• دوشنبه / ۲۴ مهر ۱۴۰۲ / ۱۰:۰۶
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 1402072416526
  • خبرنگار : 71381

گزارش ایسنا از چهاردهمین روز بررسی لایحه برنامه هفتم

گزارش ایسنا از چهاردهمین روز بررسی لایحه برنامه هفتم

چهاردهمین روز جلسات علنی مجلس شورای اسلامی برای ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون تلفیق در خصوص جزئیات لایحه برنامه هفتم توسعه برگزار شد.

به گزارش ایسنا، چهاردهمین روز رسیدگی به لایحه برنامه هفتم توسعه جمهوری اسلامی ایران درجلسات علنی امروز (دوشنبه) بیست و چهارم مهر ۱۴۰۲ مجلس شورای اسلامی به ریاست محمدباقر قالیباف رئیس مجلس برگزار شد.

بررسی برنامه هفتم توسعه از روز دوشنبه سوم مهرماه در مجلس آغاز شده و نمایندگان طی روزهای شنبه تا چهارشنبه هر هفته در دو نوبت کاری صبح و بعداز ظهر به بررسی این لایحه می‌پردازند.

در ادامه بررسی جزییات لایحه برنامه هفتم توسعه در چهاردهمین روز، نمایندگان مجلس موارد زیر را به تصویب رساندند. 

مصوبات

* با تصویب بند الحاقی ۱ ماده ۵۹ لایحه برنامه هفتم توسعه؛ به دولت اجازه دادند به ازای اسقاط هر دستگاه اتوبوس و کشنده جاده‌ای بالای بیست و پنج سال نسبت به اعطای مجوز واردات اتوبوس و دستگاه کشنده جاده‌ای با سن کمتر از ۱۰ سال به مالک کشنده اقدام کند.

* با تصویب بند الحاقی ۳ ماده ۵۹ لایحه برنامه هفتم توسعه؛ شورای‌عالی هماهنگی حمل‌ونقل و ایمنی کشور به تصویب برنامه عملیاتی ارتقای ایمنی راه‌های کشور جهت کاهش سالانه ۱۰ درصد از تلفات جانی ناشی از تصادفات رانندگی در جاده‌های کشور ملزم شد.

* با تصویب ماده ۶۰ لایحه برنامه هفتم توسعه؛ دستگاه‌های مختلف را به انجام اقداماتی جهت هدایت جمعیت و فعالیت‌های آب‌بر و صادرات‌گرا به قلمروهای مستعد جنوب کشور موظف کردند.

* با تصویب بند ب ماده ۶۱ لایحه برنامه هفتم توسعه؛ وزارت اقتصاد را مکلف کردند تا نسبت به شبانه روزی کردن فعالیت گمرکات در مرزهای زمینی و بنادر بزرگ و پرتردد کشور اقدام کند.

* با تصویب بند پ ماده ۶۱ لایحه برنامه هفتم توسعه؛ وزارت راه و شهرسازی را مکلف کردند تا نسبت به رقابتی کردن نظام تعرفه‌گذاری خدمات بندری در مقایسه با بنادر منطقه اقدام کند.

* با تصویب تبصره ۱ ماده ۶۱ لایحه برنامه هفتم توسعه؛ دولت مکلف به فعال‌سازی حداکثری ظرفیت‌های متنوع شهرستان بوموسی در استان هرمزگان با محوریت جزایر مربوطه شد.

* با تصویب بندهای الف و ب ماده ۶۲ لایحه برنامه هفتم توسعه؛ نمایندگان تکالیفی برای وزارت نفت جهت افزایش سهم کشور از بازار ارائه سوخت و خدمات جانبی به کشتی‌ها (بنکرینگ) در منطقه خلیج‌فارس و دریای عمان با اولویت بنادر شهید رجایی و قشم تعیین کردند.

* با تصویب  بندهای ب و پ ماده ۶۳ لایحه برنامه هفتم توسعه؛‌ وزارتخانه‌های نیرو و نفت به فراهم کردن آب، برق و گاز مجتمع‌های شیلاتی و سوخت مورد نیاز برای توسعه ناوگان صید فراساحلی شدند.

*‌ با تصویب بندهای الف و ب ماده ۶۵ لایحه برنامه هفتم توسعه؛ وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات را مکلف کردند تا امکان اتصال اماکن اداری، تجاری و مسکونی شهرهای هر استان به شبکه ملی اطلاعات و دسترسی پر سرعت روستاهای بالای ۲۰ خانوار را فراهم کند.

* با تصویب ماده ۶۴ لایحه برنامه هفتم توسعه؛ جدول اهداف کمی سنجه‌های عملکرد رقومی (دیجیتال) تصویب شد که در یکی از بخش‌های آن پیش‌بینی تحقق صددرصدی اتصال روستاهای بالای ۲۰ خانوار به شبکه ملی اطلاعات در طول اجرای برنامه هفتم توسعه شده است.

* با تصویب بند الحاقی ۱ ماده ۶۵ لایحه برنامه هفتم توسعه، شورای عالی فضای مجازی، به عنوان نقطه کانونی سیاست‌گذاری، تصمیم‌گیری و هماهنگی در موضوعات مربوط به فضای مجازی تعیین شد.

* با تصویب بند پ ماده ۶۵ لایحه برنامه هفتم توسعه؛ نمایندگان دستگاه‌های اجرایی را مکلف کردند تا امکانات خود را جهت نصب تجهیزات ارتباطی در اختیار اپراتورهای مخابراتی قرار دهند.

* با تصویب بند الحاقی ۲ ماده ۶۵ لایحه برنامه هفتم توسعه؛ به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اجازه دادند تا نسبت به ایجاد شرکت ارتباطات بین‌الملل اقدام کند.

* با تصویب صدر و بند الف ماده ۶۶ لایحه برنامه هفتم توسعه؛ نمایندگان در بخش اقتصاد دیجیتال لایحه سازوکارهایی برای افزایش سهم اقتصاد دیجیتال از تولید ناخالص کشور تعیین کردند.

* با تصویب بند الحاقی ۳ ماده ۶۵ لایحه برنامه هفتم توسعه؛ مرکز ملی فضای مجازی و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات را موظف کردند تا ظرف شش ماه برنامه ملی توسعه هوش مصنوعی را تدوین کند.

*‌ با تصویب بند ب ماده ۶۶ لایحه برنامه هفتم توسعه؛ وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات موظف به تامین زیرساخت‌های لازم برای توسعه اقتصاد دیجیتال جهت حضور و رقابت در بازارهای داخلی و بین‌المللی شد.

* با تصویب بند ث ماده ۶۶ لایحه برنامه هفتم توسعه؛ مرکز آمار ایران را موظف کردند ظرف شش ماه نسبت به تهیه نظام سنجش سهم زیست بوم اقتصاد رقومی در ارزش افزوده کل اقتصاد کشور اقدام کند.

* با تصویب بند ت ماده ۶۶ لایحه برنامه هفتم توسعه؛‌ وزارتخانه‌های تعاون، کار و رفاه اجتماعی و ارتباطات و فناوری اطلاعات مکلف به تهیه برنامه ملی رشد مهارت‌های رقومی کشور شدند.

* با تصویب بند ج ماده ۶۶ لایحه برنامه هفتم توسعه؛ وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات را مکلف کردند تا امکان دسترسی کسب و کارهای دیجیتال به داده‌های مرکز ملی تبادل اطلاعات را با حفظ امنیت داده‌های شخصی فراهم کند.

* با تصویب بند الحاقی ۱ به ماده ۶۶ لایحه برنامه هفتم توسعه؛ وزارت امور اقتصادی و دارایی مکلف شد تا با همکاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نسبت به فراهم آوردن امکان پذیرش شرکت‌های فعال این حوزه در بازار اوراق بهادار اقدام نماید.

* با تصویب  ماده ۶۷ لایحه برنامه هفتم توسعه؛ اولویت‌های اجرای برنامه‌های فضایی کشور تعیین شد و تثبیت قابلیت دستیابی ارزان و سریع به مدارهای پایین و حفظ نقاط مداری کشور به عنوان نخستین اولویت این برنامه‌ها تعیین شد.

حذفیات

نمایندگان در ادامه بررسی جزییات لایحه برنامه هفتم توسعه، بند الف ماده ۶۱ لایحه که در آن تشکیل شورای عالی دریایی کشور پیش‌بینی شده بود را بررسی و آن را حذف کردند.

پیشنهادات

نمایندگان همچنین با پیشنهاد سیدمحمدرضا میرتاج‌الدینی نماینده مردم تبریز برای الحاق بند الحاقی به بند الف ماده ۶۶ این لایحه موافقت کردند.

بر این اساس به منظور استفاده حداکثری از ظرفیت‌های زیرساختی کاربران مخابراتی و توسعه شبکه دسترسی نهایی اینترنت پهن باند ثابت مبتنی بر فیبر نوری صندوقی تحت عنوان صندوق توسعه‌ی شبکه فیبر نوری تاسیس می‌شود.

در ادامه بررسی جزییات لایحه برنامه هفتم توسعه با پیشنهاد الحاقی به ماده ۶۶ لایحه موافقت شد و با تصویب مجلس، انتخاب و فعالیت مدیرعامل و اعضای هیات مدیره کاربران ارتباطی و فناوری اطلاعاتی پس از صدور صلاحیت فنی و حرفه‌ای آن‌ها توسط وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات امکان‌پذیر است.

تذکرات

در جریان بررسی بندی از لایحه برنامه هفتم توسعه که به اعطای مجوز واردات اتوبوس و کشنده‌های کارکرده با عمر کمتر از ۱۰ سال به کشور باز می‌گشت، رئیس مجلس تاکید کرد که اصلاح شبکه حمل و نقل و نوسازی این ناوگان یک ضرورت برای صرفه‌جویی در مصرف انرژی، امنیت جاده‌ها و افزایش حجم ترانزیت کالا به شمار می‌رود.

در همین ارتباط حسن لطفی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی بر ضرورت توجه به کیفیت و پایین آوردن سن اسقاط خودروها تاکید کرد.

همچنین در زمان بررسی پیشنهاد الحاقی یکی از نمایندگان به لایحه برنامه که به محدود کردن توسعه صنایع کشور به سمت مناطق ساحلی باز می‌گشت، رئیس سازمان برنامه و بودجه تصریح کرد: درست است که منابع آبی کشور محدود است اما نباید صرفا توسعه صنایع را به مناطق ساحلی محدود کرد بلکه باید با استفاده از بازچرخانی پساب یا منابع غیرمتعارف صنایع را در مناطق داخلی کشور توسعه داد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات هم در جریان بررسی بندی از لایحه برنامه هفتم توسعه که به ایجاد شرکت ارتباطات بین‌الملل باز می‌گشت، گفت: با تقویت فعالیت‌های بین‌المللی در تلاش هستیم تا بعد از تشکیل شبکه ملی اطلاعات به سمت ایجاد شبکه منطقه‌ای اطلاعات که فرصت ویژه‌ای برای منطقه ایجاد خواهد کرد گام برداریم.

ارجاعیات

نمایندگان مجلس پس از آنکه با اصل و حذف بند الحاقی ۲ ماده ۵۹ لایحه موافقت نکردند، این بند را که مربوط به منوط کردن صدور یا تمدید مجوز بهره‌برداری از معادن و کارخانجات پتروشیمی به تهیه طرح احداث خطوط ریلی بود، به منظور بررسی مجدد به کمیسیون تلفیق ارجاع دادند.

بند الف ماده ۶۳ این لایحه نیز برای بررسی بیشتر به کمیسیون تلفیق ارجاع شد که دراین بند آمده است: « سازمان حفاظت محیط زیست کشور مکلف است با همکاری وزارتخانه‌های نفت، کشور و صنعت، معدن و تجارت، نسبت به مدیریت (کنترل) دفع پسماندها و آلاینده‌های نفتی، صنعتی و شهری در محیط‌های دریایی اقدام نماید.»

موضوعات خارج از برنامه

در بخش دیگری از جلسه علنی امروز، محمدتقی نقدعلی در تذکری با بیان اینکه «اوضاع بلیت هواپیما و اتوبوس بین شهری خوب نیست»، اظهار کرد: لاستیک حمل‌ونقل وضعیت خوبی ندارد؛ مگر در لاستیک نیز مانند برنج پشه و کرم می‌افتد؟ آیا جز عدم نظارت، عدم بازبینی و احتکار این اقلام چیز دیگری موجب این وضعیت می‌شود؟ تقاضا دارم تا زمانی که دست‌مان درگیر برنامه هفتم است در این زمینه اقدامی کنیم.

درتذکری دیگر محمدرضا احمدی رژیم صهیونیستی را رژیمی غاصب و کودش‌کش و همچنین آمریکا، انگلیس و فرانسه را حامیان این رژیم جنایتکار عنوان کرد و خطاب به آنها گفت: بدانید این جنایات وحشیانه رژیم کودک کش را پای همه شما دشمنان بشریت خواهیم نوشت؛ ما همه در کنار غزه قهرمان و زنان و مردان فلسطین و رزمندگان مقاومت هستیم و هرگز آنها را فراموش نخواهیم کرد.

همچنین موسی غضنفرآبادی با اشاره به سکوت سازمان‌های بین‌المللی در برابر جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین گفت:برید بمیرید سازمان های بین المللی، شورای امنیت سازمان ملل و شورای حقوق بشر. شما روی هرچه نامرد هست را سفید کرده اید.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha