• چهارشنبه / ۲۲ آذر ۱۴۰۲ / ۰۰:۰۸
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1402092115659
  • خبرنگار : 99999

کارشناس انگلیسی: در جنگ غزه نباید فریب آدرس‌های غلط متحدان صهیونیست‌ها را خورد

کارشناس انگلیسی: در جنگ غزه نباید فریب آدرس‌های غلط متحدان صهیونیست‌ها را خورد

تحلیلگر انگلیسی حوزه اقتصاد سیاسی گفت «در قالب جنگ‌هایی نظیر جنگ غزه، کنشگرانی وجود دارند که از تداوم جنگ، منفعت اقتصادی می‌برند؛ کنشگرانی که می‌توان ردپای آن‌ها را در کشورهای غربی شناسایی کرد».

به گزارش ایسنا، «کلیو مِنزس» تحلیلگر حوزه اقتصاد سیاسی و پژوهشگر گفت: «اسرائیل در طی سال‌ها و دهه‌های گذشته نشان داده که هیچ‌گاه به مفاد تعهدات خود نسبت به فلسطینی‌ها پایبند نیست و مثلا در بحبوحه جنگ غزه دیدیم که مفاد توافق آتش‌بس را نیز در چندین نوبت نقض کرد. در عین حال، باید به این مسئله نیز توجه داشت که در قالب جنگ‌هایی نظیر جنگ جاری در غزه، کنشگرانی وجود دارند که از تداوم جنگ، منفعت اقتصادی می‌برند و تداوم جنگ را در راستای منافع خود می‌بینند؛ کنشگرانی که به طور خاص می‌توان ردپای آن‌ها را در کشورهای غربی شناسایی کرد.»

این تحلیلگر در گفت‌وگو با پرس تی‌وی خاطرنشان کرد: «در طی جنگ‌های اول و دوم جهانی نیز شاهد آسیب‌رسیدن به غیرنظامیان و کشته‌شدن آن‌ها بودیم؛ با این حال در قالب جنگ غزه نسبت و میزان کشتار غیرنظامیان حقیقتا نگران کننده است. به همین دلیل هم است که می‌بینیم واکنش‌های جهانی به این مسئله هم فراگیرتر بوده است.»

وی افزود: «به نظر من یکی از دلایل و محرک‌های عمده و اصلی جنگ‌های جاری در جهان نظیر جنگ غزه، ساختارهای معیوبی مادی و ذهنی هستند که خود تشویق‌کننده تنش و درگیری میان گروه‌های قومی، مذهبی و سیاسی و اجتماعی هستند. البته که در جهان کنونی انسان‌ها آگاهی به مراتب بیشتری را در قیاس با گذشته در مورد جنس روایت‌هایی که در بحبوحه جنگ و درگیری‌ها ارائه می‌شوند، کسب کرده‌اند. موضوعی که خود را اکنون در قالب معادله جنگ غزه نیز به وضوح به نمایش گذاشته و می‌بینیم که مردم در اقصی نقاط جهان، دیگر صرفا روایت‌های تولیدشده اسرائیل و یا جریان‌های متحد با آن را نمی‌پذیرند و قبول نمی‌کنند، بلکه واقعیت‌ها را تحلیل می‌کنند و نسبت به آن‌ها واکنش نشان می‌دهند.

کارشناس انگلیسی: در جنگ غزه نباید فریب آدرس‌های غلط متحدان صهیونیست‌ها را خورد
راهپیمایی پاریسی‌ها در حمایت از غزه

منزس ادامه داد: «در جریان جنگ غزه، نباید فریب آدرس‌های غلطی را خورد که برخی جریان‌های متحد با صهیونیست‌ها ارائه می‌کنند. ریشه‌های اصلی شکل‌گیری جنگ غزه عمیق‌تر از این حرف‌هاست که بتوان آن‌ها را صرفا در دو ماهه اخیر جستجو کرد. پیش از این، دولت آمریکا پس از حادثه 11 سپتامبر با طرح ادعاهای غلط و دروغین، به دو کشور عراق و افغانستان حمله و فجایع بزرگی را خلق کرد. معادله‌ای که اکنون در رابطه با اسرائیل نیز برقرار است. اکنون ما شاهد یک تغییر پارادایم در جهان هستیم. تغییری که در قالب آن بسیاری از ساختارهایی که حداقل در 50 سال اخیر در جهان حاکم بوده‌اند و برخی قدرت‌ها با تمسک به آن‌ها هر کاری می‌خواسته‌اند، انجام می‌دادند، در حال فرو ریختن است و ساختارهای جدیدی در حال ظهور هستند.»

کلیو منزس در ادامه، با اشاره به ناکارآمدی نهادهای قضایی بین‌المللی در تعقیب و محاکمه مقام‌های صهیونیست به دلیل ارتکاب به جنایت علیه بشریت در نوار غزه و در حق مردم فلسطین گفت: «این نهادها درزمان تونی بلر و جورج بوش پسر و فجایعی که آن‌ها در عراق و افغانستان خلق کردند نیز وجود داشتند و در آن دوره هم آن‌ها نتوانستند کاری انجام دهند. به نظر می‌رسد نهادهای قضایی بین‌المللی و حتی برخی سازمان‌های بین‌المللی چیزی جز اهرم در دست قدرت‌های غربی و متحدانشان نیستند. اکنون این مردم هستند که در نوار غزه آسیب می‌بینند و از بین می‌روند. این در حالی است که برخی افراد در جهان غرب از این موضوع سود و منفعت مالی می‌برند. به نظر من نظم جهانی که اکنون عمدتا با محوریت غرب بر جهان حاکم است، تکیه فراوانی را بر پول دارد».

کارشناس انگلیسی: در جنگ غزه نباید فریب آدرس‌های غلط متحدان صهیونیست‌ها را خورد
حملات صهیونیست‌ها به غزه

این پژوهشگر افزود: «در این سیستم جان انسان‌ها ارزشی ندارد. در این رابطه، افشای واقعیت‌های این ساختارهای معیوب در عرصه بین‌المللی تا حد زیادی می‌تواند آن‌ها را دچار نابودی کند و روند از بین رفتنشان را تسریع کند. در این رابطه رسانه‌های آزاد و مستقل نقشی محوری بازی می‌کنند. البته که افکار عمومی در اقصی نقاط جهان می‌توانند به نحو موثری رژیم اسرائیل و البته نهادهای قضایی بین‌المللی را تحت فشار بگذارند تا هر چه سریعتر اقدامی را برای پایان‌دادن به نسل کشی فلسطینی ها در نوار غزه انجام دهند».

وی در پایان گفت: «در کنار این مسئله، باید درباره همدستان اسرائیلی‌ها در اعمال جنایت علیه مردم فلسطین نیز تا جای ممکن افشاگری شود و البته که در این زمینه فقط دولت‌ها مطرح نیستند. به نظر من چشم‌اندازهای ظهور یک نظم جهانی جدید در حال آشکار شدن هستند. می توان روند ظهور این نظم جهانی را تسریع کرد.»

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha