• سه‌شنبه / ۵ دی ۱۴۰۲ / ۲۰:۰۲
  • دسته‌بندی: گزارش و تحلیل
  • کد خبر: 1402100503244
  • خبرنگار : 71660

مسائلی کلیدی که سیاست‌های منطقه را در ۲۰۲۴ تعیین خواهند کرد

مسائلی کلیدی که سیاست‌های منطقه را در ۲۰۲۴ تعیین خواهند کرد

سال ۲۰۲۳ مملو از وقایع غم‌انگیز و آشفتگی‌های سیاسی برای منطقه غرب آسیا بود؛ اتفاقاتی که رسیدگی به آنها در سال ۲۰۲۴ در دستور کار رهبران جهان قرار خواهد گرفت و این مسائل کلیدی در سال آینده میلادی سیاست‌های منطقه را شکل خواهد داد.

به گزارش ایسنا، در سالی که گذشت تحولات سیاسی عمده به خصوص توافق و عادی‌سازی روابط ایران و عربستان و بازگشت مجدد سوریه به اتحادیه عرب حاکی از آن بود که شاید منطقه با کاهش تنش‌ها و افزایش فرصت‌هایی جهت حل‌وفصل درگیری‌های طولانی مدت مواجه شود.

اما با این حال در سال ۲۰۲۳ شاهد درگیری‌هایی نظیر وقوع جنگ در سودان در ماه آوریل و هم‌چنین جنایات جنگی رژیم صهیونیستی در غزه از ماه اکتبر تا به الان بوده‌ایم. علاوه بر این‌ها، برخی از بلایای طبیعی نظیر سیل لیبی و وضعیت بحرانی شهر «درنه»، زلزله مرگبار ترکیه، سوریه و مراکش درد و رنج و هم‌چنین خسارات مالی و جانی زیادی را برای غیرنظامیان بر جای گذاشت.

پایگاه خبری میدل ایست آی در گزارشی می‌نویسد: هیچکدام یک از این رویدادها قابل‌ پیش‌بینی نبودند اما با این حال لحظاتی را در منطقه در سال ۲۰۲۳ تعریف کرده‌اند. علی‌رغم غیرقابل منتظره بودن این رویدادها، برخی مسائل کلیدی پدید آمده‌اند که احتمالا خاورمیانه را در سال ۲۰۲۴ به طرز قابل توجهی شکل می‌دهند.

اولا، کارزار جنگی رژیم صهیونیستی برای «نابودی نوار غزه»، دستورکار منطقه را در اوایل سال ۲۰۲۴ شکل می‌دهد. حتی اگر آتش‌بس بلندمدتی به‌زودی برقرار شود، مسائل اساسی که همچنان بر غزه، امنیت و اداره آن متمرکز است، جزو مسائل حل‌نشده باقی می‌ماند و گفت‌وگوهای منطقه‌ای را در سال ۲۰۲۴ شامل خواهد شد.

این پایگاه خبری می‌گوید: هم‌چنین اینکه چه کسی مسئولیت بازسازی مجدد غزه را بر عهده خواهد گرفت، در گفت‌وگوهای سیاسی آینده نقش بسزایی خواهد داشت. به طور کلی، چه در سال ۲۰۲۴ و چه در سال‌های آینده، این وضعیت سیاسی کنونی در نهایت به فروپاشی معاهدات صلح بین اسرائیل و کشورهای مختلف عربی مانند مصر و اردن منجر خواهد شد.

دوما، نقش سازمان ملل در خاورمیانه به خصوص در سال ۲۰۲۳ توسط اتفاقات رخ داده، تحت تاثیر قرار گرفته و تاثیر و کارآمدی این سازمان در منطقه را برجسته کرده است. ناتوانی سازمان ملل در ارائه پاسخی تاثیرگذار به بحران‌های انسانی به دنبال زلزله در شمال‌غرب سوریه و انفعال این سازمان در جریان جنگ غزه و حملات رژیم صهیونیستی این نقص و ضعف‌ها را بیش از پیش نمایان کرده است. به طور کلی این رویداد، سوالاتی را درباره ظرفیت سازمان ملل جهت مدیریت درگیری‌های منطقه‌ای مطرح کرده است.

در پاسخ به این چالش‌ها، سال ۲۰۲۴ شاید اقداماتی جهت «همکاری‌های منطقه‌ای و بازسازی مجدد پس از دوران درگیری» را شاهد باشیم.

سوما، چشم‌انداز اقتصادی منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا در سال ۲۰۲۴ به شدت تحت تاثیر اثرات منفی بحران غزه قرار خواهند گرفت.

میدل ایست آی در ادامه می‌نویسد: صندوق بین‌المللی پول پیش از این چشم‌انداز اقتصادی ۲۰۲۴ خود را برای شمال آفریقا کاهش داده و دلیل آن تاثیرات قابل توجه بر تجارت، اعتماد در سرمایه‌گذاری و گردشگری است. این رکود اقتصادی به‌ویژه در کشورهای متاثر از درگیری و بحران مانند یمن، سوریه و سودان که نه تنها برای حل‌وفصل درگیری‌های جاری در تلاش هستند، بلکه با تورم افسارگسیخته و اختلالات زنجیره تامین نیز دست و پنجه نرم می‌کنند، شدید است. این چالش‌ها باعث تشدید شکاف اقتصادی در منطقه می‌شوند و این کشورها احتمالا در تلاش گسترده خود در راستای ثبات اقتصادی عقب می‌مانند.

در نهایت با نگاه به سال ۲۰۲۴، اولویت‌بندی نسبت به «آمادگی در برابر بلایا در خاورمیانه» بیش از پیش ضروری و مهم است و مقیاس تخریب در منطقه در سال ۲۰۲۳ به عنوان یک زنگ هشدار عمل می‌کند. کشورهای عربی باید سرمایه‌گذاری قابل‌توجهی را در این خصوص انجام داده و بر تداوم آن تاکید کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha