• چهارشنبه / ۲۲ شهریور ۱۴۰۲ / ۱۲:۱۲
  • دسته‌بندی: آسیا و اقیانوسیه
  • کد خبر: 1402062214066
  • خبرنگار : 71129

واکنش پکن به اظهارات توهین آمیز مشاور زلنسکی علیه چین

واکنش پکن به اظهارات توهین آمیز مشاور زلنسکی علیه چین

سخنگوی وزارت خارجه چین امروز (چهارشنبه) با اشاره به اظهارات انتقادی اخیر مشاور زلنسکی درباره پکن و هند گفت، دولت چین به کی‌یف تاکید کرده تا موضع مسئولانه پکن را درباره مساله بحران اوکراین تحلیل کند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، میخائیلو پودولیاک، مشاور ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین روز سه شنبه در گفت‌وگویی، هند و چین را به داشتن "پتانسیل فکری ضعیف" متهم کرد که "پیامدهای اقداماتشان را تحلیل نمی‌کنند."

مائو نینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین در واکنش به این گفته‌ها به خبرنگاران اعلام کرد: نمی‌دانم پیشینه این اظهارات چیست. او باید شفاف سازی کند.

وی افزود: چین همواره موضعی مسئولانه در قبال بحران اوکراین داشته و خواستار یک آتش بس و مذاکره است و از سازش دیپلماتیک استقبال می‌کند. چنین افرادی باید به دقت این مساله را تحلیل و به درستی رفتار کنند.

پودولیاک ادعا کرد که مردم هند و چین توانایی پیش‌بینی پیامدهای بلندمدت سیاست‌های خود را ندارند. او به آنچه که «مشکل دنیای مدرن» نامید، اشاره کرد و گفت: مشکل این کشورها این است که آنها پیامدهای حرکت خود را تحلیل نمی‌کنند. این کشورها متأسفانه پتانسیل فکری پایینی دارند.

پودولیاک پیشنهاد کرد که اگرچه هند یک برنامه اکتشاف ماه دارد، اما «به این معنی نیست که این کشور دقیقاً درک می‌کند که جهان مدرن چیست.

این اظهارات توهین آمیز در زمینه امتناع پکن و دهلی نو از حمایت از کی‌یف در درگیری با مسکو بود.

پودولیاک شکایت کرد که هند، چین و ترکیه با حفظ تجارت با روسیه از جنگ "سود" می‌برند. 

او قبل از ارائه دیدگاه خود درباره آنچه در بلندمدت به نفع چین است، اذعان کرد: از لحاظ فنی، این در راستای منافع ملی آنهاست. وی مدعی شد: چین باید علاقه مند به ناپدید شدن روسیه باشد، زیرا این کشور باستانی است که چین را به درگیری‌های غیرضروری می کشاند. اکنون به نفع آنها خواهد بود که تا آنجا که ممکن است از روسیه فاصله بگیرند، تمام منابعی که در اختیار دارد را در اختیار بگیرند و بخشی از خاک روسیه را تحت کنترل قانونی خود بگیرند. در واقع، آنها این کار را انجام خواهند داد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha