• سه‌شنبه / ۳۱ مرداد ۱۴۰۲ / ۱۱:۵۶
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1402053120055
  • خبرنگار : 71415

پاتروشف: برنامه موشکی ژاپن و آمریکا در آسیا، امنیت روسیه را تهدید می‌کند

پاتروشف: برنامه موشکی ژاپن و آمریکا در آسیا، امنیت روسیه را تهدید می‌کند

دبیر شورای امنیت ملی روسیه امروز (سه‌شنبه) گفت، مشارکت ژاپن در برنامه‌های پنتاگون برای استقرار موشک‌هایی با برد متوسط و کوتاه در آسیا، تهدیدات دیگری برای امنیت خاوردور روسیه ایجاد می‌کند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری تاس، نیکولای پاتروشف، دبیر شورای امنیت روسیه در نشستی با محوریت امنیت منطقه فدرال خاوردور روسیه که در استان ماگادان برگزار شد، گفت: پنتاگون در برنامه‌های خود برای استقرار موشک‌هایی با برد متوسط و کوتاه در آسیا، نقش مهمی را به ژاپن اختصاص می‌دهد، که این امر تهدیدات امنیتی دیگری را برای سرزمین‌های خاوردور ما ایجاد می‌کند.

پیش از این، ایگور کوستیوکوف، مدیر اداره اطلاعات در ستاد کل نیروهای مسلح روسیه گفت که پنتاگون در حال آماده‌سازی برای استقرار دو تیپ چند منظوره است که می‌تواند با استفاده از تسلیحات دوربرد دقیق در منطقه آسیا و اقیانوسیه در سال ۲۰۲۸، روسیه را هدف بگیرد. در همین راستا، جزیره ژاپنی ایوو جیما به عنوان یک مکان احتمالی برای استقرار این سلاح‌ها در نظر گرفته می‌شود.

دبیر شورای امنیت فدراسیون روسیه تاکید کرد: نجات جهان از جنونی که غرب به آن دامن می‌زند نقش مهم و ضروری است که مسکو باید ایفا کند و کشورهای دوست، کشورهای بی طرف و همین طور مردم کشورهای غربی در این مسیر حامی مسکو هستند.

به گزارش خبرگزاری تاس، پاتروشف هم‌چنین گفت: بشریت همچنان که به سطح بالایی از توسعه اقتصادی و تکنولوژیکی رسیده اکنون دچار چالش از دست دادن اصول و خط مشی‌های اخلاقی شده است.

وی تصریح کرد: اکنون روسیه این نقش ضروری و مهم را دارد که جهان را از جنونی که غرب اشاعه می‌دهد نجات دهد. در این مسیر قطعا کشورهای دوست و کشورهای بی طرف و همین طور مردم کشورهای غربی از ما حمایت می‌کنند اما نه سیاستمداران آنها که برای خود وظایفی برعکس این کار تعیین کرده‌اند.

او بیان داشت، اعتقاد دارد، فدراسیون روسیه "قاطع و منسجم از حاکمیت فرهنگ، تاریخ و آرمانهای اخلاقی روسیه که این کشور چند ملیتی را متحد ساخته‌اند" دفاع می‌کند.

پاتروشف خاطرنشان کرد: تقویت ارزشهای اخلاقی و معنوی سنتی روسیه، حفظ میراث فرهنگی و تاریخی مردم روسیه مطابق با استراتژی امنیت ملی فدراسیون روسیه یکی از اولویت‌های استراتژیک ملی اصلی است و مقام‌های دولتی باید با همکاری با نهادهای جامعه مدنی اجرای این رویکرد را تضمین کنند.

پاتروشف در ادامه سخنرانی در این اجلاس تاکید کرد، آمریکا در راستای حفظ هژمونی متوهمانه خود به دنبال این است که بدون هیچ ملاحظه‌ای زیرساخت نظامی خود را در منطقه آسیا-اقیانوسیه گسترش داده و آن را به مرزهای روسیه و چین نزدیکتر کند.

وی افزود: باید متذکر شد که آمریکا در راستای حفظ هژمونی متوهمانه خود به تحریک تنش و بی ثباتی در منطقه آسیا-اقیانوسیه ادامه می‌دهد و به شکلی بی ملاحظه زیرساخت نظامی خود را گسترده‌تر و به مرزهای روسیه و چین نزدیکتر می‌کند.

دبیر شورای امنیت فدراسیون روسیه در رابطه با این استدلال خود به برخی ائتلاف‌ها  و تحرکات اخیر آمریکا در حوزه آسیا-اقیانوسیه شامل ائتلاف نظامی "آکوس" (متشکل از آمریکا، انگلیس و استرالیا)، بررسی ارسال کمک‌های تسلیحاتی به تایوان و ایجاد ائتلاف جدید "چهار کشور پاسیفیک" شامل آمریکا، ژاپن، استرالیا و فیلیپین اشاره کرد.

اخیرا خبرگزاری کیودو گزارش داد، استرالیا، آمریکا و ژاپن فردا چهارشنبه رزمایش دریایی مشترکی را در حوزه دریای چین جنوبی اجرا می‌کنند و قرار است کشتی‌های جنگی بزرگ این سه کشور عازم بنادر فیلیپین شوند.

پاتروشف در ادامه این سخنرانی مقامات ژاپنی را متهم کرد که برای آنکه خوشایند آمریکا عمل کنند، از یادآوری علنی این که آمریکایی‌ها بمب‌های اتمی را به روی شهرهای هیروشیما و ناگازاکی انداختند، می‌ترسند.

وی افزود: تحریف کنندگان تاریخ با بداندیشی به ژاپنی‌ها القا می‌کنند که روسیه، کشور مهاجم بوده و آمریکایی‌ها به عنوان ناجی قدم جلو گذاشتند. اما این حقیقت که آنها صدها هزار غیرنظامی ژاپنی را زنده زنده در آتش انفجار هسته‌ای سوزاندند کاملا تحریف می‌کنند. رهبران ژاپن در مراسم سالگرد بمبارانهای اتمی هیروشیما و ناگازاکی چون می‌خواهند خوشایند آمریکا عمل کنند از یادآوری این که آمریکایی‌ها مجری این بمبارانها علیه شهرهای صلح آمیز  ژاپن در سال ۱۹۴۵ بودند، می‌ترسند، در حالی که خود آمریکایی‌ها در کشورشان علنا این نقششان را اعلام و حتی به آن افتخار کرده‌اند. همزمان ژاپنی‌ها علنا درباره تهدیدات اتمی ادعایی روسیه حرف می‌زنند!

به گفته پاتروشف، ژاپن تحت تاثیر سیاستهای آمریکا مسیر نظامی‌گری را در پیش گرفته است.

او خاطرنشان کرد: مدتهاست همه می‌دانند که واشنگتن و لندن در جهت پیشبرد منافع خود کودتاها را در سراسر جهان سازماندهی و جنگ‌ها را یا به صورت مستقیم و یا از طریق نایب‌های خود همچون مورد اوکراین اجرا می‌کنند. آنگلوساکسونها در سالهای اخیر بار دیگر ژاپن را به بازی‌های ژئوپلتیکی خود کشیده‌اند.

او گفت: کشورهای زیاد دیگری هم در جهان هستند که دست رد به سیاستهای تهاجمی و خودخواهانه آمریکا زده و آمادگی خود را برای توسعه مستقل، دفاع از منافع ملی و خارج شدن از کنترل آنگلوساکسونها و نزدیک‌ترین متحدان آنها نشان داده‌اند. بنابراین خیلی مهم است که قابلیت کشورهای ترقی خواه به هر شیوه ممکن برای پیگیری یک سیاست خارجی و سیاست داخلی مستقل و برگزاری گفتگوهای برابر تقویت شود.

او به این موضوع اشاره کرد که ژاپن به سرعت در حال افزایش بودجه نظامی خود و خرید تسلیحات تهاجمی بیشتر و تمرکز بر ناتو است. دبیر شورای امنیت روسیه گفت: حتی در ژاپن صحبت از دستیابی به تسلیحات هسته‌ای شده است. ژاپنی‌ها باید بهتر درسهای گذشته را فرابگیرند. نباید این توهم را داشته باشند که آمریکایی‌ها برای جان ژاپنی‌ها بیشتر از به عنوان مثال جان سربازان اوکراینی ارزش قائل هستند.

به گفته پاتروشف، پیروزی روسیه بر نئونازیسم طی عملیات نظامی ویژه خود در اوکراین بی تردید بر ظهور یک نظم جهانی عادلانه بر مبنای تنوع فرهنگی و تمدنی کمک خواهد کرد.

پاتروشف همچنین اضافه کرد: آنگلوساکسونها و متحدانشان تلاش دارند وضعیت را در روسیه تضعیف کنند و نقش بزرگ مردم شوروی در پیروزی بر فاشیسم را کوچک جلوه دهند. آنها همزمان به شکل عمدی نه فقط بر جنایات نازی‌ها در زمان جنگ جهانی دوم، بلکه همچنین بر جنایات جنگی ژاپنی‌های میلیتاریست که متحدان نزدیک آنها بودند، سرپوش می‌گذارند.

انتهای پیام  

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha