• سه‌شنبه / ۲۳ آبان ۱۴۰۲ / ۲۱:۱۸
  • دسته‌بندی: گزارش و تحلیل
  • کد خبر: 1402082316822
  • خبرنگار : 71610

تغییر جغرافیا و ترسیم نقشه شهری جدید؛ پشت پرده ویران کردن غزه توسط صهیونیست‌ها

تغییر جغرافیا و ترسیم نقشه شهری جدید؛ پشت پرده ویران کردن غزه توسط صهیونیست‌ها

ارتش رژیم صهیونیستی ۳۹ روز است جنگ جنایتکارانه‌ای را در نوار غزه به راه انداخته و طی آن تمام محله‌های مسکونی را بر سر ساکنان آن تخریب کرده است. کارشناسان از آنچه در حال وقوع است به عنوان بزرگترین جنگ نابودی ساختمان‌های مسکونی و خدماتی در تاریخ نوار غزه تعبیر کرده و معتقدند این بخشی از تلاش‌های تل‌آویو برای تغییر جغرافیای این باریکه و ترسیم نقشه شهری جدید از طریق کوچاندن داخلی و خارجی ساکنان به منظور تسهیل کنترل بر آن است.

به گزارش ایسنا، روزنامه العربی الجدید در گزارشی در این باره نوشته است: عملیات تخریب سیستماتیک که بر اساس داده‌های رسمی حدود نیمی از ساختمان‌های غزه را تحت تأثیر قرار داده و بولدوزر کردن زمین‌های کشاورزی، همزمان با اقداماتی صورت گرفته است که اکثر ایستگاه‌های پمپاژ آب، شبکه برق و تاسیسات زیربنایی و خدماتی دیگر را تخریب کرده تا صدها هزار نفر وادار به کوچ اجباری شوند.

قصد رژیم اشغالگر برای قطع ارتباط میان بخش‌های مختلف نوار غزه و تغییر جغرافیای آن، از طریق فراخوان این رژیم برای ایجاد اردوگاه در مرز جنوبی نوار غزه برای شهرک نشینان فراری از مرز لبنان و اخراج دائمی اهالی فلسطینی غزه به جنوب این باریکه، به وضوح نشان داده شد.

ساکنان نوار غزه با رد کامل طرح‌های کوچاندن به این درخواست‌ها پاسخ دادند و روز گذشته تشکیلات خودگردان فلسطین بار دیگر بر موضع خود مبنی بر رد طرح‌های کوچاندن اجباری فلسطینی‌ها که رژیم صهیونیستی با حمایت آمریکا و دیگر کشورهای عربی و غربی روی آن کار می‌کند، تاکید کرد.

تغییر جغرافیا و ترسیم نقشه شهری جدید؛ پشت پرده ویران کردن غزه توسط صهیونیست‌ها

محمد اشتیه، نخست وزیر تشکیلات خودگردان فلسطین در این باره دوشنبه اعلام کرد که درخواست‌های رژیم صهیونیستی برای ایجاد اردوگاه‌های موقت برای آوارگان در جنوب نوار غزه را رد کرده است.

نصف غزه ناپدید شده است

طبق گزارش دفتر اطلاع رسانی دولتی در نوار غزه، با توجه به جنگ ویرانگری که رژیم اشغالگر با پرتاب هزاران تن مواد منفجره بر روی ساختمان‌ها و زمین‌های کشاورزی در مناطق مختلف غزه به‌ویژه شمال غزه به راه انداخته است، تقریباً نیمی از ساختمان‌های نوار غزه به صورت کامل و جزئی تخریب و از روی نقشه ناپدید شده‌اند.

دفتر اطلاع رسانی دولتی غزه در این باره اعلام کرده است: «تخریب در غزه بی‌سابقه است و بیش از ۵۰ درصد واحدهای مسکونی در نوار غزه در نتیجه حملات و بمباران اشغالگران آسیب دیده‌اند و ۴۰ هزار واحد مسکونی نیز به طور کامل تخریب شده است.»

تغییر جغرافیا و ترسیم نقشه شهری جدید؛ پشت پرده ویران کردن غزه توسط صهیونیست‌ها

این دفتر جمعه اعلام کرد که از آغاز تجاوزات حدود ۳۲ هزار تن مواد منفجره و بیش از ۱۳ هزار بمب توسط رژیم صهیونیستی با میانگین ۸۷ تن در هر کیلومتر به نوار غزه پرتاب شده است.

دفتر اطلاع رسانی دولتی در نوار غزه همچنین گزارش داد: برآورد اولیه از خسارات وارده به ساختمان‌ها و برج‌های مسکونی در غزه ۲ میلیارد دلار تخمین زده شده و خسارت وارده به زیرساخت‌ها نیز حدود یک میلیارد دلار برآورد شد.

مناطق غیر قابل سکونت

رژیم اشغالگر با هدف تبدیل مناطقی که قصد تخلیه آن را دارد به مکان‌های غیرقابل سکونت، همزمان با تخریب بخش بزرگی از ساختمان‌های این مناطق، اقدام به ایستگاه‌های پمپاژ آب، شبکه‌های برق و بیمارستان‌ها کرده است.

این رژیم از هفتم اکتبر (۱۵ مهر) از ورود برق، آب و سوخت به نوار غزه جلوگیری کرده است، این اقدام در حالی صورت گرفته است که سازمان ملل و نهادهای بین‌المللی حقوق بشر می‌گویند جلوگیری از ورود سوخت بر تمام جنبه‌های زندگی در غزه از جمله بیمارستان‌ها تأثیر می‌گذارد و جان ساکنین و بیماران را در معرض خطر قرار می‌دهد.

در همین راستا، سازمان انرژی فلسطین در نوار غزه پیشتر اعلام کرده بود که ۷۰ درصد از شبکه‌های انتقال و توزیع برق در این باریکه در اثر جنگ ادامه‌دار رژیم صهیونیستی نابود شده است.

جلال اسماعیل، رئیس سازمان انرژی فلسطین در بیانیه‌ای که از سوی دفتر اطلاع رسانی دولتی نوار غزه منتشر شده است، گفت: ۷۰ درصد شبکه‌های انتقال و توزیع برق تخریب شده که خسارت آن بیش از ۸۰ میلیون دلار برآورد شده است.

نابودی بخش کشاورزی غزه

رژیم صهیونیستی به عنوان بخشی از اقدامات خود در چارچوب طرح تغییر جغرافیای غزه، به طور جدی برای تخریب بزرگترین مناطق و زمین‌های کشاورزی تلاش کرده است و به همین منظور تجاوزات این رژیم به طور مستقیم ۲۵ هزار دونم از اراضی کشاورزی را هدف قرار داد و این منجر به از بین رفتن محصولات آن و از دست رفتن قابلیت کشاورزی در این اراضی به دلیل مقدار مواد منفجره‌ای پرتاب شده به آنها شده است.

تغییر جغرافیا و ترسیم نقشه شهری جدید؛ پشت پرده ویران کردن غزه توسط صهیونیست‌ها

در همین راستا، «رائد ابو زعیتر»، رئیس اداره باغبانی وزارت کشاورزی در شمال نوار غزه که بیشترین آسیب را از بمباران دیده است، گفت: بسیاری از محصولات تولیدی از جمله خرما و زیتون آسیب دیدند پس از آسیب ناشی از حملات با دستگاه‌های بولدوزر از بین برده شدند.

ابو زعیتر به العربی الجدید گفت: به دلیل تداوم بمباران و تجاوزات، تا کنون اعداد یا آمار مشخصی از ضرر و زیان وارد شده وجود ندارد اما به دلیل فاسد شدن میوه‌ها درپی عدم دسترسی کشاورزان به زمین‌های کشاورزی و برداشت میوه بسیار زیاد است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha