• چهارشنبه / ۱۷ آبان ۱۴۰۲ / ۰۴:۳۹
  • دسته‌بندی: دولت
  • کد خبر: 1402081612121
  • خبرنگار : 71463

در چهار دیدار قبلی رئیسی و رئیس‌جمهور تاجیکستان چه گذشت؟

در چهار دیدار قبلی رئیسی و رئیس‌جمهور تاجیکستان چه گذشت؟

رئیس جمهوری اسلامی ایران در سفری یک روزه و برای شرکت در جلسه اتاق بازرگانی مشترک ایران و تاجیکستان امروز (چهارشنبه ۱۷ آبان ۱۴۰۲) عازم «دوشنبه» می‌شود. این دومین سفر سید ابراهیم رئیسی به تاجیکستان است.

به گزارش ایسنا، اولین سفر رسمی رئیس دولت سیزدهم به یک کشور خارجی هم سفر ۲۵ شهریور ۱۴۰۰ رئیسی به تاجیکستان بود. رئیس قوه مجریه در آن زمان برای شرکت در بیست و یکمین اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای راهی تاجیکستان شد. سفری که در آن با عضویت ایران در سازمان شانگهای موافقت اولیه صورت گرفت.

در سفر ۲۵ تا ۲۷ شهریور ۱۴۰۰ رئیس جمهوری اسلامی ایران به «دوشنبه»  پایتخت تاجیکستان، رئیسی علاوه بر شرکت و سخنرانی در اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای، با «شوکت میرضیایف» رئیس‌جمهور ازبکستان، «عمران خان» نخست‌وزیر وقت پاکستان، «الکساندر لوکاشنکو» رئیس‌جمهور بلاروس، «قاسم توکایف» رئیس‌جمهور قزاقستان، «نیکول پاشینیان» نخست‌وزیر ارمنستان، «قربان‌قلی بردی‌محمداف» رئیس‌جمهور ترکمنستان و «قاهر رسول‌زاده» نخست‌وزیر تاجیکستان دیدار و گفت‌وگو کرد.

همچنین در این سفر با حضور در دانشگاه ملی این کشور از نمایشگاه دستاوردهای علمی این دانشگاه بازدید کرد. در جریان این بازدید، دکترای افتخاری دانشگاه ملی تاجیکستان به رئیسی به عنوان عضو افتخاری هیئت علمی این دانشگاه اعطاء شد. دیدار با ایرانیان مقیم تاجیکستان و تاکید بر حمایت از فعالیت شرکت‌های ایرانی خارج از کشور، حضور در جمع مردم شهر کولاب و زیارت مرقد میر سید علی همدانی از دیگر برنامه‌های رئیسی در این سفر بود.

در چهار دیدار قبلی رئیسی و رئیس‌جمهور تاجیکستان چه گذشت؟
اعطای دکترای افتخاری دانشگاه تاجیکستان به رئیسی در سفر به دوشنبه

در جریان این سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران و «امامعلی رحمان» رئیس جمهور تاجیکستان در دیدار و گفت‌وگو با یکدیگر با اشاره به دین، فرهنگ و زبان مشترک دو ملت اظهار امیدواری کردند که با تلاش مقامات دو کشور فصلی نوین در شکوفایی روابط و همکاری‌های ایران و تاجیکستان در عرصه های اقتصادی، فرهنگی و سیاسی رقم بخورد.

رئیسی در این دیدار با بیان اینکه «دو کشور ظرفیت های مناسبی برای گسترش روابط و همکاری های دوجانبه دارند»، گفت: «تعمیق و تقویت مناسبات و تعاملات دوجانبه زمینه ای برای ارتقای سطح همکاری های منطقه ای دو کشور نیز خواهد بود.»

رئیس جمهور تاجیکستان هم در این دیدار با اشاره به «سوابق همکاری ها و پروژه‌های مشترک اجرا شده از سوی متخصصان ایرانی در تاجیکستان» اظهار کرد: «دوستی و محبتی که بین مردم و دولت دو کشور وجود دارد زمینه بسیار مناسبی برای ارتقای سطح همکاری ها و روابط دو کشور است.»

در پایان دیدار و گفتگوهای مقامات ایرانی و تاجیکستانی در این سفر، طرفین هشت سند همکاری شامل شش یادداشت تفاهم همکاری، یک توافق‌نامه و یک پروتکل فنی همکاری‌های گمرکی به امضاء رساندند. علاوه بر این روسای جمهور دو کشور بیانیه رسمی مشترکی منتشر کردند و  در هدف‌گذاری برای تجارت ۵۰۰ میلیون دلاری میان ایران و تاجیکستان به توافق رسید.

در چهار دیدار قبلی رئیسی و رئیس‌جمهور تاجیکستان چه گذشت؟
رئیسی و «اماعلی رحمان» رئیس جمهور تاجیکستان در مراسم امضای اسناد همکاری در «دوشنبه»

در نشست خبری مشترک روسای جمهور ایران و تاجیکستان هم، رئیسی «توسعه و تعمیق روابط با کشور دوست و همزبان تاجیکستان را مورد تاکید قرار داد» و گفت: «فصل نوینی از روابط دو کشور درحال رقم خوردن است و امیدوارم این سفر نقطه عطفی در روابط و همکاری‌های تهران-دوشنبه باشد.»

همچنین رئیس جمهور تاجیکستان در این نشست بیان کرد: «اسناد همکاری امضا شده در این سفر موجب توسعه بیش از پیش مناسبات دو کشور خواهد شد و امیدوارم دیدارها و مذاکرات مقام های دو کشور و افزایش همکاری ها در آینده تداوم داشته باشد.»

از سوی دیگر «امامعلی رحمان» رئیس جمهور تاجیکستان به دعوت رئیس جمهوری اسلامی ایران در ۹ خرداد ۱۴۰۱ راهی تهران شد و در مجموعه سعدآباد مورد استقبال رسمی رئیس جمهوری اسلامی ایران قرار گرفت.

در جریان این سفر پس از مذاکرات هیئت‌های عالی‌رتبه دو کشور، ۱۷ سند همکاری میان ایران و تاجیکستان در حوزه‌های اقتصادی، تجاری، حمل و نقل، سرمایه‌گذاری، تکنولوژی‌های نو، محیط زیست، ورزشی، انرژی، قضایی، سیاسی، آموزشی و تحقیقاتی و گردشگری به امضاء رسید. روسای جمهور ایران و تاجیکستان هم در این مذاکرات با اشاره به ظرفیت‌های متنوع و متعدد موجود در دو کشور به عنوان بستری مناسب برای ارتقای سطح روابط تهران و دوشنبه، بر لزوم تداوم دیدارها و رایزنی های مقامات دو کشور برای تسریع در اجرایی شدن تفاهمات و توافقات میان ایران و تاجیکستان تاکید کردند.

همچنین در نشست خبری مشترک رئیسی و رحمان، رئیس دولت سیزدهم با اشاره به سفر سال قبل خود به دوشنبه یادآور شد: «آن سفر به نحوی تاثیرگذار بود که امروز شاهد این هستیم روابط تجاری مابین ایران و تاجیکستان به میزان چهار برابر، افزایش یافته است. همچنین در حوزه‌های دیگر هم اقدامات خوبی انجام شد؛ از جمله تفاهم‌نامه‌هایی که روز دوشنبه امضاء کردیم.»

در چهار دیدار قبلی رئیسی و رئیس‌جمهور تاجیکستان چه گذشت؟
امضای اسناد همکاری میان ایران و تاجیکستان در سفر «امامعلی رحمان» به تهران

«امامعلی رحمان» در سفر به تهران عصر ۹ خرداد ۱۴۰۱ به دیدار رهبر انقلاب اسلامی رفت. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار رئیس جمهور تاجیکستان و هیئت همراه، تأکید کردند: «ظرفیت‌های گسترش همکاری‌های دو کشور در زمینه‌های مختلف بسیار فراتر از سطح کنونی است و باید با توجه به سیاست دولت ایران مبنی بر تقویت روابط با همسایگان، روابط دو کشور دچار تحول اساسی شود.»

در این دیدار که رئیس جمهوری اسلامی ایران هم در آن حضور داشت، رئیس جمهور تاجیکستان با «ابراز خرسندی فراوان از حضور در تهران و دیدار با رهبر انقلاب اسلامی»، به گفت‌وگوهای خود با رئیسی اشاره کرد و گفت: «مذاکرات خوبی در زمینه‌های مختلف از جمله روابط تجاری و اقتصادی و صنعتی انجام شد و با توجه به اسناد امضاء شده امید است با هدایت‌های جناب‌عالی، روابط دو کشور بیش از پیش گسترش یابد.»

در چهار دیدار قبلی رئیسی و رئیس‌جمهور تاجیکستان چه گذشت؟
دیدار رئیس جمهور تاجیکستان و رهبر انقلاب با حضور رئیسی

همچنین در جریان این سفر رئیس جمهور تاجیکستان با محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور دیدار و گفت‌وگو کرد. در این دیدار مخبر، «ارتقای روابط گردشگری بین ایران و تاجیکستان را نقطه کلیدی و سرفصل تعمیق ارتباطات و همکاری های دولت و مردم ایران و تاجیکستان برشمرد» و گفت: «تاکنون از فرصت‌های گسترش ارتباطات با توجه به اشتراکات زبانی و فرهنگی ایران و تاجیکستان به خوبی استفاده نشده و دولت سیزدهم با فراهم کردن بسترها و زمینه های لازم تلاش می‌کند تا همکاری‌های میان دو کشور به صورت همه جانبه تقویت شود.»

رئیس جمهور تاجیکستان هم در این دیدار با اشاره به «رویکردهای سازنده و مثبت و فعالانه دولت سیزدهم در گسترش ارتباطات ایران و تاجیکستان»، خاطرنشان کرد: «دولت تاجیکستان باور دارد که فصل جدیدی در همکاری های دو کشور  آغاز شده است.»

اما روسای جمهور ایران و تاجیکستان دو بار دیگر هم با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کرده‌اند. در ۲۳ شهریور ۱۴۰۱ و در حاشیه سفر رئیس دولت سیزدهم به «سمرقند» ازبکستان برای شرکت در بیست و دومین اجلاس سران کشورهای عضو سازمان شانگهای، رئیسی و «رحمان» بار دیگر با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کردند.

رئیسی در این دیدار با اشاره به «اشتراکات فراوان مردم منطقه آسیای میانه و ایران»، اظهار کرد: «توسعه روابط با کشورهای حوزه آسیای میانه به خصوص تاجیکستان جزء اولویت‌های اول سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است.»

رئیس جمهور تاجیکستان هم در این دیدار با ابراز خرسندی از پیشرفت روابط دو کشور به ویژه در حوزه‌های اقتصادی و تجاری، بر عزم کشورش برای تداوم این روند تاکید کرد.

روسای جمهور ایران و تاجیکستان در بخش دیگری از این دیدار در مورد مسائل منطقه‌ای، امنیتی و مشکلات مردم افغانستان رایزنی و گفت‌وگو کردند.

در چهار دیدار قبلی رئیسی و رئیس‌جمهور تاجیکستان چه گذشت؟
دیدار روسای جمهور ایران و تاجیکستان در ازبکستان

آخرین دیدار روسای جمهور ایران و تاجیکستان به ۲۹ شهریور ۱۴۰۲ بازمی‌گردد که در جریان حضور سران کشورهای جهان در «نیویورک» آمریکا برای شرکت در هفتاد و هشتمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد صورت گرفت. رئیسی در ادامه برنامه‌های دومین روز سفر خود به نیویورک، با «امامعلی رحمان» رئیس جمهور تاجیکستان دیدار و گفت‌وگو کرد.

در این دیدار که در مقر سازمان ملل برگزار شد، روسای جمهور ایران و تاجیکستان بر بهره‌گیری از ظرفیت کمیسیون مشترک اقتصادی در جهت افزایش سطح تعاملات تجاری و اقتصادی و همچنین اشتراک‌گذاری ظرفیت‌ها و توانمندی‌های دو کشور تاکید کردند.

روسای جمهور دو کشور ضمن مرور آخرین وضعیت تفاهمات همکاری دوجانبه، بر ارتقای سطح همکاری‌های تجاری و اقتصادی و همچنین افزایش تعاملات ایران و تاجیکستان در سازمان‌های بین‌المللی تاکید کردند.

رئیس جمهوری اسلامی ایران و رئیس جمهور تاجیکستان ضمن ابراز نگرانی از حضور و فعالیت تروریست‌ها در افغانستان، بر ضرورت برگزاری جلسات مشترک وزاری خارجه کشورهای همسایه برای افزایش هماهنگی در مبارزه با تروریسم و ایجاد ثبات در افغانستان تاکید کردند.

رئیسی و «رحمان» همچنین در این دیدار عدم دخالت بیگانگان در مسائل کشورهای منطقه را در ایجاد امنیت پایدار لازم و ضروری دانستند.

روسای جمهور ایران و تاجیکستان بر بهره‌گیری از ظرفیت کمیسیون مشترک اقتصادی در جهت افزایش سطح تعاملات تجاری و اقتصادی و اشتراک‌گذاری ظرفیت‌ها و توانمندی‌های دو کشور نیز تاکید کردند.

در چهار دیدار قبلی رئیسی و رئیس‌جمهور تاجیکستان چه گذشت؟
دیدار روسای جمهور ایران و تاجیکستان در نیویورک

حالا قرار است در جریان دومین سفر رئیس دولت سیزدهم به تاجیکستان، رئیسی و رحمان برای پنجمین بار با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کنند. پیگیری اسناد امضاءشده در دیدارهای قبلی، گسترش همکاری‌های تجاری و منظقه‌ای و امضای اسناد همکاری جدید میان ایران و تاجیکستان از اهداف سفر رئیسی به «دوشنبه» به حساب می‌آید.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha