• سه‌شنبه / ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۰۹:۴۶
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 1403020402650
  • خبرنگار : 71290

برقراری امنیت و توسعه منطقه‌ای در گرو تقویت روابط همسایگی با پاکستان

برقراری امنیت و توسعه منطقه‌ای در گرو تقویت روابط همسایگی با پاکستان

کارشناس مسائل بین‌الملل معتقد است ایران و پاکستان باید از طریق رویکرد مبتنی بر همسایگی، در جهت تقویت توسعه منطقه‌ای گام بردارند.

«فرشید باقریان» در گفت‌وگو با ایسنا در ارزیابی خود از سفر رئیس‌جمهور به پاکستان اظهار داشت: بسیاری از قدرت‌های فرامنطقه‌ای در تلاش هستند تا سطح رفاه، آگاهی و دانش در منطقه و در روابط ایران و پاکستان افزایش پیدا نکند. انگلیس به‌عنوان یکی از قدرت‌های فرامنطقه‌ای دنبال ناآرامی است. به همین دلیل یکی از نقاط مشترک سفر رئیس‌جمهور به پاکستان تلاش دو کشور برای برقراری امنیت است. 

برقراری امنیت و توسعه منطقه‌ای در گرو تقویت روابط همسایگی با پاکستان

وی تصریح کرد: علی‌رغم این که این منطقه دارای قطب کشاورزی و دامداری است، با اشراف به دریای عمان یکی از گره‌های ژئوپلیتیکی را رد می‌کند اما شاهد قاچاق در تمامی ابعاد آن از انسان تا سوخت و ... هستیم و به ویژه پاکستان در تلاش است تا این مشکلات را رفع کند. 

این کارشناس مسائل بین‌الملل همچنین یادآور شد:‌ بعد از تنشی که در ماه‌های اخیر میان  ایران و پاکستان در مناطق مرز مشترک اتفاق افتاد بسیاری از رسانه‌های غربی سعی کردند به وقوع یک جنگ دیگر در منطقه بپردازند، اما دو کشور ایران و پاکستان به واسطه عقل‌گرایی این مساله را حل کردند و خوشبختانه روابط بین‌الملل نتوانست بر روابط همسایگی فائق آید. 

باقریان خاطرنشان کرد:‌ بنابراین اهمیت سفر رئیس‌جمهور به اسلام آباد از این جهت است که ما از طریق روابط همسایگی تنش را کنترل کردیم در حالی‌ که می‌توانست به جنگ منطقه‌ای تبدیل شود، در واقع باید تلاش کنیم از طریق روابط همسایگی در جهت تقویت توسعه منطقه‌ای استفاده کنیم. 

برقراری امنیت و توسعه منطقه‌ای در گرو تقویت روابط همسایگی با پاکستان

وی در ادامه با اشاره به موضوعات مرتبط با خط لوله گاز صلح میان ایران و پاکستان اظهار داشت:‌ متاسفانه به دلیل کارشکنی آمریکا و وابستگی پاکستان به ایالات متحده این پروژه متوقف شده بود از طرف ایران که مشکلی در این زمینه وجود نداشته اما پاکستان امیدوار است بتواند همانند عراق از امتیاز و معافیت‌های تحریمی برخوردار شود. 

این کارشناس مسائل بین‌الملل همچنین اظهار داشت: بعد از مساله جنگ غزه و تشدید تنش میان ایران و اسرائیل که با مدیریت ایران و توصیه قدرت‌های بزرگ آرام شد این امکان وجود دارد که آمریکا چنین امتیازی را به پاکستان بدهد و پس از آن چشم‌انداز جدیدی را شاهد خواهیم بود که می‌تواند امنیت را هم به همراه داشته باشد. 

برقراری امنیت و توسعه منطقه‌ای در گرو تقویت روابط همسایگی با پاکستان

باقریان درباره تلاش ایران و پاکستان در ارتباط با مبارزه با ترویسم گفت: گروهک‌های تروریستی از طرف ایران و پاکستان تغذیه نمی‌شوند و تحرکات آنان ناشی از دخالت و تغدیه از سوی دولت‌های فرامرزی است، در واقع هر دو در پناه دادن به این گروهک‌های تروریستی نقشی ندارند بنابراین باید تلاش کنند تا پناهگاه‌های آنان را از بین ببرند. 

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha