• دوشنبه / ۲۲ آبان ۱۴۰۲ / ۲۲:۵۹
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1402082216279
  • خبرنگار : 71588

معیارهای دوگانه گوگل در قبال فلسطین و رژیم صهیونیستی

معیارهای دوگانه گوگل در قبال فلسطین و رژیم صهیونیستی

حتی در شرکتی که به دلیل آزادی بیان برای بحث‌های داخلی در میان کارکنانش شناخته می‌شود، گوگل تمایلی به پذیرش هیچ‌گونه نظری که به هر طریقی تجاوز رژیم صهیونیستی به غزه را مورد انتقاد قرار دهد، ندارد.

به گزارش ایسنا، چند روز پیش، گروهی از کارمندان نامه‌ای سرگشاده خطاب به رهبری گوگل ارسال کردند و این شرکت را به استفاده از معیارهای دوگانه متهم کردند که به کارمندان اسرائیلی خود در مقایسه با کارمندان عرب‌زبان، مسلمان و فلسطینی اجازه آزادی بیان را می‌دهد.

بر اساس گزارش روزنامه العربی الجدید، کارکنان حامی فلسطین که مسلمان، عرب، فلسطینی و یهودی ضدصهیونیست هستند، می‌گویند که این شرکت به حامیان رژیم صهیونیستی اجازه داده که آزادانه دیدگاه خود را درخصوص این موضوع بیان کنند؛ در حالی که نسبت به کارمندان مسلمانی که جنگ علیه غزه را به باد انتقاد گرفته‌اند، رفتار تندی از خود نشان داده‌اند.

کارمندان صهیونیستی و یهودی خشم خود را نسبت به پیام‌های منتشر شده در کانال‌های داخلی شرکت گوگل ابراز کردند. آن‌ها گفتند که لحن همکارانشان «بسیار توهین‌آمیز» است، چرا که آن‌ها اقدامات رژیم صهیونیستی در غزه را «نسل‌کشی» توصیف می‌کنند.

این در حالی است که ارسال‌کنندگان این نامه از گوگل خواستند که کشتارجمعی کنونی را با عبارات شدیداللحنی به طور علنی محکوم کنند.

زمانی که «سرمد جیلانی» در سال ۲۰۱۲ به عنوان مهندس نرم‌افزار به گوگل پیوست، به سمت فرهنگِ باز مشهور این شرکت جذب شد؛ طوری که کارمندان می‌توانستند به طور علنی از ریاست آن انتقاد کنند و ترغیب شدند هویت نژادی و گرایش جنسی خود را در محل کار بپذیرند.

او در گفت‌وگو با روزنامه نیویورک تایمز گفت: «شما باید بسیار بسیار هوشیار باشید زیرا هر نوع انتقاد از اسرائیل خیلی راحت ممکن است یهودستیزی تلقی شود و من در مورد آنچه که می‌خواهم سخن بگویم احساس امنیت نمی‌کنم.»

جیلانی تصریح کرد، سال ۲۰۱۴ نیروهای امنیتی فرودگاه بارها جلوی او را گرفتند، بنابراین او به موجب قانون آزادی اطلاعات درخواستی را ارائه داد تا متوجه شود آیا او در لیست نظارت است یا خیر. اما اف بی آی به جای کسب اطلاعات با او تماس گرفت و در دفاتر گوگل از او بازجویی شد.

او اکنون نگران است که انتقام‌گیری از کارمندان مسلمان تأثیر منفی بر آزادی بیان در گوگل داشته باشد. وی تصریح کرد: «احساس می‌کنم قبل از اینکه بخواهم کوچکترین انتقادی از اسرائیل کنم باید ده‌ها بار حماس را محکوم کنم.»

این نامه توجه را بر نکته حساس دیگری جلب می‌کند، آن هم قرارداد گوگل به ارزش ۱.۲ میلیارد دلار برای تجهیز رژیم صهیونیستی و ارتش آن به هوش مصنوعی و قدرت محاسباتی دیگر است؛ فناوری که به گفته منتقدان و فعالان می‌تواند برای نظارت بر فلسطینیان مورد استفاده قرار گیرد.

زمانی که این قرارداد به نام پروژه «نیمبوس» در سال ۲۰۲۱ وارد مرحله اجرایی شد، تعدادی از کارمندان علناً اعتراض کردند و گفتند که به دلیل صحبت در حمایت از فلسطینیان تهدید شده‌اند.

سال گذشته، یک کارمند یهودی در شرکت گوگل که تلاش‌ها را برای متقاعد کردن این شرکت به لغو قرارداد سوق می‌داد، استعفا داد و تأکید کرد که این شرکت از او انتقام گرفت.

پس از آغاز حملات رژیم صهیونیستی به غزه، کارمندان اقدام به ارائه درخواست جدید به گوگل برای لغو نیمبوس کردند و تا روز سه‌شنبه، این طومار ۶۷۵ امضا جمع‌آوری کرد.

در همین راستا، سخنگوی شرکت گوگل اعلام کرد: این زمان و این موضوع، در هر شرکت و محل کار بسیار حساس است و ما کارمندان زیادی داریم که شخصاً تحت تأثیر قرار می‌گیرند. بیشتر این کارمندان در مناقشه‌ها یا مناظرات داخلی شرکت نمی‌کنند.

در همین راستا، «راشل وستریک» مهندس نرم‌افزار گوگل گفت که انتقاد از پروژه نیمبوس مردم را هدف قرار داده است و او از این شرکت خواست خشونت علیه فلسطینیان را محکوم کند، همانطور که در مورد طوفان الاقصی صورت گرفت و به نژادپرستی که همکارانش در معرض آن قرار گرفتند رسیدگی کند.

در همین راستا، گوگل اعلام کرد که نقشش در نیمبوس شامل ارائه خدمات برای کار منظم سازمان‌های دولتی است و برای پروژه‌های حساس یا بسیار محرمانه اعمال نمی‌شود.

انتهای پیام‌

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha