• دوشنبه / ۱۴ اسفند ۱۴۰۲ / ۱۰:۵۷
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1402121409811
  • خبرنگار : 71610

آخرین تحولات مذاکرات قاهره برای آتش‌بس در غزه

آخرین تحولات مذاکرات قاهره برای آتش‌بس در غزه

مذاکرات قاهره درباره جنگ غزه در حالی وارد دومین روز شده است که میانجیگران از امکان‌پذیر بودن دستیابی به توافق در صورت تحت‌فشار قراردادن رژیم صهیونیستی صحبت می‌کنند.

 به گزارش ایسنا، منابع آگاه مصری به روزنامه العربی الجدید اعلام کردند اولین روز گفت‌وگوی میانجیگران با جنبش حماس در خصوص پیشنهاد «پاریس ۲» شامگاه یکشنبه در قاهره به پایان رسید.

 این منابع گفتند: مصر و قطر به پاسخ‌های حماس به پیشنهاد «پاریس ۲» گوش دادند و تأکید کردند که این جنبش مصمم به بازگرداندن آوارگان به شمال غزه و تضمین آتش‌بس همه‌جانبه است.

 این منابع با اشاره به اینکه امروز دوشنبه با حضور هیئت آمریکایی گفت‌وگو میان حماس و میانجی‌ها ازسرگرفته می‌شود، تصریح کردند که موضع رژیم صهیونیستی درباره اعزام هیئت خود به قاهره تأثیری بر روند مذاکرات نداشته است.

 این منابع گفتند: مصر و قطر به‌طرف آمریکایی از امکان دستیابی به توافق در صورت فشار بر طرف اسرائیلی اطمینان دادند.

 طبق گفته این منابع، مصر معتقد است که درخواست حماس برای بازگشت آوارگان به شمال غزه، ورود کمک‌ها و آتش‌بس فراگیر، «منطقی» است.

 در همین راستا، یک منبع در جنبش حماس که حاضر به افشای نامش نشده است، در این باره اعلام کرد: حماس به‌طورجدی برای دستیابی به توافقی به‌منظور توقف تجاوز و خروج نیروهای اشغالگر از تمام مناطق نوار غزه تلاش می‌کند.

 وی افزود: ما همچنین برای بازگشت اهالی غزه به مناطق سکونت خود به‌ویژه در شهر غزه و شمال نوار غزه و همچنین ورود کمک‌های بشردوستانه تلاش می‌کنیم.

 این منبع خاطرنشان کرد: هیات جنبش حماس یکشنبه وارد قاهره شد و در حال برگزاری جلساتی با مقامات مصری و قطری برای ارائه دیدگاه حماس درباره آخرین پیشنهاد نشست پاریس است.

 این مقام حماس تأکید کرد: هیچ تاریخ مشخصی برای دستیابی به توافق بر سر آتش‌بس و انعقاد معامله تبادل اسرا وجود ندارد.

 وی همچنین درباره تحریم مذاکرات قاهره توسط رژیم صهیونیستی نیز افزود: حماس اهمیتی نمی‌دهد که هیات اسرائیلی به قاهره بیاید یا نه.

پیش از این منابع رسانه‌ای عبری فاش کرده بودند که رژیم صهیونیستی به فشارهای آمریکا بر میانجیگران مصری و قطری برای دستیابی به توافق آتش‌بس پیش از ماه مبارک رمضان چشم دوخته است.

 یکشنبه اولین روز از مذاکرات آتش‌بس غزه در قاهره انجام شد و امروز نیز ادامه خواهد داشت.

در حالی که هیئت حماس روز یکشنبه برای انجام این مذاکرات وارد قاهره شد، اما رسانه‌ها گزارش کردند رژیم صهیونیستی به دلیل پاسخ ندادن حماس به درخواست آنها درباره ارائه لیست کاملی از اسامی اسرای زنده این مذاکرات را تحریم کرده‌اند.

 انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha