• چهارشنبه / ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۴:۵۴
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1403022619341
  • خبرنگار : 71592

آیا رژیم صهیونیستی درصدد ایجاد منطقه حائل در رفح است؟

آیا رژیم صهیونیستی درصدد ایجاد منطقه حائل در رفح است؟

کارشناسان می‌گویند ارتش رژیم صهیونیستی از چند روز پیش عملیات نظامی خود را در شهر رفح آغاز کرد و اولین اقدام خود را هم حمله به مناطق شرقی این شهر عنوان کرد و اکنون در حال ایجاد یک منطقه حائل در شرق شهر رفح و یک منطقه دیگر در جنوب آن در امتداد مرز مصر با نوار غزه است تا مجددا محور فیلادلفیا را اشغال کند.

به گزارش ایسنا، عملیات آوارگی ۱۰ هزار شهروند فلسطینی زیر گلوله باران توپخانه‌ها و بمباران هواپیما به سمت غرب رفح و همچنین منطقه المواصی در غرب خان‌یونس آغاز شده است.

منطقه حائل

دکتر «رائد موسی» کارشناس امور امنیتی و نظامی می‌گوید: یکی از اهداف راهبردی ارتش اسرائیل ایجاد منطقه حائل در امتداد مرزهای شرقی و شمالی با نوار غزه است تا به زعم خود بتواند از شهرک‌های غلاف غزه به ویژه پس از حمله هفتم اکتبر حفاظت بیشتری کند.

موسی در گفت‌وگو با «ارم نیوز» افزود ارتش رژیم صهیونیستی علاوه بر ساخت منطقه حائل، قصد دارد مناطق و گذرگاه‌های نظامی ایجاد کند که می‌تواند به عنوان پایگاهی آغازین برای انجام فعالیت‌های امنیتی در داخل نوار غزه پس از سومین مرحله و فاز نهایی باشد.

وی ادامه داد برای دستیابی به این هدف باید ده ها هزار خانه و ۱۶ درصد از مساحت نوار غزه تخریب و مسطح شود.

گسترش عملیات نظامی

این کارشناس نظامی خاطرنشان کرد: ارتش اسرائیل کم کم عملیات نظامی خود را برای رسیدن به مناطق مرکزی و غربی رفح گسترش می‌دهد تا مناطق جنوب مجاور مرز مصر را که محور فیلادلفیا در آن قرار دارد، دور بزند.

موسی در سخنان خود تاکید کرد کنترل محور فیلادلفیا به رژیم صهیونیستی این امتیاز را می‌دهد که نوار غزه و در نتیجه جنبش حماس را به ویژه پس از تشدید کنترل بر گذرگاه رفح، که شریان اصلی جنبش و یکی از نمادهای حاکمیت سیاسی و نظامی بر نوار غزه است، محاصره کند.

مرحله سوم جنگ

«محمد دیاب» پژوهشگر مسائل سیاسی فلسطین توضیح داد: ارتش اسرائیل با اعلام آغاز عملیات نظامی در شهر رفح و تخلیه مناطق شرقی این شهر به دنبال ورود به مرحله سوم جنگ است.

دیاب در گفت‌وگو با «ارم نیوز» افزود: مرحله سوم تکمیل نمی‌شود مگر اینکه به رفح حمله کند و علاوه بر آن، منطقه حائل را بسازد و محور فیلادلفیا را دوباره اشغال کند.

پیگردهای امنیتی

وی ادامه داد: همه اینها ورود سریع به مرحله سوم و گذار از عملیات نظامی به مرحله تعقیب‌ها و پیگردهای  امنیتی مشابه آنچه در کرانه باختری رخ می‌دهد را تسهیل می‌کند.

این پژوهشگر سیاسی خاطرنشان کرد: کنترل محور فیلادلفیا به طول ۱۴ کیلومتر در کنار تصرف مجدد آن، مستلزم عقب‌نشینی ارتش مصر مستقر در امتداد مرز و تخریب تمامی منازل مجاور مرز به منظور آمادگی لازم جهت ساخت منطقه حائل است.

وی توضیح داد بازپس گرفتن کنترل محور فیلادلفیا حلقه را بر حماس و دیگر جناح‌های فلسطینی تنگ می‌کند و به آنها اجازه می‌دهد تا همه ورودی‌ها و خروجی‌های نوار را زیر نظر بگیرند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha