• یکشنبه / ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۰۹:۴۰
  • دسته‌بندی: رسانه دیگر
  • کد خبر: 1403023021680
  • منبع : مطبوعات

تلاش بایدن برای فرار از مخمصه

تلاش بایدن برای فرار از مخمصه

ایران در شرایطی وارد مذاکرات غیرمستقیم با آمریکا شده  که در ماجرای جنگ غزه و حمله به اراضی اشغالی توانسته است قدرت منطقه‌ای خود را تثبیت کند، قدرتی که هم‌زمان شده است با موقعیت «در آستانگی» که در چنین شرایطی کمال خرازی ضمن هشدار نسبت به تغییر دکترین هسته‌ای ایران در صورت هرگونه تهدید علیه کشورمان، آمریکا را دعوت به مذاکره می‌کند و می‌گوید: «راه دیپلماسی باز است.»

به گزارش ایسنا، روزنامه صبح نو در سرمقاله شماره امروز خود نوشت: یک رسانه آمریکایی خبر از مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا داده است؛ مذاکراتی که به گفته این رسانه بر سر موضوعات منطقه‌ای بوده است. پیش از این نیز خبرهای پراکنده‌ای از مذاکرات دو کشور حتی در نیویورک به گوش می‌رسید.
مذاکراتی که موفقیت‌های اخیر میدان قطعا یکی از علل اصلی شکل‌گیری آن است. اتفاقاتی که آمریکا را به واقع‌گرایی نسبت به ایران رسانده و می‌داند برای مدیریت منطقه باید با ایران به‌عنوان قدرت منطقه‌ای گفت‌وگو کند و سر میز مذاکره بنشیند.
امروز به خصوص بعد از حمله به اراضی اشغالی، قدرت منطقه‌ای ایران تثبیت شده و آمریکا مجبور است برای مدیریت منطقه با ایران بر سر میز گفت‌وگو بنشیند. همچنان‌که عبدالله، مشاور رئیس امارات هم می‌گوید:  «ایران امروز دارای یک قدرت شگفت‌انگیز موشکی و پهپادی است که مقابله با آن را بی‌فایده می‌کند و بهترین گزینه گفت‌وگو خواهد بود.»
براساس خبر آکسیوس، دو مقام ارشد دولت بایدن هفته گذشته با مقامات ایرانی در عمان درباره چگونگی جلوگیری از تشدید تنش‌های منطقه‌ای به‌طور غیرمستقیم گفت‌وگو کردند و این اولین دور مذاکرات [غیرمستقیم] بین ایالات متحده و ایران پس از مذاکرات مشابه ماه ژانویه در عمان بوده است.
ایران در شرایطی وارد مذاکرات غیرمستقیم با آمریکا شده که در ماجرای جنگ غزه و حمله به اراضی اشغالی توانسته است قدرت منطقه‌ای خود را تثبیت کند، قدرتی که هم‌زمان شده است با موقعیت «در آستانگی» که در چنین شرایطی کمال خرازی ضمن هشدار نسبت به تغییر دکترین هسته‌ای ایران در صورت هرگونه تهدید علیه کشورمان، آمریکا را دعوت به مذاکره می‌کند و می‌گوید: «راه دیپلماسی باز است.» مذاکره با آمریکا، سابقه‌های زیادی دارد؛ اما اکثر این مذاکرات بی‌نتیجه مانده است؛ چراکه آمریکا همواره نگاه بالا به پایین داشته و سعی کرده مباحث را به صورت یکسویه به ایران تحمیل کند. بنابراین لازمه نتیجه‌بخش بودن گفت‌وگوها آن است که آمریکا نگاه واقع‌گرایانه به ایران داشته باشد و نقش آن را به‌عنوان بازیگر تأثیرگذار در منطقه بپذیرد.
با توجه به در پیش بودن انتخابات آمریکا قطعا نمی‌توان انتظار مذاکرات در مورد موضوعات اختلافی دو کشور از جمله پرونده هسته‌ای را داشت؛ اما  بیشتر از هر چیز نیاز بایدن است که از مخمصه‌ها فرار کند و دراین میان حتی دست بالا با کشورمان است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha