• چهارشنبه / ۲ اسفند ۱۴۰۲ / ۱۰:۵۵
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 1402120200983
  • خبرنگار : 71234

نمایشگاه رسانه‌های ایران

مناظره؛ نراقی: دولت‌ رئیسی آوارهای دولت روحانی را برمی‌دارد/دست‌پاک: وابستگی به کسی نداریم

مناظره؛ نراقی: دولت‌ رئیسی آوارهای دولت روحانی را برمی‌دارد/دست‌پاک: وابستگی به کسی نداریم

کوروش دست پاک معاون دبیرکل حزب سازندگی و محسن نراقی دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی با حضور در غرفه ایسنا در نمایشگاه رسانه‌های ایران درباره موضوع انتخابات مناظره کردند.

به گزارش ایسنا، کوروش دست پاک در ابتدای این مناظره در پاسخ به سوالی در ارزیابی از فضای انتخابات، گفت: وضعیت انتخابات امسال با سال های قبل متفاوت است. سال های قبل فضا انتخاباتی تر بود و مردم بیشتر صجبت می کردند اما الان شاید دغدغه یک قشر از فعالان سیاسی و گروه های مرجع باشد و قشری از مردم بی اهمیت شده است. حالا چه شده است که درصد قابل توجهی از مردم و دلسوزان ایران به این رسیده که انتخابات تفاوتی برای آن ها در زندگی شان ندارد.

نراقی نیز گفت: مولفه های متعددی در مشارکت موثر است، در طول جمهوری اسلامی مواردی بود که برخی سیاسیون همچون مرحوم هاشمی رفسنجانی می خواستند با انتخابات فرمالیته به کسی برسند که به اهداف آن ها برسند. اما تاکید امام و رهبری آن است که در شکل گیری حاکمیت مردم نقش افرین هستند. مساله موثر دیگر فهم مردم از میزان خدمتی است که دریافت می کنند یعنی احساس کنند مسئولان برای حل مشکلات آن ها تلاش کرده و به دنبال اهداف خودشان و خارج فرستادن بچه هایشان نیستند به مشارکت ترغیب می شوند.

*تنوع رقابت سیاسی به پرشور بودن انتخابات کمک می‌کند

وی ادامه داد: مولفه دیگر تنوع رقابت سیاسی است که به پرشور بودن انتخابات کمک می کند اما انتخاباتی هم بوده که تنوع گسترده داشته اما مشارکت پایین بود مثل شورای شهر دوم که مشارکت حداقلی شاهد بودیم.

نراقی دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی تصریح کرد: دعواهای سیاسی الکی باعث کاهش مشارکت می شود. مساله دیگر موثر در مشارکت، فساد و مسائل دیگری است که باعث نارضایتی می شود. ماجرای اقامت فرزند یکی از روسای قوا که پیش آمده که فارغ از درست و غلط بودن ماجرا، یک نارضایتی در مردم ایجاد می کند. شاید این مساله فساد نباشد و سبک زندگی باشد اما مناسب مردم نباشد. بحث فساد در مسئولان هم در مشارکت تاثیرگذار است. اتفاقات طبیعی مثل کرونا هم در مشارکت اثر دارد.

*نیازمند اصلاحات ساختاری هستیم

در مقابل دست پاک اظهار کرد: اولین چیزی که وجود دارد ساختار ضد انتخاباتی سیاسی کشور ما است که احزاب و گروه های مرجع را حذف، بی اثر و جامعه مدنی را از دور خارج می‌کند. نتیجه این می‌شود که سلبریتی سیاسی لیست انتخاباتی می‌دهد. اگر این ابتذال سیاسی نیست، چیست؟.

وی با بیان اینکه نیاز به اصلاحات ساختاری داریم، افزود: وقتی رهبری می‌گویند مشارکت باید بالا رود، در مقابل قانونی مثل "پیش ثبت نام" به صورت فوری تصویب می‌شود و اجازه نمی‌دهند گروه های مرجع، نخبگان و مردم قانع شوند تا ثبت نام کنند. این قانون را دو هفته ای تصویب کردند و یک هفته وقت ثبت نام دادند و این حرف در تضاد با صحبت های رهبری بود.

دست پاک معاون دبیرکل حزب سازندگی تاکید کرد: این کاهش مشارکت به جز برای گروه‌های خارج از کشور برد چه کسی را در پیش دارد؟ برد همین کسانی که در مجلس هستند و به صورت گلخانه ای رشد می‌کنند. طرفداران هاشمی دنباله رو کاهش مشارکت نیستند بلکه دنباله روهای مصباح هستند که دنبال کاهش مشارکت هستند.

وی تاکید کرد: شما انواع رقابت سیاسی را زیر سوال بردید و بی اهمیت جلوه دادید. چیزی که باعث کاهش مشارکت شده است این است که گروه هایی در خارج و داخل کشور به دنبال این هستند که در راستای منافع خود مشارکت در این انتخابات کم شود.

*مجموعه ما خود را پادوی جریان اصلاحات نکرد

نراقی در برابر این سخنان دست پاک، بیان کرد: افتخار ما این است که در مجموعه ای در دوران دانشجویی فعالیت کردیم که پادوی انقلاب بوده و خود را پادوی جریان اصلاحات نکرد که الان دفاترشان در دانشگاه آدم نداشته باشد. شما پادوی جریان اصلاحات بودید و کارنامه روحانی هم مشخص است و این هشت سال سفره مردم کوچک تر شد.

وی افزود: شما می‌فرمایید ساختار انتخابات مشکل دارد، نمی‌شود که زمانی که ما انتخابات را پیروز شدیم بگوییم ساختار خوبی است و کاری برای اصلاح آن نکنیم و وقتی پیروز نشدیم بگوییم ساختار انتخابات بد است‌ از دل همین نظارت استصوابی، مجلس ششم و دهم در آمده و روحانی رئیس جمهور شد.

نراقی گفت: شما در حزب کارگزاران فعالیت دارید و جزوی از جبهه اصلاحات هستید، خانم آذر منصوری که غیر قانونی و دارای محکومیت قطعی است آنجا حضور دارد. ایشان دبیر کل جبهه اصلاحات است و مصاحبه می‌کند در انتخابات شرکت نکنید، چرا از باقی جریان اصلاحات به جز آن ۱۱۰ نفر صدایی در نیامد؟. من شما را به جلسه احزاب با رئیس جمهوری ارجاع می‌دهم.

دست پاک در مقابل گفت: چه کسی می گوید کسی از ما ثبت نام نکرده است؛ افراد خوبی که رای آوری داشتند ثبت نام کردند اما تایید صلاحیت نشدند.

نراقی نیز گفت: پس چرا آقای مرعشی و انصاری در جلسه رییس جمهور گفتند که طرح دو فوریتی بدهید تا قانون انتخابات اصلاح شود که بتوانیم ثبت نام کنیم.

دست پاک در مقابل گفت: از خانم آذر منصوری گفتید اما من نمی توانم مسائل داخل حزب را بگویم. من از امضاکنندگان نامه ۱۱۰ نفره هستم و مواضع من و جبهه ما هم روشن است اما قرار نیست کارهای هم را تایید کنیم. شما می گویید پسر قالیباف فاسد نیست اما لاریجانی را به خاطر دخترش رد صلاحیت کردند.

وی ادامه داد: شما با خوشحالی می‌ گویید سال های ۹۲ تا ۹۶ دولت ما با رای ما سرکار آمد و نتوانست کار کند؛ افسوس که با خوشحالی می گویید جناح رقیب نتوانستند کار کنند وای بر ما که این تفکر را دارید. شما واژه زشت «پادو» را می گویید. ما نیروی تشکیلاتی فعال هستیم نه «پادو»؛ من فعال دانشجویی وزارت بهداشت در دولت روحانی بودم عملکرد دولت را نقد کردم. ما وابستگی به کسی نداریم و نان‌مان را کسی نمی دهد. عملکرد دولت روحانی و دولت رئیسی معلوم است و همه می توانند قضاوت کنند چهار سال مجلس و اکنون دولت را دارید اما جز فقر و افسردگی چه کارنامه ای داشتید؟

نراقی نیز در ادامه گفت: موضع ما نسبت به لیست ۹۸ آقایان مشخص است. «پادو» هم درباره شما نبود و جریان چپ دانشگاه را گفتم. درباره وضعیت دولت فعلی هم نمی خواهم دفاع کنم، در صحبت های شما تناقض است. شما می گویید رد صلاحیت بوده اما پس چرا آقای امام و مجید انصاری در جلسه رییس جمهوری گفتند دو فوریتی برای اصلاح قانون انتخابات بدهید اگر رد صلاحیت بوده چرا این را می خواستند؟

دست پاک در مقابل گفت: پس رد صلاحیت را قبول دارید؟

نراقی گفت: خیر؛ اگر رد صلاحیت بوده پس چرا دنبال اصلاح قانون بودید؟ مجلس ششم و دهم از دل نظارت استصوابی بیرون آمد.

دست پاک گفت: چون مجلس هم نتوانست کاری کند که به خاطر شوراهای موازی است.

نراقی گفت: شما کار حزبی می کنید و تناقض در حرف هایتان است. آن موقع انتخابات خوب بود که شما پیروز شدید و الان خوب نیست؟

دست پاک گفت: هنوز انتخابات خوب است اما اگر بگذارند.

نراقی گفت: سال ۹۶ اقتصاددانان نامه ای نوشته که همه چیز تقصیر دولت احمدی نژاد بود و مردم رای دهید بعد ابتدای دولت آقای رییسی نامه نوشتند اگر وضعیت همین طوری ادامه پیدا کند تورم سه رقمی می شود.

دست پاک گفت: پایه استدلال اقتصاددانان آن است که باید با دنیا ارتباط داشته باشید.

نراقی گفت: دولت رییسی آواره های دولت روحانی را بر می دارد.

دست پاک گفت: بدترین آمار عملکرد برای دولت رییسی است.

نراقی گفت: شاخص فقر در دولت رییسی کم شده است. شما تناقض سیاسی و اقتصادی دارید یکسری بدنه ای داشتید که از شما عبور کرده چون عملکرد شما را دیدند.

*آقای لاریجانی به خاطر دخترش که خارج از کشور بود رد صلاحیت شد

دست پاک  معاون دبیرکل حزب سازندگی در مقابل توضیح داد: آقای روحانی با گفتمان "تعامل با دنیا" به عرصه انتخابات آمد و مردم به "تعامل با دنیا" رای دادند تا اقتصاد درست شود. چهار سال اول مسئولیت ایشان عملکرد خوب بود و آمارهای آن موجود است. شما می‌توانید عملکرد چهار سال اول دولت آقای رئیسی را با دولت های قبلی مقایسه کنید و ببینید چه وضعیتی حاکم است. اکنون آمار تورم و آمار رشد اقتصادی را نگاه کنید. زندگی مردم را نگاه کنید، از آنها بپرسید از این سه چهار سال مجلس انقلابی و دولت رئیسی راضی هستید؟.

وی افزود: اگر راضی هستید، اجازه دهید رقابت شکل گیرد. مگر نمی‌گویید دوران اصلاح طلبان گذشته است، پس اجازه دهید وارد شوند و بسنجیم چطور رای می‌آورند. شما اصلا اجازه نمی‌دهید گزینه‌ای وارد شود. آقای لاریجانی به خاطر دخترش که خارج از کشور بود رد صلاحیت شد. نامه آقای لاریجانی در این رابطه ناراحت کننده بود چراکه دلایل رد صلاحیت زیبنده نظام سیاسی و سالم نبود. از طرفی پسر آقای قالیباف هم همین مسیر را رفته است. البته که من می‌دانم باز دوباره آقای قالیباف رئیس مجلس می‌شود و اینها "شو" است. مجددا پایداری سر کار است و قرار نیست اتفاقی رخ دهد اما چرا استانداردها دوگانه است؟ اگر برای پسر آقای روحانی و ... همین اتفاق رخ می‌داد باز همین همین‌ها را می‌گفتید؟.

*مواضع ما به مساله سیسمونی گیت آقای قالیباف مشخص است

نراقی  دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی  در مقابل اظهار کرد: ببینید در ماجرای پسر آقای قالیباف کدام جریانات دانشجویی واکنش داشتند؟. اصلی ترین نقدهای فنی به دولت رئیسی را کدام جریان دانشجویی داشته است؟. من صریح می‌گویم و حرف من درباره اصولگرا و اصلاح طلب است. ضد مشارکت ترین بخشی که برای انتخابات ضد مشارکتی کار می‌کند، همین جریانات احزاب سیاسی اصلاح طلب و اصولگرا هستند که به دنبال منافع خود هستند. مواضع ما که به مساله سیسمونی گیت آقای قالیباف مشخص است. شما که دم از مردم می‌زنید، این حرف درست نیست. مردم به نظر ما آن کارگر هفت تپه ای است که وضعیت خصوصی سازی برخی آقایان برایش آن شرایط را ایجاد کرد. بچه های بسیج دانشجویی بودند که رفتند و هفت تپه‌ای که افراد فعال حزب شما پشت آن بودند را خلع ید کردند.

دست پاک در مقابل گفت: اسم بیاورید.

نراقی بیان کرد: اسامی آنها در پرونده آمده است و شما هم آنها را می‌دانید.

*شما به هفت تپه رفتید چون امنیت دارید و با خیال راحت به آنجا رفتید

دست پاک معاون دبیرکل حزب سازندگی متقابلا بیان کرد: شما می‌گویید "مردم" کارگران هفت تپه هستند؟. مردم هم کارگران هفت تپه و هم کارفرمایان، هم کسانی که پول دارند و هم کسانی که پول ندارند هستند. شما به هفت تپه رفتید چون امنیت دارید و با خیال راحت به آنجا رفتید. شما در فضای گلخانه ای کار می‌کنید و با خیال راحت هرجایی می‌خواهید می‌روید و هرکاری می‌خواهید می‌کنید.

وی ادامه داد: همین که شما درباره خصوصی سازی این حرف را زدید نشان دهنده این است که دوست دارید همه چیز در ید اختیار دولت باشد و شما هم بروید سر سفره بنشینید و برای مردم تعیین تکلیف کنید. بدون اینکه دانا باشید و تدبیری داشته باشید، جلو روید و علیه فرهنگ مردم کار کنید و دین مردم را حکومتی کنید و اینگونه جوانان از دین گریزان شوند. بگذارید فضا خصوصی سازی و به شکل درست باشد.

*با خصوصی سازی غلط مخالفیم

نراقی  دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی با تاکید بر اینکه ما با خصوصی سازی مخالف نیستیم با خصوصی سازی غلط مخالفیم، افزود: نمی‌شود یک سری حرف‌های هیجانی زد و توقع این را داشت که پذیرفته شود. عملکرد دولت ها مشخص است و عملکرد دولت آقای روحانی مشخص است. شما از رئیس جمهوری دفاع می‌کنید که با وقاحت گفت صبح جمعه مساله بنزین را فهمیدم. شما از رئیس جمهوری دفاع می‌کنید که همه تخم مرغ ها را در سبد برجام گذاشت و آخرش چه شد؟. آقای روحانی دیگر می خواست در عرصه سیاست خارجی چه کند که نکرد؟. اگر قانون اقدام راهبردی را مجلس تصویب نمی‌کرد همین یک ذره هسته ای را آقایان داده بودند رفته بود.

وی ادامه داد: بیایید منطقی صحبت کنیم. اگر ساختار انتخابات ایراد دارد چرا ما انتخاباتی که در آن پیروز می‌شویم را به رسمیت می‌شناسیم ولی از انتخاباتی که مردم به واسطه عملکردمان به ما اقبال ندارند، بد می‌گوییم‌. شما انتخاباتی که کشور در آن مشارکت بالایی داشت را به آشوب کشیدید. سال ۸۸ در دورانی که مذاکرات خوب جلو میرفت آقایانی که شما از آنها دفاع می‌کنید، انتخابات را به رسمیت نشناختند و گفتند تقلب شده است. همین اخیرا سخنانی از قول اقای خاتمی بیان شد که وی گفته تقلب نشده است. شما کار حزبی می‌کنید و اگر اقدامات سابق حزب خود را قبول ندارید در حزب دیگر کار کنید.

دست پاک در مقابل عنوان کرد: دی ماه ۹۶ چه کسی کشور را به آشوب کشید؟. من پاسخگوی اقدام افراد در سال ۸۸ نیستم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha