم دو ماهیگیر را در دریای مدیترانه نزدیک به شمال نوار غزه بازداشت و قایق آن دو را مصادره کرده بود.

زکریا بکر، رئیس کمیته‌های ماهیگیران در اتحادیه کمیته‌های کار کشاورزی تاکید کرد، حملات رژیم صهیونیستی اعم از تعقیب، تیراندازی، دستگیری، مصادره قایق و از کار انداختن موتور آن به بخش عمده‌ای از زندگی روزمره ماهیگیر در حین کار خود در دریا تبدیل شده است.

وی گفت، حملات روزانه نیروی دریایی رژیم صهیونیستی به ماهیگیران فلسطینی در چارچوب یک میدان آزمایش تسلیحات صهیونیستی قرار دارد و قایق‌های ماهیگیران و جان آنها به میدان آزمایش سلاح‌های ممنوعه بین‌المللی ساخته شده توسط رژیم صهیونیستی تبدیل شده است.

بکر افزود، رژیم صهیونیستی سه نوع تجاوز علیه ماهیگیران مرتکب می‌شود که محاصره کامل دریایی، ممانعت از انجام آزادانه حرفه‌شان و دستگیری و کشتار مستقیم است.

وی افزود، رژیم صهیونیستی از سال ۲۰۰۶ تاکنون ۲۱ ماهیگیر را در دریای مدیترانه در آب‌های نوار غزه شهید، ۳۰۰ تن دیگر را با تیراندازی روزانه زخمی، ۲۰۰ قایق را به طور کامل منهدم کرده و هزاران تور ماهیگیری را نیز از بین برده است.

این مسؤول کمیته‌های ماهیگیران گفت، هرکس فکر می‌کند که جنایت‌های رژیم صهیونیستی علیه ماهیگیران تنها همین‌هایی است که گفته و شنیده می‌شود، اشتباه می‌کند زیرا جنایت‌های دیگری نیز وجود دارند که دوربین‌ها آن را ثبت نمی‌کنند و کسی آنها را نمی‌بیند و تنها ماهیگیر این جرائم را احساس می‌کند.

در خصوص منطقه مجاز صید، مسؤول کمیته صیادان گفت، مساحتی که از نظر رژیم صهیونیستی مجاز است درواقع صفر است. از نظر این رژیم کل دریا منطقه ممنوعه است و برای همین بازداشت می‌کند، تیراندازی می‌کند و در هر منطقه‌ای از دریا قایق ماهیگیران را توقیف می‌کند.

بکر درباره تجهیزات ماهیگیران فلسطینی در برابر این تجاوزات رژیم صهیونیستی که دست به تخریب قایق‌ها و آسیب‌های جانی می‌زند، تاکید کرد، سال گذشته اعلام شد ۹۵ درصد موتور این قایق‌ها از کار افتاده اما امسال می‌توان گفت عمر همه موتورها تمام شده است زیرا رژیم صهیونیستی مانع از واردات قطعات یدکی و موتور قایق‌ها می‌شود.

رژیم صهیونیستی به بهانه‌های واهی در چارچوب سیاست محدودسازی مردم فلسطین در نوار غزه از زمان محاصره این منطقه در سال ۲۰۰۷، نزدیک به پانزده سال است که از ورود مواد مختلفی که برای ساخت یا تعمیر کشتی‌ها و قایق‌های ماهیگیری ضروری است مانند مواد شیشه‌ای فایبر، موتور قایق و قطعات یدکی این موتورها و سایر مواد مورد استفاده در تعمیر و نگهداری قایق‌ها جلوگیری می‌کند.

زکریا بکر تاکید کرد که جنایات مستمر رژیم صهیونیستی علیه ماهیگیران متوقف نشده و نخواهد شد مگر اینکه مداخله بین‌المللی و حمایت بین‌المللی از ماهیگیران در برابر وحشیگری قایق‌های جنگی اشغالگر صورت گیرد. آنچه امروز لازم است این است که با مراجعه به سازمان ملل و نهادهای حقوق بشری، آنها را در جریان تجاوزات رژیم صهیونیستی علیه ماهیگیران قرار داد.

قابل ذکر است که جنایات اشغالگر تنها به تیراندازی، تعقیب و گریز و دستگیری صیادان در دریا ختم نمی‌شود، بلکه با ادامه سیاست توقیف قایق‌ها که ممکن است بیش از سه سال در توقیف نگهدارد و ماهیگیران از کار بیکار شوند، زندگی اقتصادی و معیشتی صیادان نابود می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha