• شنبه / ۷ بهمن ۱۴۰۲ / ۱۲:۲۱
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1402110704632
  • خبرنگار : 71415

اوکراین: از رئیس جمهور چین برای نشست صلح در سوئیس دعوت کرده‌ایم

اوکراین: از رئیس جمهور چین برای نشست صلح در سوئیس دعوت کرده‌ایم

مشاور دیپلماتیک ارشد رئیس جمهور اوکراین در آستانه دومین سالگرد «عملیات نظامی ویژه» ارتش روسیه در خاک این کشور گفت کی‌یف از شی جینپینگ، رئیس جمهور چین برای شرکت در یک «اجلاس صلح» با شرکت رهبران جهان در سوئیس دعوت کرده است.

به گزارش ایسنا، چین روابط نزدیکی با روسیه دارد و از انتقاد از حمله مسکو به اوکراین خودداری کرده است اما همچنین گفته است که حاکمیت و تمامیت ارضی همه کشورها باید رعایت شده و پیشنهاد میانجی‌گری خود در جنگ روسیه و اوکراین را داده است.

ایهور ژوفکا، مشاور دیپلماتیک ریاست جمهوری اوکراین در مصاحبه با خبرگزاری رویترز گفت: «ما قطعا از چین برای شرکت در این اجلاس در عالی‌ترین سطح یعنی در سطح رئیس جمهوری خلق چین دعوت می‌کنیم.»

این مقام اوکراینی بیان کرد: «شرکت چین برای ما بسیار مهم خواهد بود. ما در حال همکاری با طرف چینی هستیم. ما شرکای خود در جهان را به کار می‌گیریم تا به چین ابلاغ کنند که شرکت کردن در یک چنین اجلاسی چقدر اهمیت دارد.»

به نوشته خبرگزاری رویترز، روسای جمهوری روسیه و چین سه هفته قبل از حمله روسیه به اوکراین در ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ به اعلام شراکت «بدون محدودیت» دو کشور در نشستی در شهر پکن پرداختند. چین از زمان اعلام این پیمان به میزان چشمگیری واردات انرژی خود از روسیه را افزایش داده است.

سوئیس اخیرا اعلام کرد که به عنوان یک کشور بی طرف با میزبانی از یک اجلاس صلح برای اوکراین به درخواست زلنسکی موافق است اما هنوز هیچ تاریخ یا مکان دقیقی برای این میزبانی تعیین نکرده است.

ژوفکا اظهار کرد که تیم‌هایی در حال کار به روی جزئیات این اجلاس هستند.

ژوفکا بیان داشت ۸۲ تن از مشاوران امنیت ملی کشورها در مذاکراتی درباره صلح اوکراین در ماه جاری میلادی در شهر داووس سوئیس که تمرکز  آن بر یک به اصطلاح «فرمول صلح» ۱۰ بندی اعلام شده از سوی زلنسکی بوده، شرکت کردند.

روسیه به این اجلاس دعوت نشد و فرمول صلح ۱۰ بندی زلنسکی را مردود و بی اثر دانسته است.

ژوفکا بیان کرد: «ما بر سر نقشه راهی در این اجلاس برای اجرای این فرمول صلح مذاکره خواهیم کرد.»

یک نماینده چین تابستان گذشته در نشستی در عربستان درباره اوکراین شرکت کرد و شی جینپینگ و زلنسکی نیز پیش از این با یکدیگر گفتگوی تلفنی داشته‌اند.

پکن سال گذشته میلادی یک طرح صلح خودش متشکل از ۱۲ بند را برای جنگ اوکراین اعلام کرد.

در طرح صلح اعلامی پکن موضوع اعلام آتش‌بس درج شده اما اشاره‌ای به خروج روسیه از تمامی مناطق تحت تصرفش نشده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha