• دوشنبه / ۲۵ دی ۱۴۰۲ / ۲۲:۰۴
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1402102518133
  • خبرنگار : 71579

رسانه عبری: یا باید حکومت غزه را به حماس داد یا ارتش اسرائیل تا ابد در آنجا بماند

رسانه عبری: یا باید حکومت غزه را به حماس داد یا ارتش اسرائیل تا ابد در آنجا بماند

یک روزنامه عبری نوشت رژیم صهیونیستی هیچ برنامه‌ای برای پایان جنگ غزه و حتی مرحله بعد از آن ندارد و دلیل این مساله دشمنی میان نخست‌وزیر و وزیر جنگ است.

به گزارش ایسنا، در پی عملیات مقاومت فلسطین، رژیم صهیونیستی غرق اختلافات سیاسی بی‌سابقه‌ای شده و به ویژه نتانیاهو طی این مدت با موجی از انتقادات مواجه بوده و اغلب صهیونیست‌ها او را مقصر شکست در مقابل مقاومت فلسطین می‌دانند.

به اعتقاد «ناحوم برنیاع» تحلیلگر روزنامه یدیعوت آحارونوت، ارتش رژیم صهیونیستی بدون هیچ‌گونه برنامه‌ای برای پایان جنگ و همچنین مرحله بعد از جنگ به نوار غزه هجوم می‌آورد و معتقد است که این جنگ تا ابد باید ادامه داشته باشد زیرا در راستای مجازات فلسطینی‌ها و انتقام از آن‌ها به دلیل عملیات هفتم اکتبر است.

برنیاع نوشت: دلیل این مساله خصومت و دشمنی میان «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و «یو آو گالانت» وزیر جنگ است که بالاترین مقامات کابینه جنگ هستند. این ۲ مقام با هم صحبت نمی‌کنند و تعداد دفعاتی که باهم صحبت کردند به تعداد انگشتان دست نمی‌رسد که در هیچ یک از آن‌ها در مورد جنگ صحبت نکردند.

او در ادامه نوشت: نتانیاهو تمام تلاش خود را می‌کند که نشان دهد بدون گالانت جنگ مدیریت می‌شود. این دشمنی بهایی دارد زیرا ارتش یک دستگاه هرمی است و مدیریت جنگ توسط ۲ سیاستمدار که با هم دشمنی دارند امری دشوار است. ۱۰۰ روز گذشته جنگ نشان‌دهنده سختی و دشواری است، هیچ یک از اهداف محقق نشد و اسرا نیز به خانه‌های خود بازنگشتند.

این تحلیلگر سیاسی در شماره روز دوشنبه یدیعوت آحارونوت نوشت: در کابینه امنیتی نیز که به موجب قانون باید تصمیمات مهم را اتخاذ کند، اوضاع خطرناک‌تر است. کابینه اسرائیل به طور رسمی از طریق نمایندگان خود در دادگاه لاهه اعلام کرد که تصمیمات امنیتی هیچ ربطی به این کابینه ندارد؛ کابینه‌ای که «بزالل اسموتریچ» و «ایتامار بن گویر« هم عضو آن هستند.

او در ادامه آورده است: طبیعتا این اظهارات کذب است زیرا بن گویر و اسموتریچ تاثیر گسترده‌ای دارند و نتانیاهو به دلیل ترس از این ۲ هرگونه تصمیمی در مورد روز بعد از جنگ را لغو می کند. در نتیجه این امور ارتش اسرائیل بدون هیچ طرح و برنامه‌ای در غزه در حال انجام عملیات است و آمریکا نیز در حمایت از اسرائیل با دشواری‌های گسترده‌ای مواجه است.

اخیرا «آویو کوخاوی» رئیس سابق ستاد ارتش رژیم صهیونیستی  هم عملیات «طوفان الاقصی» را که هفتم اکتبر آغاز شد، یک رویداد شوکه کننده ارزیابی کرد و گفت که این اتفاق مستلزم شفاف‌سازی عمیق و بررسی‌های دقیق است.

برنیاع در پایان نوشت: اگر ما نمی‌خواهیم و توانایی آن را نداریم که بیش از ۲ میلیون نفر را در دریا بیندازیم، این جنگ مشکل ما با غزه را حل نخواهد کرد. بنابراین بدون پیدا کردن راه‌حل سیاسی یا باید حماس به سلطه خود در غزه بازگردد یا اینکه نظامیان ارتش اسرائیل تا ابد در این باریکه بمانند. البته گزینه دیگری نیز وجود دارد و آن ایجاد هرج و مرج است، مانند چیزی که در سومالی رخ داد که بهتر از ۲ گزینه قبلی نیست.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha