• شنبه / ۷ بهمن ۱۴۰۲ / ۱۲:۵۵
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1402110704686
  • خبرنگار : 71660

واشنگتن‌پست: روسیه به دنبال تضعیف سیستم مالی تحت امر آمریکاست

واشنگتن‌پست: روسیه به دنبال تضعیف سیستم مالی تحت امر آمریکاست
وزیر دفاع روسیه در پکن - سال ۲۰۲۳

روزنامه واشنگتن‌پست با استناد بر اسناد کرملین و مصاحبه با مدیران اجرایی و مقامات روسیه نوشت، مسکو به طور فزاینده‌ای مطمئن است که تعمیق روابط اقتصادی و دیپلماتیک با چین و کشورهای جهان جنوب به آن اجازه می‌دهد تا سیستم مالی بین‌المللی تحت سلطه ایالات متحده را به چالش بکشد و غرب را تضعیف کند؛ البته سخنگوی کرملین چنین ایده‌ای را رد کرده و می‌گوید که به دنبال «راه‌حل‌های جایگزین» است.

به گزارش ایسنا، مقامات مسکو در اظهارات خود به همکاری با ایران، رشد تجارت با چین، گسترش دیپلماتیک در جهان عرب و گسترش گروه بریکس اشاره می‌کنند.

ذکر این نکته حائز اهمیت است که پنج کشور اعم از ایران، عربستان سعودی، امارات عربی متحده، اتیوپی و مصر در تاریخ یکم ژانویه (۱۱ دی) به عضویت کامل گروه «بریکس» درآمدند که اکنون «بریکس پلاس» نامیده می‌شود. گروه بریکس در سال ۲۰۰۶ توسط برزیل، روسیه، هند و چین تاسیس شد، درحالی‌که آفریقای جنوبی در سال ۲۰۱۱ به این بلوک پیوست و در سال ۲۰۲۴ روسیه ریاست دوره‌ای بریکس پلاس را بر عهده خواهد داشت.

به همین مناسبت، «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه در یکم ژانویه اظهار کرد: گسترش گروه بریکس حاکی از اقتدار رو به رشد این گروه و نقش آن در امور جهانی است و تمرکز آن برابری حاکمیتی خواهد بود.

اسناد شورای امنیت داخلی روسیه که توسط یک سرویس اطلاعاتی اروپایی به دست آمده و هم‌چنین توسط روزنامه واشنگتن‌پست بررسی شده است، نشان می‌دهد که کرملین در سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ جلساتی را در مورد راه‌هایی برای تضعیف نقش دلار به عنوان ارز ذخیره جهانی تشکیل داده است. در یکی از اسناد ذکر شده هدف نهایی، «از بین بردن سیستم مالی جهانی پس از جنگ‌جهانی دوم و قدرتی که به واشنگتن می‌دهد، است.»

در یکی از این اسناد مورخ ۳ آوریل ۲۰۲۳ آمده است: «یکی از مهمترین وظایف ایجاد نظم جهانی جدید است. کشورهای غربی به رهبری آمریکا سعی کرده‌اند ساختار خود را بر اساس تسلط خود تحمیل کنند.»

سند دیگری که توسط یکی از متحدان نزدیک «نیکولای پاتروشف» دبیر شورای امنیت روسیه نوشته شده و تابستان امسال در کرملین نیز منتشر شد، از همکاری بیشتر چین و روسیه در زمینه «هوش مصنوعی، سیستم‌های سایبری و اینترنت اشیا» خبر می‌دهد. به عنوان بخشی از این سند، پکن و مسکو یک سیستم مالی جدیدی را ایجاد می‌کنند تا سلطه غرب بر تراکنش‌های مالی جهانی را دور بزنند.

با این حال، «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین تلاش روسیه برای تضعیف سلطه ایالات متحده بر سیستم مالی جهانی را رد کرد اما این مسئله را پذیرفت که روسیه به دنبال گزینه‌های جایگزین است.

وی در واکنش به گزارش روزنامه واشنگتن‌پست تصریح کرد: اقدامات انجام‌شده توسط غرب جمعی، اعتماد را تضعیف می‌کند. هم‌چنین کرملین وضعیت را با دقت دنبال کرده و سیستم جدیدی از نورون‌های اقتصادی را ایجاد می‌کند زیرا سیستم قبلی غیرقابل اعتماد، نادرست و خطرناک بوده است.

«اولگ دریپاسکا» میلیاردر روسی ضمن آنکه جدایی روسیه از غرب را به عنوان کاتالیزوری برای تغییر شکل الگوهای اقتصادی جهانی توصیف می‌کند، گفت: سیستم‌های پرداخت جایگزین ایجاد خواهند شد. در چین براساس یوآن و در هند و خاورمیانه براساس ارزهای دیجیتال.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha