• چهارشنبه / ۵ مهر ۱۴۰۲ / ۱۰:۰۶
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 1402070503011
  • خبرنگار : 71381

گزارش ایسنا از سومین روز بررسی لایحه برنامه هفتم

گزارش ایسنا از سومین روز بررسی لایحه برنامه هفتم

سومین روز و پنجمین جلسه علنی مجلس شورای اسلامی برای ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون تلفیق در خصوص جزئیات لایحه برنامه هفتم توسعه برگزار شد.

به گزارش ایسنا، پنجمین جلسه علنی مجلس (سومین روز) برای رسیدگی به لایحه برنامه هفتم توسعه جمهوری اسلامی ایران امروز (چهارشنبه) پنجم مهر ۱۴۰۲ به ریاست عبدالرضا مصری نایب رئیس مجلس برای ادامه ببرسی لایحه برنامه هفتم توسعه برگزار شد.

بررسی برنامه هفتم توسعه از روز دوشنبه سوم مهرماه در مجلس آغاز شده و نمایندگان در دو شیفت صبح و بعدازظهر به بررسی برنامه پرداخته‌اند.

روز گذشته نمایندگان رسیدگی به مواد ۴ و ۵ و ۶ لایحه برنامه هفتم توسعه را به پایان رساندند.

مصوبات روز سوم

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه امروز این مصوبات را داشتند:

با تصویب ماده ۷  لایحه که به اﺻﻼح نظام بانکی و مهار تورم مربوط می شود، نمایندگان اهداف کمی سنجه‌های عملکردی اصلاح نظام بانکی و مهار تورم را به تصویب رساندند.

با تصویب جزء ۱ و جزء ۲ بند الف ماده ۸ لایحه، بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی غیردولتی موظف شدند پس از ابلاغ بانک مرکزی، برنامه افزایش سرمایه ابلاغی بانک مرکزی را به تصویب مجمع عمومی خود رسانده و فرایند قانونی افزایش سرمایه را آغاز کنند.

با تصویب جزء ۱ بند ب ماده ۸ لایحه،‌ بانک مرکزی را مکلف کردند تا به‌منظور شفافیت فعالیت بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی، «سامانه املاک و مستغلات شبکه بانکی» و «سامانه سهامداری شبکه بانکی» را راه‌اندازی نماید.

با تصویب جزء ۲ بند ب ماده ۸ لایحه، همچنین بانکها و مؤسسات اعتباری غیربانکی را موظف به واگذاری دارایی‌های مازاد خود حداکثر تا پایان سال دوم برنامه کردند.

با تصویب تبصره‌های ۱ و ۲ بند ب ماده ۸ لایحه،‌ سازمان ثبت اسناد و املاک و سازمان ثبت احوال کشور موظف شدند کلیه اطلاعاتی را که بانک مرکزی در رابطه با دارایی‌های ثبت شده در «سامانه املاک و مستغلات شبکه بانکی» و «سامانه سهام داری شبکه بانکی» درخواست می‌کند، بلافاصله در اختیار بانک مرکزی قرار دهند.

با تصویب اجزای ۳ و ۴ بند ب ماده ۸ لایحه،‌ بانک مرکزی را موظف کردند تا نسبت به ارزیابی کیفیت دارایی‌های بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی مبتنی بر اطلاعات ثبت شده اقدام نموده و پس از آن، هر دوسال یک‌بار، ارزیابی کیفیت دارایی‌ها را تکرار کند.

با تصویب بندهای (ث) و (ج) ماده ۸ لایحه، سازوکاری برای جبران تعهدات و پرداخت بدهی‌های بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی درحال گزیر تعیین کردند.

تذکرات

در جریان بررسی بخش مربوط به اصلاح نظام بانکی در لایحه برنامه هفتم توسعه محمدرضا صباغیان در تذکری شفاهی با انتقاد از بی‌توجهی به سود بانکی و ربا در لایحه برنامه هفتم توسعه گفت: مجلس شورای اسلامی باید برای جلوگیری از ربا در بانک‌های اسلامی گام بردارد.

در تذکری دیگر، جواد نیک‌بین  نسبت به شیوه بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه انتقاد کرد وگفت: گویی مجلس شورای اسلامی در حال تصویب بارنامه به جای برنامه است. برنامه پنج ساله باید مختصر و مفید باشد و نقشه راه حرکت دولت را تعیین کند. اکنون ما داریم باری بر دوش این دولت و دولت‌های آینده می‌گذاریم که توان آن را ندارند.

وی همچنین از آنجایی که بانک‌ها مشغول بنگاه‌داری و سفته‌بازی هستند، خود به ایجاد تورم دامن زده و لذا هرچه تعداد آنها کمتر باشد تورم بیشتر کاهش می‌یابد.

مجتبی ذوالنور که اداره بخشی از جلسه علنی امروز را برعهده داشت، با تاکید بر این‌که بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه مهم‌ترین دستور کارهای مجلس به شمار می‌رود، از غیبت بیش از ۹۰ نفر از نمایندگان در جلسه علنی رسیدگی به این لایحه انتقاد کرد.

نایب رئیس مجلس همچنین اعلام کرد: از آنجا که بخشی از مواد لایحه برنامه هفتم توسعه به کمیسیون تلفیق ارجاع داده شده است، امروز بعد از ظهر به جای جلسه صحن، جلسه کمیسیون تلفیق تشکیل خواهد شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha