• یکشنبه / ۳ دی ۱۴۰۲ / ۱۶:۴۸
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 1402100301626
  • خبرنگار : 71049

تحمیل حق وتو به دنیا؛ دلیلی روشن بر ناعادلانه بودن نظام بین‌الملل

تحمیل حق وتو به دنیا؛ دلیلی روشن بر ناعادلانه بودن نظام بین‌الملل

کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: باید با استفاده از ظرفیت اقدامات دیپلماتیک، دادگاه لاهه، جنبش غیرمتعهدها و سازمان همکاری اسلامی، آمریکا و کشورهای حامی اسرائیل را به سمت پایان دادن به جنگ در غزه سوق داد تا بدون درگیری بیشتر آتش‌بس اعلام شود.

به گزارش ایسنا، آمریکا برای چندمین بار طی هفتاد روز گذشته قطعنامه‌های شورای امنیت برای وضع آتش بس در غزه را وتو کرده است. آمریکا با این اقدامات که بر خلاف قوانین و مقررات سازمان ملل است، ثابت کرد که با حمایت از رژیم صهیونیستی، عامل اصلی در کشتار غیرنظامیان و شهروندان فلسطینی به ویژه زنان و کودکان و تخریب زیرساخت‌های حیاتی در غزه است. این میراث سیاست‌های ضدبشری و نژادپرستانه مقامات ایالات متحده برای آیندگان است که در میان تظاهرات و راهپیمایی‌های سراسری در ایالات متحده و دیگر شهرهای دنیا، هم‌چنان به حمایت خود ادامه می‌دهد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب روز شنبه در دیدار با مردم استان‌های کرمان و خوزستان اظهار کردند: امروز در دنیا هیچ‌کس بین رژیم صهیونیستی و آمریکا و انگلیس تفاوتی نمی‌گذارد. آمریکا بی‌شرمانه قطعنامه شورای امنیت را برای آتش‌بس وتو می‌کند. یعنی چه (قطعنامه‌ها) را وتو می‌کند؟ یعنی همدستی می‌کند در ریختن بمب بر روی کودک و زن و بیمار و پیر و مردم بی‌دفاع. آبروی آمریکا رفت، نقاب از چهره‌ی تمدن غربی در این حادثه افتاد.

ایشان گفتند، پیروزی بزرگ ملت فلسطین در این است که غرب و آمریکا و ادعاهای دروغین حقوق بشری را بی‌آبرو کردند. امروز همه می‌دانند که باطن این ظاهرسازی‌ها، اسم حقوق بشر و انسان و اینها را بردن باطنش دیگر چیست. چهره‌ی زشت هیولای منحوس آمریکا و انگلیس روشن شد، برای همه‌ی مردم دنیا آشکار شد.

تحمیل حق وتو به دنیا؛ دلیلی روشن بر ناعادلانه بودن نظام بین‌الملل

«حسن بهشتی‌پور» در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به قطعنامه‌های شورای امنیت درباره آتش‌بس در غزه و پایان دادن به جنگ که تاکنون از سوی آمریکا وتو شده است، گفت: متاسفانه امروز دیگر این یک اصل روشن است که نظام بین‌الملل عادلانه نیست. این نظام را قدرت‌های جهانی به وجود آوردند و خودشان هم مهر تایید بر آن می‌زنند. از عهدنامه وستفالی که نظام بین‌الملل شکل گرفته تا ۱۹۴۵ که فاتحان جنگ جهانی دوم جمع شدند و حق وتو را به دنیا تحمیل کردند، به این بهانه که صلح و امنیت بین‌الملل را تامین کنند این روند وجود داشته است.

وی ادامه داد: هر چند که به تدریج تعداد اعضای شورای امنیت افزایش یافت و این ایده وجود دارد و بارها مورد بحث قرار گرفته است که تعداد اعضای شورای امنیت به ۲۰ کشور برسد و کشورهای اقتصادی مثل آلمان، هند، برزیل و ژاپن و غیره خواهان ورود به این شورا هستند، اما اگر این مساله هم محقق شود، باز حق وتو خواهد بود.

این کارشناس مسائل بین‌الملل تصریح کرد: این یک نگاه آرمان‌گرایانه است که منتظر باشیم مقوله "حق وتو" منحل شود و کشورها از این حق بگذرند و فقط به حق عضویت دائمی بسنده کنند، واقعیت این است که چنین رویکردی نیازمند ایجاد یک نظم جدید در دنیا است و طبیعی است که در شکل گیری این نظم جدید کشورهای دارای قدرت نظامی و اقتصادی که الان این حق را دارند نقش خواهند داشت و اساسا بعید است که نظم جدید بدون دخالت این کشورها امکان شکل‌گیری داشته باشد.

بهشتی‌پور با اشاره به وضعیت غزه و حمایت آمریکا از اسرائیل و وتو قطعنامه‌های آتش‌بس اظهار کرد: الان جنگ ناعادلانه‌ای در غزه است و در این مدت ناکارآمدی نظام فعلی به رخ کشیده شده است و البته این اولین بار هم نیست که شاهد ناکارآمدی این سیستم بین المللی هستیم. کشورهای قدرتمند اجازه نمی‌دهند این نظام و سیستم تغییر کند.

تحمیل حق وتو به دنیا؛ دلیلی روشن بر ناعادلانه بودن نظام بین‌الملل
استفاده واشنگتن از حق وتو علیه پیشنهاد روسیه برای «تعلیق» درگیری‌ها در  غزه

این کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: واقعیت این است که نظام فعلی ناعادلانه است و بر محور قدرت، نفوذ و امکانات برخی کشورها می‌چرخد و این مساله موجب شده تا آنها برای حفظ منافع ملی‌شان به ناحق رفتار کنند. البته در استقرار و باقی ماندن نظام فعلی بین‌الملل قدرت نظامی دیگر تنها مولفه نیست، بلکه قدرت اقتصادی، سیاست، اطلاعات و نفوذ فرهنگی و تولید علم هم مطرح است.

وی با بیان اینکه کشورهایی که مدعی اسلامی بودن هستند باید برای تحت فشار قرار دادن آمریکا و حامیان دیگر اسرائیل مناسبات اقتصادی‌شان را با رژیم صهیونیستی قطع کنند، مثل ترکیه و مصر. الان با وجود اینکه این کشورها نسبت به اسرائیل و آمریکا انتقاد دارند اما شاهد هستیم که به بهانه تعامل و تعهد شرکت‌ها با این کشورها هم‌چنان روابط اقتصادی خود را حفظ کرده‌اند.

بهشتی‌پور گفت:‌ متاسفانه به کشورهای عربی اصلا امیدی نیست، اما امیدواریم کاری انجام دهند. مصر، مراکش، قطر، امارات، بحرین و سودان علنی با اسرائیل ارتباط دارند و برخی هم مخفیانه روابط دارند و برخی هم مثل عراق و الجزایر و سوریه منتقد اسرائیل هستند اما کاری از دستشان برنمی‌آید.

این کارشناس مسائل بین‌الملل تصریح کرد: به لحاظ ایجابی شاید بشود کاری کرد از جمله اقدامات دیپلماتیکی که باعث شود آمریکا و غرب به این سمت کشانده شوند که دست از حمایت از اسراییل بردارند علاوه بر این می‌توان از ظرفیت دادگاه لاهه و جنبش غیرمتعهدها و سازمان کنفرانس اسلامی نیز در این رابطه استفاده کرد. الان افکار عمومی جهان نسبت به جنایات اسرائیل اگاه است اما این مساله آنقدر قوی نیست که بتواند مانع اراده سیاسی قدرت‌ها در حمایت از اسرائیل بر خلاف قوانین بین‌المللی شود. بنابراین باید به کار دیپلماتیک ادامه داد.

وی با بیان اینکه برخی می‌گویند با زبان زور باید با آنها برخورد کرد، اظهار کرد: اما این جز ایجاد جنگ‌های غیرقابل کنترل نتیجه‌ای در بر نخواهد داشت. معتقدم سیاست ایجابی و سلبی را باید با هم پیش برد و به هیچ وجه نباید تلاش‌های دیپلماتیک برای ایجاد آتش‌بس در غزه را کنار گذاشت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۲-۱۰-۰۳ ۱۷:۱۶

حال که جهانیان ازسیاست یه بوم ودو هوا ومستبدانه ی قدرتهای بزرگ وباالصطلاح صاحب حق وتو اطّلاع پیداکردندومتوجّه این موضوعی که ظلم مسلّم برهمه ی انسانها وبشریت است،پس درتمام جهان به صحنه بیایندوتشکیلاتِ سازمان ملل را منحل ودوباره عادلانه پیریزی کنندوبسازند.

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۰۳ ۱۷:۲۷

تهدید رژیم صهیونیستی در «نابودی حماس» چگونه تبدیل به «نابودی اسرائیل» شد؟ نتانیاهو و کابینه جنگ او به‌دنبال نابودی حماس بودند اما جنگ غزه می‌تواند نابودی اسرائیل را رقم بزند.