• دوشنبه / ۱۸ دی ۱۴۰۲ / ۱۱:۰۶
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1402101812736
  • خبرنگار : 71496

مصر با درخواست تل‌آویو برای استفاده از پهپادهای جاسوسی در محور فیلادلفیا مخالفت کرد

مصر با درخواست تل‌آویو برای استفاده از پهپادهای جاسوسی در محور فیلادلفیا مخالفت کرد

رسانه‌های‌ آمریکایی اعلام کردند که مصر درخواست رژیم صهیونیستی برای ارسال پهپادهایی جهت کنترل محور فیلادلفیا (صلاح‌الدین) را رد کرد.

به گزارش ایسنا، برخی رسانه‌های آمریکایی به نقل از برخی مسوولان ارشد مصری گزارش دادند که رژیم صهیونیستی به قاهره پیشنهاد داد،‌ در طول محور فیلادلفیا (صلاح‌الدین) واقع در حد فاصل مصر و نوار غزه که تل‌آویو مدعی است حماس از آن برای قاچاق سلاح به نوار غزه استفاده می‌کند، دستگاه‌های سنسور و کنترلی را نصب کند.

بر اساس این گزارش‌ها، تل‌آویو همچنین از مصر خواست اجازه دهد برای کنترل محور فیلادلفیا، پهپادهای جاسوسی را به منطقه اعزام کند.

به گفته مسوولان مصری، قاهره به تل‌آویو پاسخ داد که پیشنهاد آن درباره نصب دستگاه‌های سنسور را بررسی خواهد کرد اما درخواست تل‌آویو برای ارسال پهپادهای جاسوسی به این محو را نپذیرفت و آن را به منزله نقض حاکمیت مصر اعلام کرد.

در این راستا یک مسوول مصری در گفت‌وگو با شبکه خبری القاهره گزارش‌های رسانه‌ها درباره وجود همکاری میان مصر و رژیم صهیونیستی در خصوص محور فیلادلفیا (صلاح‌الدین) را تکذیب و تاکید کرد: چنین خبرهایی کاملا بی‌اساس هستند.

سمیر فرج، کارشناس و متفکر استراتژیک اظهار کرد: محور فیلادلفیا منطقه‌ فلسطینی حائلی میان مصر و نوار غزه است و نیروهای مسلح، امنیت مرزهای مصر را کاملا تامین می‌کنند و صحبت درباره ورود نیروهای «اسرائیلی» به این مرزها درست نیست.

سمیر فرج در ادامه گفت: هیچ نیروی «اسرائیلی» به مرزهای مصر نزدیک نشده و نمی‌شود چراکه آن خط قرمز است.

این کارشناس و متفکر استراتژیک در ادامه گفت که عبد الفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر توافقی را با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی برای اصلاح توافقنامه کمپ دیوید در راستای ورود نیروهای مسلح مصر به مرزها امضا کرد.

او با اشاره به اینکه به سرزمین مصر نفوذ نشده و هرگز نخواهد شد، تاکید کرد: در صورتی که «اسرائیل» به چنین چیزی فکر کند، باید اول با کشور مصر هماهنگی کند، مصر در مرزهای خود با رفح نیروهای زرهی دارد و این مورد در گذشته اتفاق نیفتاده بود و تنها در دوره السیسی انجام شد.

سمیر فرج در پایان نیز تاکید کرد: در صورتی که به یک وجب از خاک مصر تجاوز شود، کلام دیگری بیان می‌شود، «اسرائیل» در صورت نزدیک شدن به مرزهای مصر، توافقنامه کمپ دیوید را نقض می‌کند.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی پیشتر مدعی شده بود که برای جلوگیری از قاچاق اسلحه به نوار غزه از محور فیلادلفیا، این محور باید در کنترل این رژیم باشد.

مصر پیش از این خبرهای منتشر شده در رسانه‌های رژیم صهیونیستی درباره آغاز عملیات زمینی تانک‌های ارتش این رژیم از کرم ابوسالم به محور فیلادلفیا در مرزهای نوار غزه با مصر را تکذیب کرد.

محور فیلادلفیا یا صلاح‌الدین در شمال از دریای مدیترانه تا گذرگاه کرم ابوسالم در جنوب در طول مرزهای مصر با نوار غزه به طول تقریبا ۱۴ کیلومتر قرار دارد.

طبق قرارداد صلحی که در سال ۱۹۷۹ مصر و رژیم صهیونیستی به امضا رساندند، یک منطقه حائل در طول مرزها یا آنچه با عنوان محور فیلادلفیا شناخته می‌شود، ایجاد شده و به موجب آن پیش از انجام هر اقدام نظامی در منطقه، باید موافقت طرف دیگر گرفته شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha