• یکشنبه / ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۲:۱۵
  • دسته‌بندی: پژوهش
  • کد خبر: 1403022316510
  • خبرنگار : 71963

تولید پروتئین حشرات از پسماند تر شهری برای خوراک طیور توسط فن‌آوران کشور

تولید پروتئین حشرات از پسماند تر شهری برای خوراک طیور توسط فن‌آوران کشور

فن‌آوران یک شرکت دانش‌بنیان مستقر در پارک علم و فن‌آوری دانشگاه تهران موفق شدند پروتئین حشرات را از انواع پسماند تر شهری و صنایع غذایی و تبدیلی کشاورزی برای استفاده در خوراک دام و طیور تولید کنند.

حبیب خیری، مدیر عامل این شرکت دانش‌بنیان مستقر در پارک علم فن‌آوری دانشگاه تهران، در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد که کار این شرکت تولید پروتئین حشرات از انواع پسماندهای مورد استفاده در خوراک دام و طیور و آبزیان است.

*وابستگی ۹۰ درصدی کشور به واردات کنجاله‌های پروتئینی

وی، با بیان اینکه تأمین پروتئین با کیفیت در جیره غذایی دام و طیور و آبزیان، از مهم‌ترین گلوگاه‌های صنعت پرورش است، ادامه داد: با توجه به وابستگی بیش از ۹۰ درصدی کشور به واردات کنجاله‌های پروتئینی، این محصول نقش به‌سزایی را در بهبود کیفیت جیره‌های غدایی، کاهش هزینه تولید خوراک و کاهش وابستگی به واردات نهاده‌های دام و طیور در کشور ایفا می‌کند.

این کارشناس ارشد تغذیه دام و طیور، در ادامه خاطرنشان کرد: در صورت حمایت از فعالیت‌های‌مان، این پتانسیل وجود دارد که در حوزه‌ تبدیل پسماند به ثروت با شرکت‌های فعال در حوزه صنایع غذایی و تبدیلی کشاورزی همکاری کرده و بخش قابل توجهی از وابستگی کشور به پروتئین مودر نیاز مصرف خوراک دام و طیور و آبزیان را برطرف کنیم.

خیری، در ادامه توضیح داد که در شرکت دو نوع محصول وجود دارد، محصول نخست به‌صورت پروتئین حشرات است که به‌عنوان نهاده و مواد اولیه در جیره‌های غذایی دام و طیور استفاده  می‌شود و دومین محصول به‌صورت خوراک کنسانتره است که ترکیبی مشخص از انواع اسیدهای آمینه، ویتامین‌ها، مواد معدنی و پروتئین‌ها را دارد و تأمین‌کننده بخش عمده نیاز غذایی انواع دام و طیور است.

*قیمت رقابتی، بزرگترین مزیت تولید پروتئین حشرات

وی با بیان این‌که در خصوص محصول اول، پروتئین حشرات، بزرگترین مزیت این محصول قیمت رقابتی آن در مقایسه با محصولات خارجی و تازگی محصول است، چون از زمان تولید تا مصرف حداقل زمان ممکن فاصله وجود دارد، در ادامه افزود: در خصوص محصول دوم، کنسانتره، با توجه به توازن فوق‌العاده دقیق اجزای تشکیل‌دهنده و رعایت اصول اساسی تغذیه دام و طیور در فرموله کردن محصول، که با قاطعیت می‌توان گفت بهترین راندمان را در میان محصولات مشابه در بازار دارد.

مدیر عامل این شرکت دانش‌بنیان، با بیان این‌که قطعاً این دستاورد می‌تواند بخش عظیمی از نیاز کشور به واردات کنجاله‌های پروتئینی نظیر کنجاله سویا، کنجاله آفتاب‌گردان، کنجاله کلزا و ... را برطرف کند، در ادامه خاطرنشان کرد: برای این موضوع تنها به حمایت و تسهیل‌گری از طرف دولت نیاز است و با سرمایه‌گذاری اندکی می‌توان بسیاری از پسماندهای حوزه کشاورزی، شهرداری‌ها، صتایع غذایی و... را که در بیشتر موارد به‌عنوان معضل زیست محیطی شناخته می‌شوند را به پروتئین حشرات تبدیل کرد.

خیری گفت: نکته بسیار مهم این است که با توجه به سرعت رشد حشرات و سرعت بازگشت سریع سرمایه، هرگونه سرمایه‌گذاری در این حوزه در بازه زمانی کمتر از یکسال به بازدهی و سوددهی می‌رسد.

وی تصریح کرد: فن‌آوری که در اختیار این شرکت است می‌تواند پسماند بسیاری از صنایع را که به خاک و کود تبدیل می‌شود را به خوراکی مرغوب برای جیره دام و طیور تبدیل و ارزش افزوده‌ی زیادی ایجاد کند.

*اعلام آمادگی این شرکت دانش‌بنیان برای انتقال این دانش به دیگر شرکت‌ها

مدیر عامل این شرکت دانش‌بنیان مستقر در پارک علم فن‌آوری دانشگاه تهران، اعلام کرد که چنانچه صاحبان کارخانجات صنایع غذایی و یا شرکت‌های کشت وصنعت و ... با معضل پسماند تمایل به همکاری داشته باشند این مجموعه آمادگی دارد در راستای انجام مسئولیت اجتماعی خود دوره‌های آموزشی و مشاوره‌ای رایگان جهت آشنایی بیشتر با این حوزه از مدیریت پسماند را ارائه کند و گامی در جهت افزایش بهره‌وری در حوزه کشاورزی این کشور بردارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha