• دوشنبه / ۲۴ مهر ۱۴۰۲ / ۰۶:۴۳
  • دسته‌بندی: گزارش و تحلیل
  • کد خبر: 1402072316214
  • خبرنگار : 71661

راز سیاست دوگانه غرب در تعریف «جنایت جنگی»

راز سیاست دوگانه غرب در تعریف «جنایت جنگی»

غرب در حالی به «جنایات جنگی» رژیم صهیونیستی بی‌توجهی می‌کند که در مواجهه با اقدامات مشابه از سوی مخالفان خود، از هیچ تلاشی برای انتقاد از این رفتارها فروگذار نمی‌کند.

به گزارش ایسنا، چند ساعت پس از حمله غافلگیرانه حماس به مواضع رژیم صهیونیستی در شنبه هفته گذشته، ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین در شبکه اجتماعی ایکس به تمام اسرائیلی‌هایی که «خویشاوندان یا نزدیکان خود را در این حمله تروریستی» از دست دادند، تسلیت گفت و بر «حق اسرائیل برای دفاع از خود» تاکید کرد!

بسیاری دیگر از رهبران جهان نیز همین خط‌مشی را دنبال کردند؛ از ریشی سوناک، نخست‌وزیر انگلیس گرفته تا جو بایدن در آمریکا و مقامات اتحادیه اروپا مانند اورزولا فون درلاین.

این در حالی است که هفته گذشته وزیر جنگ رژیم صهیونیستی دستور «محاصره کامل» نوار غزه را داد؛ تصمیمی که با قطع برق، آب و محموله‌های غذایی همراه بود. در واکنش به این تصمیم رژیم صهیونیستی، دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل گزارش داد که این کار بر زندگی ۶۱۰ هزار تن اثر گذاشته و می‌تواند به کمبود حاد آب در این منطقه منجر شود. همچنین کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل امروز این اقدام رژیم صهیونیستی را ناقض قوانین بین‌المللی دانست.

راز سیاست دوگانه غرب در تعریف «جنایت جنگی»
محاصره غزه و کمبود شدید آب

بااین‌وجود، فون درلاین که رئیس کمیسیون اروپاست، در پیامی در ایکس نوشت: «اسرائیل حق دارد از خودش دفاع کند. اتحادیه اروپا در کنار اسرائیل ایستاده است.»

اما با مقایسه اظهارات اخیر چهره‌هایی مانند فون درلاین در حمایت از اسرائیل و اظهارات آن‌ها درباره دیگر مناقشات مانند جنگ اوکراین، نوعی استاندارد دوگانه پیدا می‌شود.

این مقام اروپایی در سال گذشته میلادی درباره حملات پهپادی و موشکی روسیه به نیروگاه‌های برق و دیگر زیرساخت‌های اوکراین گفته بود: این اقدامی تروریستی است که مصداق جنایت جنگی است!

اما این اظهارات متناقض تنها به فون درلاین محدود نمی‌شود. ریشی سوناک در پیامی در توییتر اعضای حماس را «تروریست» خطاب کرد و حامیان مقاومت را مسئول درگیری‌های اخیر دانست. وزیر خارجه استرالیا نیز با رژیم صهیونیستی اعلام همبستگی کرد و گفت: بر حق اسرائیل برای دفاع از خود تأکید می‌کنم.

کار مقامات غربی در حمایت از رژیم صهیونیستی به آنجا رسیده که در میان متحدان اسرائیل هم درگیری ایجاد شده است؛ تا آنجا که «تیم اسکات»، عضو مجلس سنای آمریکا، رئیس‌جمهوری این کشور را به عدم حمایت کافی از اسرائیل و حتی «هم‌دستی با حماس» متهم کرد! او خطاب به بایدن گفت: «خون اسرائیلی‌ها به گردن تو است»!

راز سیاست دوگانه غرب در تعریف «جنایت جنگی»
آواره شدن مردم غزه در پی حملات صهیونیست‌ها

بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی نیز نسبت به این سیاست‌های دوگانه غرب واکنش نشان داده‌اند. کاربری با اشاره به حمایت تمام‌وکمال غرب از اوکراین در شبکه اجتماعی ایکس نوشت که وقتی اوکراین در حملاتش موجب مرگ غیرنظامیان می‌شود، غرب بر این مسئله چشم‌پوشی می‌کند، اما هنگامی که فلسطینیان در شورش علیه اشغالگران سرزمین خود موجب مرگ غیرنظامیان شوند، غرب به آنان برچسب تروریست می‌زند.

آرون باستانی، روزنامه‌نگار ساکن انگلیس در ایکس نوشت که در مواجهه با تلفات غیرنظامی حملات اوکراین و حملات حماس، به‌وضوح یک استاندارد دوگانه وجود دارد.

کاربری در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: نمی‌فهمم! وقتی اوکراین در پی حمله روسیه، حمله متقابل انجام داد، مورد ستایش قرار گرفت. اما حالا که فلسطین همین کار را علیه اشغالگری اسرائیل انجام داده، محکوم می‌شود! این پروپاگاندا را از این نگاه ببینید: امپراتوری آمریکا همواره بر اساس منافع خودش جهت‌گیری می‌کند.

علاوه بر این واکنش‌ها، احمد زاهد حمیدی، معاون نخست‌وزیر مالزی در پارلمان کشورش گفت: چرا دو رویکرد متقاوت وجود دارد؟ به عنوان مثال، غرب در مناقشه اوکراین سریعاً به حمایت از کی‌یف برخاست، اما فلسطین کاملاً نادیده گرفته شده است.

تغییر نگرش مقامات غرب در سنجش برحق بودن یا تروریستی بودن طرفین در مناقشات مختلف، نشان از یک سیاست دوگانه دارد که در آن بر جنایات متحدان غرب سرپوش گذاشته‌شده و در مقابل، بازنمایی معاندانه و اغراق‌آمیزی از عملکرد مخالفان این بلوک قدرت صورت می‌گیرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha