• سه‌شنبه / ۳ بهمن ۱۴۰۲ / ۱۲:۴۸
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1402110302134
  • خبرنگار : 71516

گسترش حشرات و جوندگان موذی به دلیل انباشت زباله، هزاران ساکن غزه را تهدید می‌کند

گسترش حشرات و جوندگان موذی به دلیل انباشت زباله، هزاران ساکن غزه را تهدید می‌کند

زباله‌ها در منطقه محاصره شده در شمال نوار غزه افزایش یافته است و ساکنان آن در شرایط انسانی بسیار بدی زندگی می‌کنند و جوندگان و حشرات درحال تکثیر هستند و این تهدیدی برای تشدید بحران‌های بهداشتی است.

به گزارش ایسنا، زندگی در داخل شهر غزه و شمال نوار غزه با بقیه مناطق در مرکز و جنوب متفاوت است. منطقه شمالی هنوز از بقیه نوار غزه جدا است و تلاش برای رساندن کمک به آن محدود است و با بسیاری از موانع تحمیل شده توسط رژیم اشغالگر اسرائیل مواجه است. در حالی که حدود ۴۰۰ هزار نفر در آنجا حضور دارند.

به نقل از وبگاه العربی الجدید، روی زمین زباله‌ها همه جا پخش شده و سطل زباله‌ها کاملا پر هستند و انبوهی از زباله‌ها در این مناطق وجود دارند و کسی آنها را جمع نمی‌کند تا جایی که فضای خیابان‌ها را کوچک کرده‌اند. بوهای نامطبوع پخش شده و حیوانات ولگرد و جوندگان دور آنها جمع می‌شوند و لشگرهایی ​​از حشرات بیرون می‌آیند.

خانواده انس عوده (۲۹ ساله) که در خیابان صلاح الدین در نزدیکی محله الشجاعیه ساکن بودند، مجبور شدند به مرکز شهر غزه، نزدیک مجتمع پزشکی الشفا بروند که صدها نفر از آوارگان پس از عقب نشینی اشغالگران به آنجا بازگشتند.

انس عوده شاهد افزایش وجود حیوانات، جوندگان و حشرات در اطراف سطل‌های پر از زباله و همچنین گسترش شدید پشه‌ها است و می‌ترسد منبع دیگری برای گسترش بیماری‌ها باشند.

او به العربی الجدید گفت: ما به دلیل کمبود غذا و آب و کمبود همه مایحتاج زندگی در شرایط بسیار بدی زندگی می‌کنیم. حتی هوایی که تنفس می‌کنیم نیز سالم نیست و مجبور می‌شویم دسته‌جمعی در مناطق شهر غزه و شمال غزه بمانیم. به دلیل انباشته شدن زباله نمی‌توانیم در برخی خیابان‌ها راه برویم و در خیابان‌های دیگر مگس‌ها فضا را پر کرده‌اند.

گسترش حشرات و جوندگان موذی به دلیل انباشت زباله، هزاران ساکن غزه را تهدید می‌کند

پس از انتشار گسترده جوندگان، حشرات، مگس‌ها و پشه‌ها، آنها شروع به هجوم به پناهگاه‌ها کردند که هزاران آواره در آنجا هستند. به ویژه مناطقی که بمباران یا تا حدی ویران شده‌اند و پس از عقب نشینی نیروهای اشغالگر آوارگان به آنجا بازگشته‌اند.

نایلا الشامی (۳۴ ساله) می‌گوید: پس از انتشار مگس‌ها و پشه‌ها در مدرسه جدید غزه در نزدیکی مجتمع پزشکی الشفا که پس از عقب نشینی اسرائیل به آنجا بازگشتیم، من و فرزندان و همسرم با مشکلات پوستی مواجه شدیم. بدنم به شدت قرمز شد و پس از اینکه مکررا در معرض نیش پشه‌ها قرار گرفتم احساس تب و سردرد داشتم. به دلیل اینکه مراقبت‌های بهداشتی در دسترس نیست، نتوانستم هیچ آزمایش پزشکی برای کشف علل انجام دهم. ما در جایی زندگی می کنیم که مملو از زباله است و هیچ وسیله‌ای برای دفع یا انتقال آن وجود ندارد و این باعث می‌شود بسیاری از حشرات، موش‌ها و صدها سگ و گربه ولگرد در همه جا پخش شوند.

الشامی در گفت‌وگو با العربی الجدید افزود: این اولین بار نیست که ما از خطرات زیست محیطی رنج می‌بریم. زمانی که از پناهگاه به خانه‌ای در محله النصر غربی رفتیم زباله همه جا را فرا گرفته بود و ترس از بیماری یک احساس رایج بود. وقتی به مجتمع الشفا رفتم یکی از پرستارها به من پمادی داد که روی پوست بمالم و من و دو پسرم و شوهرم از آن استفاده می‌کنیم. هیچ دارویی در دسترس نیست.

او ادامه می‌دهد: زباله‌ها در خیابان‌های شهر غزه پخش شده و انواع پشه‌ها و مگس‌ها همه جا هستند و بسیاری از آوارگان داخل مدرسه نیز از همین علائم رنج می‌برند. کادر درمانی حاضر در مجتمع درمانی الشفا به ما گفتند که بیماری‌هایی وجود دارد که قادر به درمان آن‌ها نیستند و به ما توصیه کردند تماس با افرادی را که علائم بیماری را دارند کاهش دهیم.

محمد مراد (۳۶ ساله) نیز شاهد پخش بقایای حیوانات مرده از جمله سگ و الاغ در خیابان‌های محله الجلاء در مرکز شهر غزه و پشه‌ها و حشرات در نزدیکی آن و انباشت زباله‌ها است. این صحنه‌ها برای ساکنان شهر غزه عادی شده است و آن‌ها به دیدن جوندگان و حشرات عادت کرده‌اند.

مراد به العربی الجدید گفت: زباله همه جا هست و اگر فردی کیسه زباله را در منطقه‌ای بیندازد، افراد دیگری نیز می‌آیند تا آن را در همان مکان بیندازند، در نتیجه آن مکان به زباله دانی تبدیل می‌شود. جلوی خانه ما پر از زباله است و اجساد حیوانات مرده به طور گسترده پخش شده‌است. اشغالگران خانه‌هایی را بمباران می‌کنند که در برخی از آنها حیوانات وجود دارد و در نتیجه بسیاری از بیماری‌ها به ویژه بیماری‌های پوستی و ویروسی گسترش می‌یابد. من معتقدم که زباله و رعایت نکردن بهداشت در گسترش آنها نقش داشته‌است.

گسترش حشرات و جوندگان موذی به دلیل انباشت زباله، هزاران ساکن غزه را تهدید می‌کند

شهرداری غزه از ابتدای ژانویه وعده‌های زیادی برای رساندن سوخت به شهر غزه دریافت کرده‌است، اما هیچ یک از این وعده‌ها عملی نشد. این شهرداری پیشتر در بیانیه‌ای اعلام کرد تمام تلاش‌ها پس از ۷۴ روز وعده‌های مکرر برای تحویل سوخت به شهر غزه با شکست مواجه شده‌است و این می‌تواند یک فاجعه انسانی را رقم بزند.

شهرداری غزه از شورای امنیت خواست تا قطعنامه ۲۷۲۰ را اجرا کند که مستلزم مداخله فوری برای نجات ساکنان غزه و تحویل فوری سوخت برای راه اندازی چاه‌های آب است. در نشست شورای امنیت در ۲۲ دسامبر بر لزوم اقدامات فوری برای ارسال کمک‌های بشردوستانه به شیوه‌ای گسترده و بدون مانع به غزه و ایجاد شرایط لازم برای توقف پایدار درگیری‌ها تأکید شد.

رژیم صهیونیستی تعداد زیادی از خودروهای حمل زباله را که روزانه زباله‌ها را از مناطق شهر غزه جمع‌آوری می‌کردند، منهدم کرد. با ادامه حمله فعالیت آن‌ها به طور کامل متوقف شد. به ویژه پس از آن که مستقیما در شرق و مرکز شهر غزه و در نزدیکی مقر شهرداری در شهرک قدیمی غزه هدف قرار گرفتند و خسارات زیادی متحمل شدند.

یحیی السراج، شهردار غزه نسبت به تجمع زباله در خیابان‌ها، مقابل بیمارستان‌ها و در مجاورت پناهگاه‌های آوارگان به دلیل ناتوانی اعضای شهرداری در انجام فعالیت خود از ابتدای حمله رژیم صهیونیستی هشدار داد. وی تأکید کرد تجمع زباله موجب شیوع بیماری‌ها و وبا می‌شود.

السراج به العربی الجدید گفت: حدود ۷۰ هزار تن زباله در مناطقی از شهر غزه انباشته شده است و تداوم حمله به این شکل و ادامه محاصره و جدا کردن عمدی این منطقه در کنار بحران کاهش سوخت، چالش بزرگی را تشکیل می دهد که مانع از ارائه خدمات اولیه به شهروندان می‌شود، زیرا اشغالگران بیشتر خودروهای شهرداری را با بمباران عمدی هدف قرار داده‌اند.

دکتر نشأت عوض که در تعدادی از کلینیک‌های آژانس امداد و کار آوارگان فلسطینی (آنروا) کار می‌کند و در حال حاضر به جنوب نوار غزه رفته‌است، گفت: به دلیل هجوم آوارگان و ازدحامشان در این منطقه زباله‌ها در مناطق جنوبی نیز گسترده است. حشرات، جوندگان و حیوانات ولگرد بیماری‌های بسیاری را بین شهروندان منتقل کردند، اما خوشبختانه فصل زمستان باعث گسترش نیافتن موجودات ناقل بیماری مانند حشرات و جوندگان و تجمع آنها می‌شود. باز هم با این حال انباشت زباله فضای مناسبی را برای گسترش آن‌ها فراهم می‌کند.

بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، بیماری‌های قابل انتقال در مجموع بیش از ۱۷ درصد از مجموع بیماری‌های واگیردار را تشکیل می‌دهند و سالانه بیش از ۷۰۰ هزار نفر را در سراسر جهان می‌کشند. این بیماری‌ها می‌توانند توسط انگل‌ها، باکتری‌ها یا ویروس‌ها ایجاد شوند.

دکتر نشأت عوض گفت: این وضعیت قبلا در جوامع آوارگان و پناهندگان در نوار غزه رخ داده‌است. مردم غزه بیش از ۱۰۰ روز است که در شرایط غیر طبیعی زندگی می‌کنند و در حال حاضر صدها هزار نفر از آنها در تجمعات کوچک و شلوغ هستند و از اختلاط روزانه بین مردم گریزی نیست. دفع زباله در بسیاری از مناطق امکان پذیر نیست و بنابراین نمی‌توان از آسیب آن به سلامت انسان و محیط زیست و زیرساخت‌ها اجتناب کرد.

وی افزود: مواردی از مالاریا در بین آوارگان وجود دارد که یک عفونت انگلی است که از طریق پشه منتقل می‌شود و همچنین شاهد شیوع تب دنگی هستیم. از شایع‌ترین موارد عفونت‌های ویروسی می‌توان به تب زرد و علائم ویروسی اشاره کرد که جوندگان و حشراتی که در نزدیکی زباله‌ها زندگی می‌کنند در گسترش آن نقش دارند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha