• سه‌شنبه / ۷ آذر ۱۴۰۲ / ۱۳:۰۹
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1402090704813
  • خبرنگار : 71628

زاخارووا: استانداردهای غرب در قبال اسراییل و دیگر کشورها، دوگانه است

زاخارووا: استانداردهای غرب در قبال اسراییل و دیگر کشورها، دوگانه است

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در گفت‌وگویی از «استانداردهای دوگانه» دولت‌های غربی، به ویژه آمریکا در قبال مسائلی همچون تهدیدات هسته‌ای و تروریسم انتقاد کرد.

به گزارش ایسنا، «ماریا زاخارووا»، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در گفت‌وگویی بیان کرد که رهبران غربی به دلیل استانداردهای دوگانه سیاست‌های خود لفاظی‌های هسته‌ای رژیم صهیونیستی را نادیده می‌گیرند.

خبرگزاری اسپوتنیک گزارش داد که زاخارووا در گفت‌وگویی با شبکه راشاتودی گفت: «غرب استانداردهای دوگانه‌ای از خود نشان می‌دهد. همین امروز، به موضع غرب اشاره کردیم که در آن، تمامی اقدامات تروریستی در کشورهای خاورمیانه را محکوم می‌کند، آن را غیرقانونی تلقی می‌کند، در حالی که غرب اقدامات تروریستی مشابه را، به طور مثال، توسط کی‌یف علیه تاسیسات غیرنظامی روسیه نادیده می‌گیرد. اگر فکر می‌کنید این فقط مشکل دولت فعلی آمریکا است، باید بگویم که این طور نیست.»

زاخارووا همچنین گفت که اظهارات «جو بایدن» رییس جمهور آمریکا درباره راهکار «دو دولتی» برای حل‌وفصل مسئه فلسطین و رژیم صهیونیستی باید با برخی اقدامات همراه باشد اما هنوز شاهد اقدامی در این باره نبوده‌ایم.

بایدن، پیشتر در ماه جاری گفته بود وقتی جنگ میان رژیم صهیونیستی و جنبش مقاومت فلسطین به پایان برسد، از نظر آمریکا، به «راهکار دو دولتی» برای ایجاد کشور مستقل فلسطین نیاز خواهد بود.

زاخارووا با تاکید بر این که این اظهارات در حمایت از راهکار دو-دولتی باید به منظور اجرایی کردن آن‌ها با اقدامات ملموسی همراه باشد، گفت که این راهکار در اسناد قانونی بین‌المللی قید شده است و بنابراین، «انکار کردن این روند حتی برای روسای جمهور آمریکا نیز یک چالش محسوب خواهد شد.»

این دیپلمات روس در بخش دیگری از این گفت‌وگو به راشاتودی گفت «در بهار ۲۰۲۰، کی‌یف خواستار مذاکره با روسیه شد و روسیه نیز با آن موافقت کرد و مذاکرات را نیز شروع کرد. اما این غرب، واشنگتن و لندن بودند که عملا، مانع کی‌یف از مذاکرات با کشور ما شدند.»

زاخارووا همچنین در این گفت‌وگو تاکید کرد که مسکو تعهدات هسته‌ای خود را از جمله تعهدی غیرالزام‌آور درباره آزمایش‌ها را جدی می‌گیرد.

زاخارووا تصریح کرد که روسیه ضرب‌الاجل خود در زمینه آزمایش‌های هسته‌ای را نقض نخواهد کرد، مگر در صورتی که آمریکا اول اقدام به این کار کند.

در ابتدار ماه جاری، مسکو مصوبه پیمان منع جامع آزمایش هسته‌ای ۱۹۹۶ خود را لغو کرد که تمامی انفجارهای هسته‌ای را لغو می‌کند. مسکو یکی از امضاکنندگان این پیمان است و وعده داده به مفاد این توافق پایبند باشد، حتی اگر تعهداتش فاقد اعتبار قانونی باشد.

زاخارووا اظهار کرد که روسیه «موضعی اصولی در قبال تسلیحات هسته‌ای و کاربرد آن‌ها دارد.»

رییس جمهور روسیه در ماه اکتبر سند خروج این کشور از پیمان منع جامع آزمایش سلاح‌های هسته‌ای را امضا کرد تا با موقعیت آمریکا برابری کند. آمریکا نیز به رغم امضای این سند در سال ۱۹۹۶، هنوز آن را تصویب نکرده است.

او اشاره کرد که در اواخر اکتبر، پس از آن که مسکو قصد خود را برای لغو مصوبه عضویت در این پیمان اعلام کرد، آمریکا یک آزمایش هسته‌ای در تاسیسات هسته‌ای امنیت ملی نوادا انجام داد که شامل انفجار شیمیایی بود اما مفاد این پیمان را نقض نمی‌کرد.

به گفته زاخارووا، مسکو در حال رصد اقدامات آمریکا در زمینه آزمایش هسته‌ای بوده است.

زاخارووا با اشاره به لفاظی‌های رژیم صهیونیستی مبنی بر احتمال به کار گرفتن تسلیحات اتمی در غزه، گفت که مسکو این تهدید هسته‌ای را غیرقابل قبول می‌داند.

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه ابراز امیدواری کرد که بمباران اتمی هیروشیما و ناگازاکی توسط آمریکا در جنگ جهانی دوم آخرین مورد از حملات هسته‌ای در تاریخ باشند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha