• سه‌شنبه / ۱۵ اسفند ۱۴۰۲ / ۱۱:۲۹
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1402121510697
  • خبرنگار : 71610

الاخبار: نماینده بایدن با طرح جدیدی به لبنان نیامده است

الاخبار: نماینده بایدن با طرح جدیدی به لبنان نیامده است

روزنامه الاخبار در گزارشی درباره سفر دوباره «آموس هوکشتاین» مشاور رئیس‌جمهور آمریکا در امور امنیت انرژی به لبنان، فاش کرد که وی هیچ پیشنهاد جدیدی را با خود نیاورده و به دنبال دریافت تضمین‌هایی از سوی لبنان و آرام کردن تنش میان حزب‌الله و رژیم صهیونیستی به هر قیمتی است.

به گزارش ایسنا، الاخبار در این باره نوشت: هوکشتاین در تلاشی جدید برای دستیابی به چارچوب دیپلماتیکی که از تشدید تنش میان لبنان و رژیم اشغالگر جلوگیری کند، به بیروت بازگشت. این بازگشت که سومین سفر او پس از عملیات «طوفان الاقصی» است، نمی‌تواند از مذاکرات آتش‌بس در غزه جدا شود، مذاکراتی که واشنگتن برای به نتیجه رسیدن آن پیش از آغاز ماه رمضان فشار می‌آورد.

الاخبار در این باره به نقل از منابع مطلع گزارش داد: سفر هوکشتاین از نظر محتوا، تغییری اساسی نسبت سفر قبلی او به بیروت ندارد.

طبق گفته این منابع، هوکشتاین به بیروت آمده است تا از لبنان ضمانت‌هایی بگیرد و آن را به رژیم صهیونیستی عرضه کند اما این مساله قابل بحث و بررسی نیست.

این منابع تاکید کردند: هوکشتاین همچنان در حال کار بر روی پیشنهادی است که شامل ترتیبات امنیتی در هر دو طرف مرز مطابق با مفاد قطعنامه ۱۷۰۱ است تا از استقرار گسترده‌تر ارتش لبنان در سراسر منطقه مرزی در کنار نیروهای بین‌المللی و عقب‌نشینی حزب‌الله از این مناطق و همچنین عقب‌نشینی ارتش اسرائیل از مناطق مورد منازعه اطمینان حاصل کند. او پیشنهادات خود را با ایده‌های مربوط به ارائه یک برنامه حمایت اقتصادی برای مناطق جنوبی لبنان همراه کرده و متعهد شده است که شرکت‌های بین‌المللی اکتشاف نفت و گاز را در منطقه از سر بگیرند.

برخی از کسانی که اعضای هیئت آمریکا با آنها ملاقات کرده‌اند، می‌گویند: مشخص است که هوکشتاین چیز جدیدی از طرف اسرائیل با خود به لبنان نیاورده است و از نکات منفی و مثبت مذاکرات آتش‌بس در غزه صحبت کرده و تلاش می‌کند که در این دوره متشنج، اشتباهی رخ ندهد که منجر به یک جنگ بزرگ شود.

در همین راستا، روزنامه «الجمهوریه» لبنان نیز نوشت: انگیزه اصلی این سفر، تمایل آمریکایی‌ها برای جلوگیری از سقوط جبهه لبنان به سمت یک جنگ گسترده است؛ چراکه واشنگتن نگران عواقب فاجعه‌بار احتمالی آن برای منطقه است.

این روزنامه با استناد به اطلاعات موثق گزارش داد: میانجی آمریکایی طرحی را به عنوان یک راه‌حل پیش می‌برد که در اصل متفاوت با آنچه در سفر قبلی خود ارائه کرده بود، نیست.

پایه و اساس طرح هوکشتاین اجرای قطعنامه شماره ۱۷۰۱ شورای امنیت و از بین بردن عوامل تشدید تنش است. آموس هوکشتاین دوشنبه برای سومین بار از زمان آغاز جنگ غزه وارد بیروت شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha