• پنجشنبه / ۲۱ دی ۱۴۰۲ / ۱۲:۴۰
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1402102115278
  • خبرنگار : 71612

ارمنستان در رابطه با امضای معاهده صلح با آذربایجان شاهد «پسرفت» است

ارمنستان در رابطه با امضای معاهده صلح با آذربایجان شاهد «پسرفت» است

وزیرخارجه ارمنستان می‌گوید:پیشنهاد آذربایجان برای انعقاد معاهده صلح با ارمنستان، مقداری پسرفت داشته است.

به گزارش ایسنا، آرارات میرزویان، وزیر خارجه ارمنستان پس از دیدار با همتای یونانی خود، گیورگوس گراپتریتیس، در یک کنفرانس خبری در ایروان گفت: در برخی از بخش‌ها (پیش‌نویس معاهده) پسرفت و در برخی جاها پیشرفت‌ها مشاهده می‌شود. ما روی این پیشنهادات بسیار سازنده کار کرده و آنها را به باکو فرستادیم.

میرزویان اولویت‌های ارمنستان برای یک معاهده صلح را به رسمیت شناختن تمامیت ارضی ارمنستان توسط آذربایجان و تحدید مشخص مرزهای دولتی عنوان کرد.

میرزویان در این زمینه تاکید کرد که به رسمیت شناختن متقابل تمامیت ارضی یکدیگر باید عنصر کلیدی توافقنامه صلح بین ارمنستان و آذربایجان باشد.

او افزود: در این نقطه است که بیشترین وضوح لازم است و معاهده صلح نهایی باید این وضوح را تضمین کند. روند تعیین حدود و مرز بین دو کشور ممکن است زمان بر باشد، اما باید در معاهده صلح مبنای روشنی را مشاهده کنیم.

براساس گزارش آرمن نیوز، وزیر خارجه ارمنستان گفت: مایلم تاکید کنم که تمامیت ارضی و نقض ناپذیری مرزها و نیز تعیین حدود مرزها دو موضوعی هستند که ارمنستان هیچ گونه ابهامی را در مورد آنها تحمل نمی‌کند.

او تاکید کرد: حمل و نقل و سایر ارتباطات در منطقه باید بر اساس اصول دوجانبه و در چارچوب حاکمیت کشورهایی که باید از آن عبور کنند، احیا شود.

میرزویان گفت: ارمنستان به دنبال ادامه مذاکرات با آذربایجان است.

او با اشاره به مأموریت نظارتی اتحادیه اروپا که در مرز با آذربایجان مستقر است، گفت که این مأموریت برای کشورش اهمیت حیاتی دارد. وی گفت: هیأت غیرنظامی اتحادیه اروپا برای ما بسیار مهم است و از نظر امنیتی حیاتی است. ما از تصمیم اتحادیه اروپا برای گسترش این ماموریت استقبال کردیم.

گراپتریتیس به نوبه خود خاطرنشان کرد که آتن از از سرگیری مذاکرات بین ارمنستان و آذربایجان برای تحکیم امنیت و ثبات در قفقاز جنوبی حمایت می کند.

وی گفت: «اصل راهنما برای هر دو طرف باید دستیابی به صلح پایدار، عادلانه و پایدار منطقه‌ای و روابط حسن همجواری باشد.

ارمنستان پیشنهاد کرده که دو کشور قفقاز جنوبی از نقشه های نظامی مربوط به اواخر دوران شوروی به عنوان مبنای تعیین مرز استفاده کنند. این ایده توسط اتحادیه اروپا حمایت می شود، اما آذربایجان آن را رد کرده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha