• دوشنبه / ۲۰ شهریور ۱۴۰۲ / ۰۳:۰۱
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 1402061912097
  • خبرنگار : 71475

تحلیلگر لبنانی: هنگامی که آمریکا از منطقه برود، اشغالگران فلسطین نیز با آن‌ها کوچ خواهند کرد

تحلیلگر لبنانی: هنگامی که آمریکا از منطقه برود، اشغالگران فلسطین نیز با آن‌ها کوچ خواهند کرد

تحلیلگر سیاسی لبنانی معتقد است که جمهوری اسلامی ایران تمام تلاش خود را به کار می‌گیرد تا در روابط خود با کشورهای منطقه و همسایگان خود به ویژه کشورهای حوزه خلیج فارس گشایش ایجاد کند تا ضمن حفظ امنیت و ثبات در منطقه، فتنه افروزی‌های دشمن اصلی مردم منطقه یعنی آمریکا و رژیم صهیونیستی را خاموش کند.

«حسین الدیرانی»، نویسنده و تحلیلگر سیاسی لبنان در خصوص تحولات اخیر در روابط تهران-بیروت و نقش ایران در شرایط فعلی که لبنان در غیاب رئیس‌جمهوری شاهد است، به ایسنا گفت: روابط جمهوری اسلامی ایران و لبنان یک رابطه معنوی ممتاز از زمان پیروزی انقلاب اسلامی در ایران است. ایران در جریان مقاومت لبنان در برابر اشغالگر اسرائیلی-صهیونیستی که به لبنان حمله کرد و در سال ۱۹۸۲ بیروت، پایتخت این کشور را اشغال کرد، در کنار مردم لبنان ایستاد. اشغالگری که از بیروت و سپس نوار مرزی رانده شد و پس از آن به طور کامل در سال ۲۰۰۰ شکست خورد و بی‌هیچ قید و شرطی اخراج شد.
 
الدیرانی ادامه داد: سپس جنگ ژوئیه ۲۰۰۶ به وقوع پیوست که هدف آن نابودی حزب‌الله و مقاومت اسلامی بود اما خداوند نصرت الهی و پیروزی آشکاری را نصیب مقاومت کرد و دشمن شکست خورد زیرا به هیچ‌یک از اهداف خود نرسید و هر آنچه که رژیم تروریست صهیونیستی ویران کرده بود بازسازی شد. همه این‌ها به لطف رهبری سیاسی، نظامی و امنیتی حزب‌الله و به لطف حمایت‌های سیاسی، نظامی و مادی ایران از مقاومت بود. حتی سردار شهید قاسم سلیمانی در کنار سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله و در کنار فرمانده بزرگ جهادی شهید عماد مغنیه، حضور داشت.

وی درخصوص روابط ایران با دولت لبنان گفت: ایران همواره با احترام و قدردانی بسیار با دولت لبنان تعامل دارد و به دولت لبنان در تمام جنبه‌های اقتصادی و توسعه‌ای که برای همه شهروندان لبنانی مهم است، به ویژه برق و انرژی، پیشنهاد حمایت می‌کند. اما دولت لبنان اگرچه از این امر استقبال می‌کند، اما از تحریم‌های آمریکا بیم دارد و مردم لبنان همچنان از این خدمات محروم هستند.

تحلیلگر لبنانی: هنگامی که آمریکا از منطقه برود، اشغالگران فلسطین نیز با آن‌ها کوچ خواهند کرد
رزمندگان حزب‌الله در ارتفاعات عرسال


الدیرانی عنوان داشت: جمهوری اسلامی ایران با سفرهای مکرر اخیر مقامات خود به لبنان در سایه عدم توانایی این کشور برای انتخاب رئیس جمهوری به دلیل عدم وجود اکثریت پارلمانی که بتواند بدون توسل به ائتلاف‌های سیاسی رئیس جمهور را انتخاب کند، تلاش می‌کند تا لبنان از نظر سیاسی و امنیتی از ثبات برخوردار باشد، در امور سیاسی داخلی این کشور مداخله صورت نگیرد و به نظر پارلمان لبنان درباره انتخاب رئیس جمهور مناسب احترام بگذارد.
 
این تحلیلگر لبنانی درباره سیاست‌های منطقه‌ای ایران گفت: من معتقدم که سیاست‌های منطقه‌ای ایران موفقیت آمیز است، زیرا ناشی از سیاست استقلال از هژمونی آمریکاست. جمهوری اسلامی تمام تلاش خود را به کار می‌گیرد تا در روابط خود با کشورهای منطقه و همسایه خود به ویژه کشورهای خلیج فارس گشایش ایجاد کند تا ضمن حفظ امنیت و ثبات در منطقه، فتنه افروزی‌های دشمن اصلی مردم منطقه یعنی آمریکا و اسرائیل را خاموش کند.
 
وی عنوان داشت: جمهوری اسلامی با حمایت بی‌حد و مرز خود از محور مقاومت جایگاه خود را در منطقه تقویت کرده است. همچنین روابط دیپلماتیک خود را با کشورهایی که سال‌ها با آن دشمنی داشته‌اند، گسترش داده است. ایران همچنین روابط خود را با روسیه، چین و کشورهای آمریکای لاتین و اکنون با کشورهای آفریقایی که علیه هژمونی آمریکا و اروپا قیام کرده‌اند، تحکیم کرد.

نویسنده لبنانی ادامه داد: من معتقدم که سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران موفقیت‌آمیز و نویدبخش آینده‌ای روشن است و ما هژمونی آمریکا را در حال افول و زوال می‌بینیم. نکته اصلی این است که باید میان همه کشورهای منطقه همکاری جدی برای بیرون راندن نیروهای آمریکایی از منطقه که حضور آنها خطری علیه امنیت و ثبات کشورها و مردم منطقه است صورت گیرد و هنگامی که آنها کوچ کنند اشغالگران فلسطین اشغالی نیز با آنها کوچ خواهند کرد.

تحلیلگر لبنانی: هنگامی که آمریکا از منطقه برود، اشغالگران فلسطین نیز با آن‌ها کوچ خواهند کرد
دیدار وزیران خارجه ایران و لبنان در بیروت

وی درباره تامین برق و انرژی لبنان از سوی ایران گفت: زمانی که بحران بانکی لبنان را فرا گرفت و  واحد پول لبنان در برابر دلار سیاه آمریکا سقوط کرد و منجر به فروپاشی اقتصادی و مالی در لبنان شد، موضوع به جایی رسید که این کشور منابع اولیه تولید انرژی برق را از دست داد و آمریکا از این موضوع لذت می‌برد و لبنان را محاصره کرده و فروپاشی آن را به نظاره نشسته بود و روی مردم لبنان برای بیرون آمدن در خیابان علیه مقاومت و سلاح آن و متهم کردن آن به اینکه عامل بحران اقتصادی است حساب باز کرده بود اما اکثریت مردم لبنان از اهداف آمریکا آگاه بودند. در اینجا رهبری مقاومت دست روی دست نگذاشت و بلافاصله برای حل‌وفصل بحران و کاهش ضرر و زیان مردم لبنان وارد عمل شد. به طوری‌که سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله از جمهوری اسلامی ایران کمک گرفت و از آن خواست تا با سوخت‌رسانی به لبنان کمک کند.

الدیرانی در ادامه خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی نیز به این درخواست پاسخ مثبت داد و تعداد زیادی تانکرهای حامل سوخت مازوت و سایر مواد لازم برای کاهش بحران معیشتی مردم لبنان از هر طایفه و منطقه‌ای را در اختیار این کشور قرار داد. اگر این کمک‌های فوری نبود، لبنان وارد آشوب مردمی سختی می‌شد. این پاسخ کوتاهی است به آنچه که جمهوری اسلامی ایران به خاطر لبنان و مردمش در زمینه برق و انرژی ارائه کرد. علاوه بر این، مقامات ایرانی همواره آمادگی جمهوری اسلامی را برای ایجاد شبکه برق برای لبنان اعلام کرده‌اند که در کمتر از یک سال برق را تامین کند، اما دولت لبنان از بیم تحریم‌های ناعادلانه و تروریستی آمریکا نمی‌تواند موضع ملی مستقلی اتخاذ کند.

وی در تبیین رویکرد خود در قبال مداخلات فرانسه در لبنان نیز گفت: در رابطه با مداخله فرانسه در لبنان، این امر را می‌توان هژمونی و دیکته کردن توصیف کرد، نماینده فرانسه به گونه‌ای می‌آید که گویی طاووسی است که پرهای خود را می‌گستراند و اوامر و نواهی خود را به سیاستمداران لبنانی دیکته می‌کند و بسیاری از آن‌ها معتقدند که باید از او اطاعت و فرمانبری کرد! بسیاری از سیاستمداران لبنانی هنوز ذهنیت و عقده حقارت دارند و به منافع مردم لبنان جز از طریق دیکته‌های خارجی نمی‌اندیشند.

تحلیلگر لبنانی: هنگامی که آمریکا از منطقه برود، اشغالگران فلسطین نیز با آن‌ها کوچ خواهند کرد
کاروان حامل سوخت ایران

الدیرانی افزود: از جمله پارادوکس‌های عجیب، مداخله فرانسه برای حل بحران سیاسی در لبنان است، در حالی‌که نظام فرانسه از بحران سیاسی و اقتصادی بزرگی رنج می‌برد و شاهد فروپاشی سیاسی در آفریقا و از دست دادن هژمونی آن بر بسیاری از کشورهای فقیر آفریقایی است که سال‌ها توسط نظام فرانسه غارت شدند.

وی همچنین به دخالت آشکار آمریکا در امور لبنان اشاره کرد و گفت: ساختمان جدید سفارت واشنگتن در لبنان که هنوز در شهر عوکر در شمال لبنان در دست ساخت است و مساحت بنای آن ۹۰ هزار متر مربع و مساحت اطراف ساختمان ۱۲۰ هزار متر مربع است، به این گونه است که برای اهداف دیپلماتیک نیست، بلکه برای اشغال، سلطه و بزرگترین مرکز جاسوسی در خاورمیانه است.
 
این تحلیلگر لبنانی در خاتمه گفت: اگر وجود مقاومت و سلاح آن نبود، لبنان در قایق صهیونیست‌ها غرق و برده‌ای ذلیل از بردگان آمریکا و اسرائیل می‌شد، از این رو آن‌ها تلاش می‌کنند تا قدرتی را که لبنان برخوردار و با آن مصون است، از این کشور سلب کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha