• چهارشنبه / ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۱:۰۹
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1403020503650
  • خبرنگار : 71628

طفره رفتن سازمان ملل از کوتاهی در توقف جنگ غزه

طفره رفتن سازمان ملل از کوتاهی در توقف جنگ غزه

سخنگوی سازمان ملل در نشستی خبری در پاسخ به سوالاتی درباره نفوذ دبیرکل سازمان ملل در تلاش برای متوقف کردن جنایات جنگی رژیم صهیونیستی در غزه، تلاش کرد با طفره‌ رفتن از زیر بار آن شانه‌ خالی کند.

به گزارش ایسنا، سازمان ملل روز سه‌شنبه به پیچیدگی‌های نقش خود در بحران نوار غزه اشاره کرده و گفت که امیدوار است تمامی نهادهای زیرمجموعه آن «بر اساس اختیاراتی که داشتند، مورد قضاوت قرار بگیرند.»

«استفان دوجاریک» سخنگوی دبیرکل سازمان ملل در نشستی خبری در پاسخ به سوال خبرگزاری آناتولی درباره این که آیا «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل درباره سابقه عملکرد سازمان ملل در زمینه بحران غزه نگران است یا نه، گفت: «سازمان ملل بخش‌های مختلفی دارد، از جمله، بخش‌های مقننه، شورای حقوق بشر، شورای امنیت، مجمع عمومی. بخش قضایی نیز دارد که دیوان بین‌المللی دادگستری و دادگاه بین‌المللی جنایی است و تمامی آن‌ها نقشی ایفا می‌کنند.»

خبرگزاری آناتولی در این باره گزارش داد که دوجاریک با اشاره به ماهیت چندوجهی سازمان ملل و اهمیت تمایز قائل شدن میان شاخه‌ها و کارکردهای مختلف آن، تاکید کرد که مهم است هنگام سوژه‌پردازی درباره سازمان ملل، مشخص شود که کدام نهاد آن مد نظر است!

طفره رفتن سازمان ملل از کوتاهی در توقف جنگ غزه
آوارگی مردم غزه در پی حملات گسترده رژیم صهیونیستی به مناطق مسکونی

او افزود: «مهم است که خبرنگاران شفاف‌سازی کنند. بنابراین، این مسئولیت، به نوعی مشترک است. اختیارات دبیرکل در منشور سازمان ملل مشخص شده و نسبتا محدود است.»

دوجاریک در پاسخ به این که آیا گوترش نفوذی در نهادهای سازمان ملل ندارد، گفت که طبق بند ۹۹ منشور سازمان ملل، دبیرکل می‌تواند برخی مسائل را به اطلاع شورای امنیت برساند.

او بیان کرد: «اما می‌توان نتایج رای‌گیری‌ها در شورای امنیت را درباره طیفی از مسائلی بررسی کرد که ما اینجا درباره صلح و امنیت به آن می‌پردازیم. ابراز نارضایتی او یا ابراز نارضایتی او توسط من درباره نبود اتحاد در شورای امنیت و این که شورا توان متحد شدن را ندارد، ممکن است شما را به نتیجه‌ای در حد نفوذ او بر شورا برساند.»

سخنگوی دبیرکل سازمان ملل با تاکید بر ضرورت «تحقیقاتی شفاف و موثق» درباره کشف حداقل ۲۸۳ جسد قربانیان حملات رژیم صهیونیستی از گوری دسته‌جمعی در بیمارستان «ناصر» در خان یونس که در جنوب غزه واقع شده است، گفت: «ما نیاز به این داریم که خبرنگاران بیشتری بتوانند با امنیت کارشان را در غزه انجام بدهند و درباره وقایع گزارش بدهند.»

او در پاسخ به این که چه کسی این تحقیقات را انجام خواهد داد، گفت نمی‌تواند در این باره توضیحی بدهد اما بر اهمیت دسترسی پیدا کردن به محل‌های مورد نظر و انجام دادن تحقیقاتی موثق تاکید کرد.

طفره رفتن سازمان ملل از کوتاهی در توقف جنگ غزه
کشف گور دسته‌جمعی در بیمارستان «ناصر» در خان‌یونس

در ادامه، دوجاریک در پاسخ به موثق بودن تحقیقاتی که انجام خواهد شد، گفت این نگرانی بجاست اما بیان کرد که در برخی درگیری‌ها، تحقیقات بی‌خطر و مطمئنی را انجام داده، حتی اگر به تعویق بیفتد.

حملات کورکورانه رژیم صهیونیستی به غزه در پی عملیات «طوفان الاقصی» توسط حماس در ۷ اکتبر که با هدف ادعایی «نابودی حماس» انجام شده، تاکنون موجب کشته شدن بیش از ۳۴ هزار نفر از فلسطینیان، از بین رفتن ۶۰ درصد از زیرساخت‌های حیاتی این منطقه و آواره شدن ۸۵ درصد از مردم آن شده است.

محاصره انسانی غزه موجب شده است کمبود شدید مواد غذایی، آب آشامیدنی، دارو و تجهیزات پزشکی احتمال بروز فجایع انسانی، از جمله قحطی، گرسنگی و شیوع بیماری‌های واگیردار افزایش پیدا کند. رژیم صهیونیستی در حملات خود اهداف غیرنظامی مانند مدارس، مساجد، کلیساها، پناهگاه‌ها و بیمارستان‌ها را نیز هدف قرار داده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha