• دوشنبه / ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۷:۱۳
  • دسته‌بندی: گزارش و تحلیل
  • کد خبر: 1403023123294
  • خبرنگار : 71592

به گفته کارشناسان،

ایده استقرار نیروهای صلح سازمان ملل در فلسطین قابل اجرا نیست

ایده استقرار نیروهای صلح سازمان ملل در فلسطین قابل اجرا نیست

کارشناسان بر این باورند که ایده استقرار نیروهای صلح سازمان ملل در فلسطین که در اجلاس اتحادیه عرب در بحرین مطرح شد قابل اجرا نیست.

به گزارش ایسنا، سی و سومین نشست عادی شورای اتحادیه عرب در سطح اجلاس سران که پنجشنبه گذشته در بحرین برگزار شد، شاهد دیدارهای دوجانبه زیادی بین سران عرب در حاشیه این اجلاس بود که طی آن «آینده نوار غزه» پس از پایان جنگ رژیم صهیونیستی بررسی شد و ایده استقرار نیروهای صلح سازمان ملل در فلسطین مطرح شد.

پیشنهاد اعراب برای استقرار نیروهای صلح سازمان ملل در فلسطین

منابع دیپلماتیک مصری به سایت خبری العربی الجدید گفتند: «بند مربوط به درخواست استقرار نیروهای حافظ صلح سازمان ملل در اراضی اشغالی فلسطین تا زمان اجرای راه‌کار تشکیل دو دولت که در بند چهارم بیانیه بحرین ذکر شد در دیدارهای دوجانبه که در آن عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر شرکت کرد و یک روز کامل قبل از برگزاری اجلاس سران عرب وارد منامه شد، مورد توافق قرار گرفت.

در واکنش به این پیشنهاد اعراب، یک منبع برجسته در جنبش حماس در گفتگو با العربی الجدید با تایید اینکه این جنبش حضور چنین نیروهایی را رد می‌کند، گفت: موضع ما در قبال حضور هر نیروی خارجی در نوار غزه ثابت است و آن مخالفت قاطع صرف نظر از هر بهانه و دلیلی است. وی افزود: فلسطینی‌ها خواهان پایان اشغالگری هستند نه اینکه نیروهای نظامی برای حفاظت از آنها بیایند و بعد هم حضور خود را در فلسطین قانونی کنند. بنابراین جهان به جای استقرار نیروهای بین‌المللی در فلسطین برای محافظت از اشغالگر، به دنبال پایان دادن به اشغال فلسطین توسط رژیم صهیونیستی باشد.

«ایمن سلامه»، کارشناس حقوق بشر بین‌المللی و افسر رابط سابق نیروهای حافظ صلح ناتو در بالکان در واکنش به این پیشنهاد گفت اجرای پیشنهاد تشکیل نیروهای صلح بین‌المللی در فلسطین، به‌ویژه در نوار غزه دشوار است.

وی در گفتگو با العربی الجدید افزود: «سرزمین‌هایی وجود دارد که تحت نظارت نیروهای سازمان ملل یا نیروهای بین‌المللی چند ملیتی هستند، اما اعمال این الگو در نوار غزه دشوار است، زیرا رژیم اشغالگر اسرائیل حضور نیروهای خارجی اعم از نیروهای سازمان ملل یا ناتو یا هر نوع دیگر را رد خواهد کرد.»

سلامه ادامه داد: از زمان تأسیس دولت اشغالگر اسرائیل در سال ۱۹۴۸، نه تنها سازمان ملل را در قبال درگیری با کشورهای عربی بی‌طرف نمی‌داند، بلکه در نتیجه صدها قطعنامه صادر شده توسط سازمان، اعم از مجمع عمومی یا شورای امنیت و سازمان‌ها و آژانس‌های بین‌المللی بشردوستانه و غیر بشردوستانه سازمان ملل که نقض قوانین بین‌المللی و قوانین انسانی توسط اشغالگر را محکوم می‌کنند، سازمان ملل را دشمن قسم خورده می‌داند.

وی تاکید کرد: اسرائیل قاطعانه حضور هرگونه نیروی صلح بین‌المللی در فلسطین اشغالی را رد می‌کند، چه در داخل خاک خود (سرزمین‌های اشغالی) و چه در سرزمین‌های اشغالی فلسطین در داخل نوار غزه یا هر جای دیگر. شاهد این ادعا این است که هنگامی که برای اولین بار نیروی اضطراری بین‌المللی سازمان ملل در سال ۱۹۵۶ پس از تجاوز سه‌جانبه به مصر به شهر «پورت سعید» و «سینا» مصر اعزام شد و مأموریتش فعالیت و استقرار در صحرای اشغالی النقب بود، تل‌آویو قاطعانه حضور این نیروها در اسرائیل را رد کرد.

سلامه افزود: حتی ابتکارات متعدد اروپایی برای ایجاد تیم‌های ناظر نظامی مسلح یا غیرمسلح از کشورهای اتحادیه اروپا، به‌ویژه در نوار غزه، با رد قاطع اسرائیل مواجه شد و تنها موردی که اسرائیل از روی شرم پذیرفت استقرا هیئت ناظران چند ملیتی در شهر الخلیل پس از کشتار معروف بود که با هدف آرام کردن و نظارت بر اوضاع بین شهرک‌نشینان اسرائیلی و مردم فلسطین در کرانه باختری و به طور ویژه در شهر الخلیل صورت گرفت اما بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل مأموریت این هیئت را تمدید نکرد و گفت که اجازه نمی‌دهد طرفی (متخاصم اسرائیل) در کرانه باختری بماند.

پس از کشتار مسجد ابراهیمی در سال ۱۹۹۴، ماموریت هیات ناظر بین‌المللی ۸ مه ۱۹۹۴ در شهر الخلیل آغاز شد و نتانیاهو ۲۸ ژانویه ۲۰۱۹ اعلام کرد که تصمیم ندارد ماموریت این نیروها را تمدید کند.

یک پیشنهاد غیر واقعی

«حسین هریدی» دستیار سابق وزیر امور خارجه مصر درباره پیشنهاد استقرار نیروهای صلح سازمان ملل در فلسطین گفت برای انجام این پیشنهاد شرایط دیگری نیز وجود دارد که باید برآورده شود.

وی به العربی الجدید گفت این پیشنهاد تنها با موافقت گروه‌های فلسطینی مخصوصا حماس و جهاد اسلامی فلسطین قابل اجراست.

«مختار الغباشی» معاون مرکز مطالعات سیاسی و استراتژیک عربی نیز در گفت‌وگو با العربی الجدید گفت: وجود نیروهای بین‌المللی در فلسطین اشغالی غیرممکن است، زیرا حضور نیروهای بین‌المللی در فلسطین اشغالی به معنای به رسمیت شناختن موجودیت کشور فلسطین است.

وی با طرح این سوال که آیا آمریکا و اسرائیل با استقرار نیروهای سازمان ملل در فلسطین موافقت خواهند کرد یا خیر، افزود این پیشنهاد غیرواقعی است، زیرا نیروهای سازمان ملل معمولاً زمانی ایجاد می‌شوند که بر سر مرز بین دو کشور یا مرزهایی که بر اساس قوانین بین‌المللی تعیین شده است اختلاف وجود داشته باشد، اما در مورد مسئله فلسطین واقعیت این است که هیچ کشوری و هیچ نشانی از یک کشور وجود ندارد و اصلاً سرزمینی وجود ندارد که بتواند در آن تشکیل شود چرا که رژیم صهیونیستی بر کرانه باختری و نوار غزه حکومت می‌کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha