• یکشنبه / ۲۹ بهمن ۱۴۰۲ / ۰۸:۰۰
  • دسته‌بندی: حقوقی و قضایی
  • کد خبر: 1402112820155
  • خبرنگار : 71429

وکیل دادگستری با اشاره به موضوع کوروش کمپانی:

عملکرد چهره‌های شناخته‌شده در فضای تبلیغاتی باید مورد رصد باشد

عملکرد چهره‌های شناخته‌شده در فضای تبلیغاتی باید مورد رصد باشد

وکیل دادگستری گفت: قطعا بهره‌مندی از اشخاص مشهور در تبلیغات شرکت کوروش کمپانی باعث تشدید مجازات مرتکبان جرم (شرکت و مدیران آن) می‌شود. 

عباس تدین در گفت‌وگو با ایسنا درباره مسئولیت چهره‌های مشهور در موضوع کوروش کمپانی گفت: موضوع کوروش کمپانی یکی از جلوه‌های خاص بزهکاری در ایران است که منجر به پدیده بزه‌دیدگی گروهی یا جمعی شهروندان شده است. این موضوع ناشی از چند عامل است؛ اولا استفاده از پوشش شرکت‌های تجاری در عصر رونق این گونه شرکت‌ها است. ثانیا  استفاده از فضای مجازی در عصری که می توانیم آن را انقلاب دیجیتال و رایانه نام بگذاریم. ثالثا استفاده از تبلیغات و بازاریابی گسترده با جلب اعتماد عمومی به ویژه از طریق چهره‌های شناخته شده و سلبریتی‌هاست. رابعا شناسایی علاقه مندی شهروندان به فناوری‌های نو و ترویج سبک زندگی جدید که مروج آن را باید برنامه‌های تلویزیونی و ماهواره‌ای بدانیم.

وی افزود: قانونگذار در بستر قوانین کیفری از گذشته تاکنون عناوین مجرمانه‌ای مثل کلاهبرداری یا تحصیل مال از طریق نامشروع را مورد توجه قرار داده به ویژه در حوزه جرایم مالی مثل کلاهبرداری، وقوع این جرایم از طریق اشخاص حقوقی و  شرکت‌ها و در بستر فضای مجازی را مورد توجه قرار داده و به آن پرداخته است. 

این وکیل دادگستری با بیان اینکه تردیدی در مسئولیت کیفری و حقوقی شرکت کوروش کمپانی و مدیران آن  وجود ندارد، گفت: آیا می توانیم مسئولیتی ولو حقوقی برعهده تبلیغ کنندگان این شرکت‌ها و چهره‌های شناخته شده قرار دهیم یا خیر؟ اگر از حوزه موضوع  مسئولیت اخلاقی شهروندان فاصله بگیریم، به نظر نمی رسد امکان انتساب این جرم واقع شده را به چهره‌های شناخته شده داشته باشیم و نمی‌توانیم در قالب معاونت یا مشارکت در جرم متعرض به آنها شویم؛ البته ممکن است از بعد مسئولیت مدنی رویه قضایی به این سمت گام بردارد که آنها را  مسئول مدنی بدانیم که بعید است و محل  ایراد و تردید است؛ اما قطعا بهره‌مندی از این اشخاص در تبلیغات شرکت کوروش کمپانی باعث تشدید مجازات مرتکبین جرم یعنی شرکت  و مدیران آن می شود ولی به نظر نمی رسد مسئولیتی متوجه چهره‌های شناخته شده باشد. 

وی در پایان تاکید کرد: بحث پیشگیری از جرم و آگاه سازی شهروندان به ویژه چهره‌های اثرگذار در جامعه دوباره مطرح می‌شود و همانگونه که فضای مجازی باید پایش شود تا از وقوع جرم جلوگیری شود، عملکرد چهره‌های شناخته شده در فضای عمومی به ویژه  تبلیغاتی باید موضوع رصد و پایش باشد تا شهروندان به این راحتی قربانی و بزه دیده نشوند؛ لذا بهترین راه حل پیشگیری از تکرار این جرایم از طریق آگاه‌سازی و هشدار به شهروندان به ویژه  چهره‌های شناخته شده و نظارت بر عملکرد آنها در بستر فضای عمومی است. 

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha