• چهارشنبه / ۲۲ آذر ۱۴۰۲ / ۱۳:۵۸
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1402092216299
  • خبرنگار : 71443

یک رسانه آمریکایی در گزارشی نوشت

لحن متفاوت بایدن هنگام صحبت درباره رنج فلسطینیان در غزه

لحن متفاوت بایدن هنگام صحبت درباره رنج فلسطینیان در غزه

یک روزنامه آمریکایی در گزارشی به بررسی اظهارات و احساسات بسیار متفاوت جو بایدن در مواجهه با رنج فلسطینیان در مقایسه با تجربه صهیونیست‌ها در حمله هفت اکتبر حماس پرداخت و نوشت: رئیس‌جمهور بایدن همدلی عمیقی با اسرائیلی‌ها نشان می‌دهد، در حالی‌ که با وجود شمار بالای تلفات غیرنظامیان در غزه چنین احساسی نسبت به فلسطینی‌ها ندارد و این رویکرد، خشم اعراب و مسلمانان در آمریکا را برانگیخته است.

به گزارش ایسنا، روزنامه واشنگتن پست در گزارش خود با اشاره به سخنرانی هفته گذشته جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در یک گردهمایی کمک مالی در بوستون که در آن درباره حمله هفت اکتبر حماس به رژیم صهیونیستی صحبت می‌کرد، نوشت: رئیس‌جمهور بایدن بارها همدلی و اندوه خود را نسبت به آن چه رنج اسرائیلی‌ها و ترس یهودیان در سراسر جهان پس از حمله هفتم اکتبر می‌خواند، ابراز کرده و در این میان، قدردانی عمیق حامیان اسرائیل را برانگیخته است. اما بسیاری از آمریکایی‌های عرب و مسلمان و همچنین رای‌دهندگان جوان و لیبرال‌های ضد جنگ، می‌گویند که یک چنین دلسوزی و ابراز همدردی در لفاظی‌های بایدن درباره رنج‌های فلسطینی‌ها در نوار غزه، حتی در شرایطی که تعداد کشته‌شدگان در غزه به بیش از ۱۷۰۰۰ نفر، شامل هزاران کودک رسیده است، وجود ندارد.

شیبلی تلهامی، محقق خاورمیانه در دانشگاه مریلند در این باره گفت: رئیس‌جمهور، بایدن به غیر از توصیف تصویری هولناک از حمله حماس به اسرائیل و قربانیان آن، به ندرت در مورد تکه تکه شدن کودکان فلسطینی یا وجود صدها هزار نفر بدون آب و غذا در غزه صحبت کرده است. او در مورد آنها (فلسطینی‌ها) طوری صحبت می‌کند که گویی قربانی یک زلزله یا بلای طبیعی هستند، بدون اینکه حتی آنها را به اقدامات دولت اسرائیل با حمایت و پشتیبانی‌های خود گره بزند.

اما مقامات کاخ سفید به شدت این موضوع را رد و خاطرنشان می‌کنند که بایدن بارها از اسرائیل خواسته است که از تلفات غیرنظامیان اجتناب کند. آنها به‌عنوان مثال می‌گویند که رئیس جمهور بایدن در ۲۵ اکتبر به خبرنگاران گفت: اسرائیل باید هر کاری که در توان دارد، هر اندازه که سخت است برای محافظت از غیرنظامیان بی گناه انجام دهد. آنها همچنین مدعی‌اند که درخواست‌های مکرر بایدن برای افزایش کمک به غزه ناشی از تمایل او به کاهش درد و رنج فلسطینیان بی گناه است.

به نوشته واشنگتن پست، اما بسیاری از رهبران مسلمان و عرب آمریکایی بر این باورند که شرایط احساسی و ابراز همدلی بایدن هنگام صحبت درباره اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها، به ویژه با بدتر شدن وضعیت بشردوستانه در غزه کاملاً متفاوت است. این در شرایطی است که حدود ۸۰ درصد از جمعیت غزه آواره شده‌اند و تعداد رو به افزایشی فاقد نیازهای اولیه هستند.

برخی حتی از موضع‌گیری چند هفته پیش رئیس جمهور درخصوص شمار تلفات فلسطینیان در غزه که از سوی وزارت بهداشت غزه اعلام می‌شود، به شدت انتقاد کردند. بایدن در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره افزایش تعداد کشته‌ها گفت: من نمی‌دانم آیا فلسطینی‌ها در مورد تعداد کشته‌شدگان حقیقت را می‌گویند یا نه.

اما به گفته مقامات آمریکایی که به شرط ناشناس ماندن در مورد مسائل اطلاعاتی صحبت کردند، ارقام وزارت بهداشت غزه بسیار با شمارش داخلی دولت ایالات متحده مطابقت دارد. در اواخر نوامبر، زمانی که این وزارت‌خانه تعداد کشته شدگان را بیش از ۱۵۰۰۰ نفر اعلام کرد، مقامات آمریکایی همین رقم را به کنگره ارائه کردند و گفتند که با آخرین ارزیابی اطلاعاتی ایالات متحده مطابقت دارد. بسیاری از آمریکایی‌های عرب و مسلمان انتقاد می‌کردند که بایدن در مواجهه با آنچه که جان هزاران نفر را گرفته است، بی‌اعتنایی می‌کند.

به گفته افرادی که خواستند نامشان فاش نشود، جو بایدن روز بعد از گروهی از رهبران مسلمان آمریکایی عذرخواهی کرد و قول داد که بهتر عمل کند. ‌ یکی از مقامات کاخ سفید برای توجیه اظهارات بایدن گفت که موضع‌گیری او از این واقعیت ناشی می‌شود که دولت ایالات متحده کسی را در غزه برای تأیید این ارقام و این واقعیت ندارد که ارقام وزارت بهداشت غزه بین مبارزان و غیرنظامیان تمایز قائل نمی‌شود.

واشنگتن پست ادامه داد: برای برخی از آمریکایی‌های عرب و مسلمان، لحن واقعی بایدن به‌ویژه از سوی فردی که به دلیل توانایی‌اش در ارتباط با رنج‌ها شناخته می‌شود، ناامیدکننده است. جو بایدن در سال ۱۹۷۲ همسر و دخترش را در یک تصادف رانندگی از دست داد و پسرش «بو» در سال ۲۰۱۵ بر اثر سرطان درگذشت. این تجربه‌ها اغلب به او اجازه می‌دهد با همدلی واقعی از غم و اندوه صحبت کند.

وقتی بایدن از رنج و مرگ در غزه صحبت می‌کند، نشان داده است که تمایلی به انتقاد مستقیم از اسرائیل به خاطر آن ندارد و به‌طور فزاینده‌ای باعث ایجاد اختلاف با برخی از کارکنان خود می‌شود. بسیاری از مقامات ارشد دولت بایدن از زمانی که اسرائیل عملیات نظامی خود را در غزه با حمله به جنوب با همان خشونتی که قبلاً شمال را مورد حمله قرار داد، از سر گرفت تمایل بیشتری به بیان مقصر بودن اسرائیل و صحبت درباره غم و اندوه فلسطینان پیدا کرده‌اند.

کامالا هریس، معاون رئیس جمهور آمریکا در سفر اخیر خود به خاورمیانه خاطر نشان کرد که فلسطینی‌های بی‌گناه بیش از حد کشته شده‌ان و افزود: صراحتاً باید بگویم، مقیاس رنج غیرنظامیان و تصاویر و فیلم‌هایی که از غزه می‌آید، شوکه کننده است. لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا نیز روز دوم دسامبر در مجمع دفاع ملی ریگان به اسرائیل هشدار داد که در مورد غیرنظامیان، اگر آنها را به آغوش دشمن برانید، پیروزی تاکتیکی را با شکست استراتژیک جایگزین می‌کنید.

علاوه‌براین، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در جریان سفر اخیر خود به تل آویو، به تصاویری از بیرون کشیدن کودکان فلسطینی از زیر آوار اشاره کرد و گفت: وقتی از صفحه تلویزیون به چشمان آنها نگاه می‌کنم، فرزندان خود را می‌بینم. بلینکن همچنین اخیراً گفته است که بین قصد اعلام شده اسرائیل برای حفاظت از غیرنظامیان و آنچه در واقع در غزه اتفاق می‌افتد، «شکاف» وجود دارد.

اندرو بیتس، سخنگوی کاخ سفید گفت که بایدن و دستیارانش به‌طور مداوم همتایان اسرائیلی‌مان را تحت فشار قرار داده‌اند تا هر کاری که ممکن است برای جلوگیری از تلفات غیرنظامیان انجام دهند. مقامات آمریکایی ادعا می‌کنند که این منجر به کاهش حجم نیروی زمینی اسرائیل در غزه و اجازه ورود کمک‌های بشردوستانه به منطقه به میزان قابل توجهی شده است.

اما مقامات پذیرفته‌اند که هشدارهای آمریکا به اسرائیل در مورد تلفات در جنوب غزه مورد توجه قرار نگرفته است و تیم بایدن از قرار دادن شروطی برای کمک ایالات متحده به اسرائیل یا سایر اقدامات تنبیهی که می‌تواند فشار بر این متحد در خاورمیانه را افزایش دهد، حمایت نمی‌کند.

منتقدان بایدن نیز تاکید می‌کنند که او به ندرت احساساتی را درباره فلسطینی‌ها در اظهار نظرهای شفاهی یا خودجوش خود بیان می‌کند، هرچند که او در یادداشتی در واشنگتن پست در ۱۸ نوامبر به‌طور احساسی رنج فلسطینیان را بازگو کرد. اما به صراحتِ دستیاران خود درباره شمار تلفات غیرنظامیان در غزه صحبت نکرد.

به نوشته واشنگتن پست، حمایت‌های بایدن از اسرائیل و ابراز همدلی‌های او با آنها، باعث تحسین بسیاری از رهبران یهودی او حتی در شرایطی شده است که فعالان یهودی لیبرال‌تر حمله نظامی اسرائیل را محکوم می‌کنند و از بایدن می‌خواهند که برای آتش بس به نتانیاهو فشار بیاورد.

اما بسیاری از رای دهندگان عرب و مسلمان آمریکایی می‌گویند که رنج و خشم کنونی آنها تا حدی ناشی از این واقعیت است که آنها در سال ۲۰۲۰ از بایدن حمایت کردند چراکه معتقد بودند فردی متعهد به حقوق بشر را انتخاب می کنند که می‌تواند با اندوه عمیقی که اکنون احساس می‌کنند، همدردی کند. برخی از فلسطینی‌های آمریکایی ده‌ها یا تعداد بیشتری از اعضای خانواده خود را در حملات هوایی اسرائیل از دست داده‌اند و بسیاری از آمریکایی‌های عرب و مسلمان اکنون می‌گویند که از رئیس‌جمهور در انتخابات سال آینده حمایت نخواهند کرد.

یکی از متحدان بایدن و از مقامات سابق دولت که خواست نامش فاش نشود تا بتواند صراحتاً درباره دیدگاه‌های سیاسی رئیس‌جمهور آمریکا صحبت کند، گفت که احساسات رئیس‌جمهور بایدن نسبت به اسرائیل، همدلی او با فلسطینی‌ها را مخدوش کرده است، چیزی که کاخ سفید به شدت آن را مورد مناقشه قرار می‌دهد.

این مقام سابق آمریکایی افزود: بایدن به دلیل همدلی با افراد زیادی مشهور است اما او چنین احساسی نسبت به فلسطینی‌ها ندارد.

انتهای پیام
 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۲-۰۹-۲۲ ۱۸:۲۹

بله معلومه کسی که خودرا یک صهیونیست میداند(بایدن)وبه آن افتخارمیکند،هرگزدلش برای مردم مظلوم فلسطین وکودکان غزه نمیسوزد.