• سه‌شنبه / ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ / ۰۶:۳۰
  • دسته‌بندی: حقوقی و قضایی
  • کد خبر: 1403012714995
  • خبرنگار : 71429

زن متقاضی طلاق: وضع مالی خوبی داشتم، همدم می‌خواستم!

زن متقاضی طلاق: وضع مالی خوبی داشتم، همدم می‌خواستم!

یک زن متقاضی طلاق در شورای حل اختلاف گفت: من در زندگی چیزی کم نداشتم فقط به دنبال همدم بودم ولی بعدها فهمیدم که همسرم به خاطر پول با من ازدواج کرده است.

به گزارش ایسنا، در روزهای گذشته به شورای حل اختلاف در میدان ونک سر زدیم. جایی که پیش‌تر مجتمع قضایی خانواده شماره ۲ تهران بود و حالا با عنوان مجتمع قضایی شهید باکری با  ۸ شعبه شورای حل اختلاف ویژه دعاوی خانواده فعالیت می‌کند.

مجتمع قضایی خانواده شماره ۲ تهران نیز در حال حاضر در محله ولنجک، بلوار دانشجو، میدان یاسمن، خیابان عدالت واقع شده است.

شوراهای حل اختلاف  به‌ منظور حل‌ اختلاف و صلح و سازش بین اشخاص حقیقی و حقوقی خصوصی، زیر نظر قوه ‌قضائیه تشکیل شده و برخی دعاوی خانواده در صلاحیت این مرجع است.

طبق قانون حمایت خانواده مصوب ۹۲،  رسیدگی به امور و دعاوی مانند نامزدی و خسارات ناشی از برهم زدن آن، نکاح دائم، موقت و اذن در نکاح، شروط ضمن عقد نکاح، ازدواج مجدد، جهیزیه، مهریه، نفقه زوجه و اجرت المثل ایام زوجیت، تمکین و نشوز، طلاق، رجوع، فسخ و انفساخ نکاح، بذل مدت و انقضای آن، حضانت و ملاقات طفل،  نسب،رشد، حجر و رفع آن، ولایت قهری، قیمومت، امور مربوط به ناظر و امین اموال محجوران و وصایت در امور مربوط به آنان، نفقه اقارب، امور راجع به غایب مفقود الاثر، سرپرستی کودکان بی سرپرست،اهدای جنین، تغییر جنسیت و ...در صلاحیت دادگاه خانواده است. همچنین مطابق قانون حمایت خانواده مصوب ۹۲، ثبت طلاق و سایر موارد انحلال نکاح و نیز اعلام بطلان نکاح یا طلاق در دفاتر رسمی ازدواج و طلاق حسب مورد پس از صدور گواهی عدم امکان سازش یا حکم مربوط از سوی دادگاه مجاز است.

ادعای عاشقی و خیانت مرد؛عامل درخواست طلاق

به طبقه دوم از ۴ طبقه مجتمع باکری رفتم و در راهرو مقابل  یکی از شعب نشستم و کنارم خانمی بود که با چند برگه در دست مدام به در شعبه نگاه می کرد و منتظر بود تا صدایش کنند. می دانستم که انتظار بدترین زمانی است که انسان سپری می کند. ناخودآگاه از او پرسیدم البته دروغ چرا کنجکاو هم بودم بدانم حضورش در مجتمع برای چیست؟ 

اسمش مریم بود و در پاسخ به سوالم گفت که با همسرش در خیابان آشنا شده و سه سال است که ازدواج کرده است. از همان روز اول دعوا داشته‌اند. مشکلاتشان بی شمار بود، از خیانت گرفته تا فحاشی و ضرب و شتم از سوی شوهرش. 

این زن جوان گفت: مدتی است همسرم منزل را ترک کرده و انگار جای زن و مرد در زندگی ما عوض شده است. وضع مالی بسیار خوبی دارم، تک دخترم،  دو برادر و خانواده با اصالتی دارم و در زندگی چیزی کم نداشتم، فقط به دنبال همدم بودم. تقاضای طلاق کردم و اینجا هم آمدم تقاضای مهریه کنم و می خواهم او را اذیت کنم؛  همانطور که در این سه سال مرا اذیت کرد وگرنه نیازی به یک سکه او هم ندارم. ما فقط اختلافمان عدم تفاهم نبود بلکه ادعای عاشقی هم داشت؛ بعدها فهمیدم فقط به خاطر پول با من ازدواج کرده است.

پس از آنکه دفتر شعبه اسمش را خواندند، با عذرخواهی سریع رفت. 

ادعای عدم استطاعت مالی زوج؛ راهی برای فرار از پرداخت نفقه

بانوی دیگری را دیدم، کنارش نشستم و به چهره او نگاه کردم. چین و چروک های صورتش نشان می داد که رنج های زیادی را در زندگی کشیده و دلی پر داشت  و مدام می گفت خدایا با همه این مشکلات شکرت.

سارا گفت که  از سال ۹۸ از همسرش جدا شده  و  یک پسر ۱۵ ساله دارد.

او گفت که در سال ۹۸ شوهرش به اتهام حمل مواد مخدر به حبس محکوم شده بود و در همان سالی که او زندان افتاده بود، با بخشیدن مهریه و در نظر گرفتن اندکی نفقه برای فرزندش طلاقش را می گیرد. حال آمده بود که مبلغ نفقه فرزندش زیاد شود زیرا نفقه ای که برایش  در نظر گرفته بودند بسیار ناچیز بود. حالا همسرش از زندان آزاد شده و وضع مالیش هم خوب شده بود ولی به او نگفته بود.

پشیمان بود که مهریه اش را بخشیده است. می گفت همسرش گولش زده و همان زمان هم وضع مالی‌اش خوب بوده است. 

هر طبقه از  مجتمع که می رفتم مراجعه کننده زیاد بود، مملو از انسان هایی خسته و با انبوهی از مشکلات.

از ناراحتی و گفتار انسان هایی که کنارم دردل می کردند ناراحت می شدم و می دانستم که کاری از دستم بر نمی آید ولی نوشتن کمترین کاری است که می توانم برای بیان شاید یک هزارم از مشکلاتی که در این مجتمع های قضایی وجود دارد، انجام دهم.

اعتیاد؛ یکی از عوامل طلاق

در پرونده دیگر با بانویی هم‌کلام شدم که در ۱۷ سالگی ازدواج کرده بود و حالا ۲۰ سال از آن زمان می گذشت، یک پسر ۱۸ ساله داشت، مربی بدنسازی بود و منبع درآمدی برای خودش دست و پا کرده بود.

او گفت ازدواجش سنتی بوده و همسرش پسرخاله اش است. از همان ابتدا همسرش اعتیاد داشت ولی به دلیل اینکه زود بچه دار شده بود، به خاطر فرزندش صبوری کرده است. حالا اما همسرش با یک کارتن خواب هیچ فرقی ندارد. 

نرگس گفت: ۸ ماه است که به دنبال کارهای طلاقم هستم. اکنون برای صدور حکم جلب همسرم آمدم و  امیدوارم که پرونده طلاقم به زودی بسته شود.

بر اساس این گزارش، دختری که می‌خواهد ازدواج کند، مبنایش زندگی کردن است نه طلاق گرفتن. اگر از همان ابتدا و قبل از ازدواج، زوجین راهنمایی شوند، در کلاس های مشاوره شرکت کنند، خانواده‌ها از همدیگر شناخت کافی داشته باشند و ملاک ازدواج فقط پول نباشد و مسایل دیگری همچون شرایط خانواده ها، شغل زوج، اخلاق طرفین  و... هم در نظر گرفته شود، شاید بتواند اندکی از حجم انبوه دعاوی مربوط به دادگاه‌های خانواده را بکاهد. 

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۳-۰۱-۲۸ ۱۳:۰۰

مشاوره قبل از ازدواج بنظرم باید اجباری باشه حداقل اونایی که اصلا بهم نمیخورن و از لحاظ شخصیتی و .. خیلی باهم فرق میکنن ازدواج نکنن که بخان بعدا طلاق بگیرن . مشاوره قبل از ازدواج خیلی کمک میکنه به درست انتخاب کردن و مسلما باعث پایین اومدن طلاق هم می شود نمیدونم چرا تو این زمینه هیچ اقدامی نمیشه .

avatar
۱۴۰۳-۰۱-۲۸ ۱۵:۰۹

بله پس چی باید اجبار بشه مشاوره قبل از ازدواج و از سوال های درست و با معنا بپرسند ببینند به درد هم میخورند یا نه

avatar
۱۴۰۳-۰۱-۲۸ ۱۳:۰۶

اکثر ازدواج های امروزی منجر به طلاق می شود اینکه آمار ۶۰ درصد هست بخاطر اینکه روند طلاق خیلی طولانی هست. سال گذشته من زن تازه عقد شده‌ام رو طلاق دادم و دلیلشم هم دروغ، توهین، پایبند نبودن آن خانواده به توافقات، مخفی کردن بیماری روانی که تحت درمان بوده و هست، دروغ مبنی بر قانع بودن و خلاف واقع بودن این امر بعد عقد، دخالت های بی حد و مرز خانواده آنها به زندگی ما و ...

avatar
۱۴۰۳-۰۱-۲۸ ۱۳:۱۴

وجود مددکار اجتماعی در مدارس آگاهی به دانش آموزان می‌دهد تا در زندگی از آن استفاده کنن ودچار آسیب اجتماعی در آینده نشن

avatar
۱۴۰۳-۰۱-۲۸ ۱۶:۵۵

تا وقتی مهریه برداشته نشه هیچ زندگی سروسامان نمیگیره

avatar
۱۴۰۳-۰۱-۲۹ ۰۰:۰۷

افرین دقیقا

avatar
۱۴۰۳-۰۱-۲۹ ۰۲:۱۷

مهریه بردارن ک آمار طلاق بیشتر میشه....پس اگه اینطوره باید موقع طلاق نصف اموال مرد ب زن برسه ...

avatar
۱۴۰۳-۰۱-۲۹ ۰۵:۴۵

احتمالا هنوز ازدواج نکردی این حرفو می زنی میتونی مهریه تو کم درخواست کنی تازه همونم باید به زور ازش بگیری

avatar
۱۴۰۳-۰۱-۲۹ ۰۷:۴۷

اگه مهریه برداشته بشه که بعضی از مردها هر کاری که دلشون بخواد میکنند

avatar
۱۴۰۳-۰۱-۲۹ ۱۷:۲۶

احسنت درود بر شما 👌🌹

avatar
۱۴۰۳-۰۱-۲۹ ۰۵:۳۶

واقئاتا‌ مهریه‌ برداشته‌ نشودهمین طور‌ طلاق‌ ادامه‌ دارد‌ باید قانونی‌ برای‌ مهریه‌ زنان‌ در‌ نظر‌ بگیرند‌ طلاقها برای‌ مهریه‌ برای‌ زوجها‌ زیاد‌ شده

avatar
۱۴۰۳-۰۱-۲۹ ۱۰:۵۷

متاسفانه طلب مهریه به فکر هر کسی میرسه

avatar
۱۴۰۳-۰۱-۲۹ ۱۵:۱۱

سلام وقت بخیر واقعا طلاق کار درستی نیست

avatar
۱۴۰۳-۰۱-۲۹ ۱۶:۲۰

هی همه بدبختی ها از این مهریه زیاد و دخالت خانواده است

avatar
۱۴۰۳-۰۱-۳۰ ۰۰:۱۳

اگر برای استخدام زن در هر اداره یا شرکتی یا پوشش بیمه ای عقدنامه دائم شرط الزامی باشد شاهد طلاق انگشت شمار خواهیم بود یعنی اشتغال یا بیمه شدن خانم فقط با شرط داشتن عقدنامه دائم چون بسیاری از خانم‌ها وقتی دستشان تو جیبشون بره فکر طلاق می‌افتند پس باید قانونی باشد که استخدام زنان حتما ودر هر شرکت واداره ای مشروط به عقد نامه دائم باشد همین طور که استخدام آقایان مشروط به وضعیت خدمت سربازیست

avatar
۱۴۰۳-۰۱-۳۰ ۱۴:۰۰

شما را به خدا یک فکری به حال وضعیت مهریه با این سکه گران و اقتصاد معیوب بکنید ،به خدا مرد ها به قصد تشکیل خانواده ازدواج میکنند ولی بعد از چند سال زن وقتی اقدام به اجرای مهریه میکند مثل من اداره ثبت خونه ،ماشین ،پاداش بازنشستگی را توقیف کرده و من با فرزندان هیچ ارزشی در این زندگی گویا نداریم.البته با این گرانی سکه بقیه هم اگر ارثی چیزی به من برسد باید بدهم ،به خدا دین اسلام اینطوری حکم نداده که یک طرف له بشه و یک طرف با مال باد آورده تجارت کند .چرا اقدامی نمیکنید به خدا پیامبر و امیر المومنین هم اگه بود این وضعیت مهریه را محکوم و اقدامی میکردند .اللهم عجل لولیک فرج