• یکشنبه / ۲۱ آبان ۱۴۰۲ / ۱۰:۲۱
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1402082114941
  • خبرنگار : 71129

اعلام آمادگی رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا برای ملاقات با همتای چینی خود

اعلام آمادگی رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا برای ملاقات با همتای چینی خود
رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا

رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا بابت یک بهبود احتمالی در روابط نظامی با چین ابراز خوش‌بینی کرده و نامه‌ای را خطاب به همتای چینی خود نوشت و اعلام کرد که آماده دیدار و مذاکره است.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، "چارلز براون" رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا همچنین گفت، باور ندارد که شی چینپینگ، رئیس جمهوری چین لزوما به دنبال به دست گرفتن کنترل تایوان به وسیله زور باشد اما چنین احتمالی را هم رد نکرد.

این اظهارات از سوی براون که همین ماه گذشته میلادی در این سمت جای گرفت، در جریان سفرش به ژاپن و پیش از دیدار بین شی جینپینگ و جو بایدن، روسای جمهوری چین و آمریکا با هدف ثبات روابط بین دو کشور انجام شده است.

مقام‌های پنتاگون نیز گفته‌اند احیای روابط نظامی بین پکن و واشنگتن برای اجتناب از سوءتفاهم و تبدیل شدنش به درگیری مهم است.

رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا همچنین گفت: فکر می‌کنم یک فرصت وجود دارد و همزمان با دیدار بین روسای جمهوری چین و آمریکا، ما می‌دانیم که دو طرف درباره مسائل مشترک صحبت می‌کنند. این یک فرصت است و من قطعا در آن حضور خواهم داشت.

مقام‌های آمریکایی نسبت به احیای برخی از ارتباطات نظامی با چین محتاط هستند و می‌گویند برقراری گفتمان عملی بین دو طرف زمان‌بر است. برخی از تحلیلگران نیز می‌گویند، چین به دنبال یک روابط نامشخص دفاعی است تا آنچه را که تحریکات آمریکا در منطقه می‌داند، محدود کند.

واشنگتن و پکن بر سر یکسری مسائل از جمله آینده تایوان و ادعاهای مالکیتی بر دریای چین جنوبی کشمکش دارند. در پی ساقط شدن بالون به اصطلاح جاسوسی چین بر فراز ایالات متحده، روابط دیپلماتیک بین دو کشور هنوز کاملا ترمیم نشده است.

رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا همچنین با کم‌اهمیت شمردن تمایل رئیس جمهوری چین برای حمله به تایوان اعلام کرد که مشکلات نظامی، پکن را از انجام چنین کاری باز می‌دارد. اما ویلیام برنز، رئیس سیا نیز مدعی شده که شی جینپینگ به نیروهای مسلح چین گفته که برای حمله به تایوان تا ۲۰۲۷ آماده شوند.

رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا همچنین خاطرنشان کرد: فکر می‌کنم که رئیس جمهوری چین لزوما به دنبال کنترل تایوان به وسیله زور نیست. او تلاش خواهد کرد تا از روش‌های دیگری به این مهم دست پیدا کند. من باور دارم که به کنترل در آوردن تایوان به وسیله زور و انجام چنین عملیات گسترده‌ای به این راحتی‌ها هم نیست.

همچنین هرگونه تصمیم برای بهبود روابط نظامی بین چین و آمریکا که در پی سفر نانسی پلوسی، رئیس وقت مجلس نمایندگان آمریکا در اوت ۲۰۲۲ به تایوان باعث متشنج شدن روابط بین واشنگتن و پکن شد، از سوی شی جینپینگ انجام می‌شود چون او در تمامی زمینه‌های سیاستگذاری‌ها و انتصاب‌ها حرف آخر را می‌زند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha