• شنبه / ۲۹ مهر ۱۴۰۲ / ۱۱:۵۴
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 1402072920446
  • خبرنگار : 71234

بند مربوط به راه‌اندازی سامانه رصد سبک زندگی مردم به کمیسیون تلفیق ارجاع شد

بند مربوط به راه‌اندازی سامانه رصد سبک زندگی مردم به کمیسیون تلفیق ارجاع شد

با تصمیم نائب رئیس مجلس شورای اسلامی، بندی از لایحه برنامه هفتم جهت رفع ابهام به کمیسیون تلفیق ارجاع شد که در آن راه‌اندازی سامانه رصد، پایش و سنجش مستمر سبک زندگی مردم پیش‌بینی شده است.

به گزارش ایسنا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی نوبت صبح امروز و در ادامه بررسی جزییات لایحه برنامه هفتم توسعه، بند «ب» ماده ۷۵ این لایحه را بررسی کردند.

در این بند آمده است: «به منظور احصاء دقیق و برخط (آنلاین) داده‌های آماری مورد نیاز به جهت تسهیل پردازش، تحلیل دقیق و ایجاد بستر مناسب برای آینده‌پژوهی روندهای سبک زندگی جامعه ایرانی، شناخت تحولات فرهنگی - ارتباطی و همچنین انتشار آنها، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مکلف است با همکاری سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و مرکز آمار ایران و راهبری و نظارت مرکز رصد و برنامه ریزی و ارزیابی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی نسبت به راه‌اندازی سامانه رصد، پایش و سنجش مستمر شاخصه‌ای فرهنگ عمومی، سبک زندگی مردم، مرجعیت رسانه‌ای و وضعیت ارتباطات کشور اقدام نمایند. دستگاه‌های اجرائی و دارندگان پایگاه‌های داده موضوع این بند، موظفند نسبت به ارائه مستمر و جامع داده‌ها به این سامانه به صورت برخط (آنلاین) اقدام کنند.»

در جریان بررسی این بند جبار کوچکی‌نژاد نماینده رشت مخالفت خود را با این بند بیان کرد، در مقابل احد آزادیخواه نماینده ملایر گفت که این سامانه رصدی برای سبک زندگی است تا بتوانیم اسلامیت و ایرانیت را تضمین کنیم.

در هنگام بررسی این بند تعدادی از نمایندگان خواستار رفع ابهام این بند شدند که در پاسخ عبدالرضا مصری رئیس جلسه اظهار کرد: باید در این بند رعایت اصل ۲۵ قانون اساسی قید شود که هیچ کسی حق ورود به حریم شخصی مردم را ندارد البته سبک زندگی و فرهنگی – عمومی موضوعی عام است ولی باز هم هیچ فردی حق ورود به اطلاعات شخصی مردم را ندارد.

سپس مصری گفت: با توجه به ابهامات این قانون این بند به کمیسیون تلفیق ارجاع می‌شود، کمیسیون تلفیق در بررسی مجدد موضوع رعایت اصل ۲۵ قانون اساسی و رعایت قانون داده و اطلاعات ملی را لحاظ کند.

همچنین بندهای «ت» و «پ» ماده ۷۵ نیز برای بررسی بیشتر به کمیسیون تلفیق ارجاع شد.

در بند «پ» ارجاعی به تلفیق آمده است: «به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اجازه داده می‌شود، به منظور تقویت نقش نظارتی در حوزه فرهنگ، هنر و رسانه، در چهارچوب آیین‌نامه اجرائی که ظرف سه ماه پس از لازم‌الاجرا شدن این قانون به تصویب هیات وزیران می‌رسد، در صورت احراز تخلفات نسبت به محرومیت، تعلیق یا لغو مجوز متخلفین اقدام نماید.»

در بند «ت» ماده ۷۵ ارجاعی به کمیسیون تلفیق نیز آمده است که «دستگاههای اجرائی به ویژه وزارتخانه‌های فرهنگ و ارشاد اسلامی و امور خارجه، سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، سازمان تبلیغات اسلامی، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم مکلفند با استفاده از کلیه امکانات فرهنگی، هنری و امکانات تجسمی و رسانه‌های همگانی نسبت به تبیین، تبلیغ، ترویج و نشر آثار و اندیشه‌ها و سیره عملی حضرت امام خمینی (ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران در گستره ملی و بین‌المللی اقدام نمایند. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مکلف است آیین‌نامه اجرائی این بند را ظرف شش‌ماه پس از لازم‌الاجرا شدن این قانون، تهیه و به‌ تصویب هیات وزیران برساند. 

تبصره- دستگاه‌های اجرائی مکلفند نسبت به تبیین و ترویج اندیشه مقام معظم رهبری حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای (مدظله‌العالی)، در گستره ملی و بین‌المللی اقدام نمایند.»

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha