• سه‌شنبه / ۱ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۶:۴۲
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 1403030100698
  • خبرنگار : 71604

موشک «استارشیپ» در آستانه چهارمین پرتاب آزمایشی

موشک «استارشیپ» در آستانه چهارمین پرتاب آزمایشی

عکس‌های منتشر شده توسط شرکت «اسپیس‌ایکس»، «استارشیپ» را پس از آزمایش سوخت‌رسانی چهارمین پرواز آن نشان می‌دهند.

به گزارش ایسنا، شرکت «اسپیس‌ایکس»(SpaceX) به تازگی سوخت‌رسانی موشک غول‌پیکر «استارشیپ»(Starship) خود را انجام داده است و بررسی‌های دیگری را پیش از چهارمین پرواز آزمایشی آن انجام می‌دهد.

به نقل از اسپیس، این شرکت دیروز ۲۰ مه یک تمرین لباس مرطوب را با استارشیپ در پایگاه «استاربیس»(Starbase) خود واقع در جنوب تگزاس انجام داد و در یک آزمایش کلیدی پیش از پرتاب، هر دو مرحله موشک را با اکسیژن مایع فوق سرد و متان مایع پر کرد.

اسپیس‌ایکس در حساب ایکس خود، چهار عکس را از استارشیپ منتشر کرد و نوشت: آزمایش پرتاب برای پرواز چهارم کامل شد.

موشک «استارشیپ» در آستانه چهارمین پرتاب آزمایشی

اسپیس‌ایکس در حال توسعه استارشیپ برای کمک به بشریت در رسیدن ماه و مریخ در کنار سایر کارهای بلندپروازانه است و در حال حاضر مشتریانی را در صف انتظار دارد. برای مثال، ناسا چند سال پیش استارشیپ را به عنوان اولین فرودگر خدمه برای برنامه اکتشاف ماه «آرتمیس»(Artemis) خود انتخاب کرد.

این موشک غول‌پیکر از دو مرحله تشکیل شده است که از جنس فولاد ضد زنگ هستند و هر دو به گونه‌ای طراحی شده‌اند که کاملا قابل استفاده مجدد باشند. دو مرحله موشک، شامل یک تقویت‌کننده بزرگ به نام «سوپر هوی»(Super Heavy) و یک فضاپیمای ۵۰ متری موسوم به استارشیپ هستند.

هنگامی که این دو مرحله روی هم قرار می‌گیرند، ارتفاع استارشیپ به حدود ۱۲۲ متر می‌رسد و به بلندترین موشکی تبدیل می‌شود که تاکنون ساخته شده است. همچنین این موشک، قوی‌ترین پرتاب‌گر تاریخ است که نیروی رانش آن هنگام پرتاب به ۱۶.۷ میلیون پوند می‌رسد. این تقریبا دو برابر نیروی رانش موشک ماه «سامانه پرتاب فضایی»(SLS) ناساست.

موشک «استارشیپ» در آستانه چهارمین پرتاب آزمایشی

این نیروی رانش به لطف ۳۳ موتور «رپتور»(Raptor) سوپر هوی به دست می‌آید. مرحله استارشیپ نیز از شش رپتور نیرو می‌گیرد. «ایلان ماسک»(Elon Musk) بنیانگذار و مدیرعامل اسپیس‌ایکس تاکید کرد که سوخت این موتورها اکسیژن مایع و متان مایع است و می‌توان آنها را در مریخ هم تهیه کرد.

استارشیپ تا به امروز سه بار در آوریل ۲۰۲۳، نوامبر ۲۰۲۳ و ۱۴ مارس سال جاری پرواز کرده است.

اولین پرواز استارشیپ زیاد طول نکشید. دو مرحله آن از هم جدا نشدند و اسپیس‌ایکس چهار دقیقه پس از پرتاب، موشک را عمدا منفجر کرد.

بیشتر بخوانید:

بلندترین موشک جهان پس از برخاستن در هوا منفجر شد

استارشیپ در پرواز دوم که دو برابر بیشتر طول کشید، به هدف جدایی دو مرحله دست یافت اما باز هم منفجر شد.

بیشتر بخوانید:

بلندترین موشک جهان دوباره در آسمان منفجر شد

پرواز سوم بهتر بود و حدود ۵۰ دقیقه پس از بلند شدن به پایان رسید. استارشیپ پس از ورود مجدد به جو زمین از هم پاشید.

بیشتر بخوانید:

موشک «استارشیپ» پس از ورود مجدد به جو زمین از هم پاشید

موشک «استارشیپ» در آستانه چهارمین پرتاب آزمایشی

ماسک در پست جدید حساب ایکس خود نوشت که اسپیس‌ایکس قصد دارد پرواز چهارم را حدود دو هفته آینده انجام دهد. با وجود این، زمان پرواز به طور کامل به شرکت بستگی ندارد. به عنوان مثال، اسپیس‌ایکس برای تغییر مجوز پرتاب استارشیپ به «اداره هوانوردی فدرال آمریکا»(FAA) درخواست داده و این درخواست ظاهرا هنوز در صف انتظار است. همچنین، اداره هوانوردی فدرال آمریکا بر تحقیقات درباره آنچه در سومین پرواز استارشیپ رخ داد، نظارت می‌کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha