• شنبه / ۶ آبان ۱۴۰۲ / ۱۳:۲۰
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1402080604128
  • خبرنگار : 71661

اختلاف اروپایی‌ها پیرامون هزینه‌های بروکسل

اختلاف اروپایی‌ها پیرامون هزینه‌های بروکسل

منابع آگاه اعلام کردند که رهبران اروپا در نشست اخیر خود درباره تصویب بودجه مضاعف برای اموری از جمله حمایت از اوکراین، دچار اختلاف شدند.

به گزارش ایسنا، منابع آگاه که نخواستند نامشان فاش شود به پایگاه خبری بلومبرگ گفتند که سران اتحادیه اروپا در نشست پنجشنبه‌شب خود با یکدیگر و با شاخه اجرایی این بلوک قدرت درگیر شدند.

اورزولا فون درلاین، رئیس کمیسیون اروپا (شاخه اجرایی اتحادیه اروپا) خواستار تخصیص بودجه مضاعف به نهاد تحت امر خود است، زیرا این نهاد در پی بحران‌هایی مانند همه‌گیری کرونا و کمبود انرژی، با کسری بودجه مواجه است. بخش اعظم بودجه درخواستی هم به فراهم‌ کردن یک بسته حمایت مالی برای اوکراین اختصاص خواهد یافت که ارزش آن ۵۳ میلیارد دلار است.

اولاف شولتس، صدراعظم آلمان در این جلسه که بیش از سه ساعت به طول انجامید، گفت همه درباره خرج‌ کردن حرف می‌زنند؛ اما کسی به توازن یا کاهش هزینه‌ها اشاره‌ای نمی‌کند.

بسیاری از این رهبران اعلام کردند که به جز مساله اوکراین، حمایت سیاسی چندانی از افزایش هزینه‌ها وجود ندارد. با این‌وجود، حتی تأمین بودجه مضاعف برای اوکراین هم بروکسل را با چالش‌هایی مواجه می‌کند. علاوه بر این، رابرت فیتسو، نخست‌وزیر جدید اسلواکی هم مانند ویکتور اوربان، همتای مجارستانی خود، مخالف کمک به اوکراین است.

امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه پس از پایان این نشست دو روزه اتحادیه اروپا در روز جمعه ضمن ابراز هم‌نظری با کمیسیون اروپا درباره اولویت مسائل اوکراین و مهاجرت، گفت: مبلغ پیشنهادی امروزی خیلی زیاد است؛ ما خواستار تلاش برای کاهش آن هستیم. اما این کاهش بودجه نباید به قیمت قربانی شدن اولویت‌ها تمام شود.

با بروز احساس نیاز به بودجه مضاعف برای رسیدگی به مسائلی مانند همه‌گیری کرونا و تبعات جنگ اوکراین از جمله بحران انرژی و افزایش تورم، اعضای اتحادیه اروپا زیر فشار مالی قرار گرفته‌اند.

الکساندر دو کرو، نخست‌وزیر بلژیک و ماکرون در این نشست از اتحادیه اروپا خواستند تا نظم مالی بیشتری داشته باشد. دو کرو به خبرنگاران گفت: ما باید حمایت مالی از اوکراین را حفظ کنیم، اما نهادهای اروپایی هم باید حساب آمار و ارقام خود را داشته باشند. وقتی از کشورها درخواست می‌شود که به بودجه‌های خود سروسامان دهند، نهادهای اروپایی هم باید همین کار را بکنند.

شولتس تأکید کرد که هیچ طرح ملموسی برای کاهش مخارج اتحادیه اروپا وجود ندارد و مقامات باید ظرف روزهای آینده کار بر روی این مساله را آغاز کنند.

ویکتور اوربان در گفت‌وگو با یک رسانه دولتی مجارستان گفت: بوداپست دیگر نمی‌تواند و نمی‌خواهد که بار حمایت مالی از اوکراین را به دوش بکشد. هیچ دلیلی ندارد که پول مالیات‌دهندگان مجارستانی را صرف اوکراین کنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha