• دوشنبه / ۲۷ آذر ۱۴۰۲ / ۱۲:۲۴
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1402092718928
  • خبرنگار : 71415

مارتین گریفیث: جنگ غزه حتی به وسط راه خود نرسیده‌است

مارتین گریفیث: جنگ غزه حتی به وسط راه خود نرسیده‌است

معاون امور بشردوستانه دبیرکل سازمان ملل گفت، جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه هنوز به نیمه راه نیز نرسیده‌است.

به گزارش ایسنا، «مارتین گریفیث»، معاون دبیر کل سازمان ملل متحد در امور بشردوستانه از زمان حمله هفتم اکتبر جنبش حماس به رژیم صهیونیستی این رژیم با چالش‌های بی‌سابقه‌ای مواجه شده‌است. عملیات‌های امدادی سازمان ملل در غزه از آن زمان تاکنون تقریبا فرو پاشیده‌اند. حدود ۱.۲ میلیون غیرنظامی در مدارس و دیگر ساختمان‌های متعلق به این سازمان در غزه تجمع کرده‌اند و وضعیتی در آنها پیش آمده که حالا برای ۷۰۰ نفر یک دستشویی وجود دارد. دست‌کم ۱۳۶ امدادگر سازمان ملل در غزه کشته شده‌اند. کارکنان بچه‌هایشان را نیز با خود به سر کار می‌آورند تا زنده بمانند یا دست‌کم در کنار یکدیگر بمیرند.

به نوشته فایننشال تایمز، رژیم صهیونیستی اخیرا خواستار استعفای آنتونیو گوترش از دبیرکلی سازمان ملل به خاطر مواضعش درباره حملات حماس شد؛ این رژیم همچنین از تمدید روادید لین هستینگز، هماهنگ‌کننده امدادی سازمان ملل در قدس امتناع کرد. مارتین گریفیث نیز بعدا به خاطر مصاحبه‌اش با سی.ان.ان که در آن از وضعیت غزه به عنوان «بدترین بحران انسانی» تجربه شده توسط خودش یاد کرد، فهمید که رژیم صهیونیستی «از سفر او فورا استقبال نکرد.»

گریفیث در مصاحبه با فایننشال تایمز درباره دلیل این توصیف خود توضیح داد. او گفت: «مکان‌های زیادی دچار درد و رنج وحشتناکی هستند، اما حداقل آنهایی که تاثیر پذیرفته‌اند می‌توانند فرار کنند. در غزه دیگر مردم نمی‌توانند آنجا را ترک کنند. هیچ خانواده‌ای نمی‌تواند برای آینده خود برنامه‌ریزی کند. من این جور چیزها را در سراسر جهان می‌بینم، اما این وضعیت مافوق تصور است و بدتر هم خواهد شد.»

به گفته گریفیث، فاجعه انسانی در غزه در حال ورود به یک مرحله جدید است. او اظهار کرد: «بیماری و گرسنگی حالا دارند تبدیل به عامل اول مرگ و محرومیت می‌شوند.»

آمار تلفات در اثر بیماری شاید چند برابر آمار تلفات ناشی از جنگ و حملات هوایی باشد، اما آمار تلفات جنگ هم تا کنون به میزان چشمگیری کمتر از آنچه بوده، حساب شده‌است.

معاون دبیرکل سازمان ملل اظهار کرد: «ما هنوز باید زیر آوارها را ببینیم. به مجرد آنکه شما شروع به آواربرداری کنید آمار حدود ۱۸۰۰۰ نفری کشته‌ها به شکلی اساسی تغییر پیدا خواهد کرد. در مورد زمین لرزه فوریه در ترکیه آواربرداری آمار کشته‌ها را به دو برابر افزایش داد.»

گریفیث خاطرنشان کرد، سند و مدرکی از اینکه حملات اسرائیل به جنوب غزه با ملاحظه بیشتری نسبت به حملاتش به شمال این باریکه انجام شوند، وجود ندارد.

او افزود: «آنها به ما قول داده بودند و من مایوس شدم. آمریکایی‌ها بر سر این مساله دیپلماسی زیادی انجام دادند. حقیقت امر این است که ما اصلا در جنوب غزه نیز چنین ملاحظه‌ای (به جان غیرنظامیان) را ندیده‌ایم. به عکس، ما حتی شاهد بیشتر شدن بی‌ملاحظگی به جان غیرنظامیان هستیم.»

گریفیث ماه گذشته میلادی طرح ۱۰ بندی را برای آنکه رژیم صهیونیستی خویشتنداری نشان دهد آماده کرد که شامل ایجاد مراکز توزیع کمک‌ها بود. او در این خصوص به فایننشال تایمز گفت: «من این طرح را به سطل آشغال انداختم. خیلی احمق بودم که فکر می‌کردم چنین طرحی معنادار است. ما سرمان را برگرداندیم و حقیقت را فهمیدیم: جنگ هنوز تمام نشده‌است. جنگ حتی به وسط راه خود نرسیده‌است. من فکر نمی‌کنم که هنوز هم این جنگ به نیمه راه رسیده باشد. ما هنوز باید هفته‌ها و هفته‌ها شاهد این جنگ وحشیانه باشیم.»

قبل از شروع جنگ اخیر علیه غزه، در هر روز ۵۰۰ کامیون کمک از گذرگاه‌های مختلف به غزه وارد می‌شدند. روز قبل از انجام این مصاحبه گریفیث با فایننشال تایمز ۱۰۰ کامیون کمک از گذرگاه رفح در مرز با مصر وارد غزه شدند. این گذرگاه ظرفیت مدیریت ورود کامیون‌های بیشتر را ندارد.

گریفیث اخیرا اولویت خود را روی گشایش یک گذرگاه دوم در «کرم ابوسالم» گذاشت. او گفت که اولویت دومش نیز «زدودن درگیری» است. او بیان داشت: «اگر ما به زدودن درگیری ایمان داشتیم می‌توانستیم عملیات عادی‌تری را از سر بگیریم. ما شروع به وارد کردن کامیون‌ها و خالی کردنشان از جمله در رفح و  برخی انبارها در جنوب کرده اما نقاط ایمنی را مجددا شناسایی می‌کردیم و همه آنها شامل انستیتوها، مدارس و بیمارستان‌های سازمان ملل و مکان‌هایی از این قبیل خواهند بود و ما می‌توانستیم کمک‌ها را مرتب‌تر تحویل بدهیم.»

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha