• چهارشنبه / ۲ خرداد ۱۴۰۳ / ۰۸:۱۶
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 1403030200910
  • خبرنگار : 71362

متکی: مواضع شهید امیرعبداللهیان دقیق، کارشناسانه و واقع‌بینانه بود

متکی: مواضع شهید امیرعبداللهیان دقیق، کارشناسانه و واقع‌بینانه بود

وزیر خارجه پیشین گفت: هنر شهید امیرعبداللهیان این بود که تمام وزن دیپلماسی را در کنار وزن میدانی کشور قرار داد.

به گزارش ایسنا، منوچهر متکی با اشاره به مذاکرات پیشین ایران با آمریکا که در زمان وزارت وی در عراق انجام شد به انتخاب شهید امیرعبداللهیان به عنوان رئیس هیات ایرانی دور سوم مذاکرات در پی پیشنهاد به شهید سردار سلیمانی گفت که ایشان به خوبی این مذاکرات را مدیریت کرد و به آمریکایی‌ها فهماند که نباید حضور نظامی اینگونه(در منظر و نگاه ملت عراق با چهره‌های خشن و اسلحه) داشته باشند ؛چراکه حضور این گونه آمریکایی‌ها در عراق موفق نیست و با این وضعیت هیچ وقت ملت عراق شما را به رسمیت نمی‌شناسد.

وی ادامه داد: باید شهادت دهم شهید امیرعبداللهیان این ماموریت را به احسن وجه انجام داد و اوباما  که در آن زمان در حال رقابت انتخاباتی برای ریاست جمهوری بود و از این مذاکرات مطلع شد، گفت اگر رئیس جمهور عراق شوم سربازان آمریکایی را از عراق برمی‌گردانم و این سخن وی یک برگ برنده انتخاباتی برایش شد. البته بعد از پیروزی در انتخابات تعلل کرد اما پس از آن شخص اوباما برای حاج قاسم پیام فرستاد و گفت در سال ۲۰۱۱ نیروهای نظامی‌اش را از عراق خارج می‌کند و این تنها وعده‌ای بود که عملی شد و نظامیان آمریکایی در منظر ملت عراق نبودند که این هنر دیپلماسی و شخص آقای امیرعبداللهیان بود.

وزیر خارجه پیشین در یک گفت‌وگوی تلویزیونی در خصوص میدان‌داری شهید امیرعبداللیهیان در موضوع فلسطین گفت: در ۴۰ سال گذشته در وزارت خارجه همکارانی را داشته و داریم که تمام تمرکزشان روی مساله آسیای غربی و فلسطین بود که در میان آنها شهید امیرعبداللهیان  با یک باورمندی خاصی مسایل منطقه را پیگیری می کرد؛ در  هر دو عرصه سیاسی و دیپلماتیک و میدانی و مواضع او دقیق، کارشناسانه و واقع بینانه بود.

به گفته متکی، شهید امیرعبداللهیان هنرش این بود که تمام وزن دیپلماسی را در کنار وزن میدانی کشور قرار داد  و حاصلش آن شد که پس از عملیات وعده صادق اسرائیلی‌ها علیرغم همه حمایت‌هایی که از سوی غرب داشتند موفق نشدند حتی یک بیانیه کوچک از شورای امنیت به دست آورند.

وزیر خارجه پیشین با بیان این که قبل از وزارت  دکتر امیرعبداللهیان، مفارقت بین دیپلماسی و میدان داشتیم، اما هم افزایی دیپلماسی و میدان از ابتکارات این شهید بود که حوزه فلسطین محل بروز این نگاه جدید بود، هرچند دیپلماسی و میدان فقط مختص فلسطین نبود .

متکی در ادامه گفت: اعتقاد من این است امروز طوفان الاقصی هیبت‌سازی رژیم صهیونیستی را فرو ریخت . تا به حال مردم مشروعیت این رژیم را قبول نداشتند، اما او خودش را ابرقدرت منطقه معرفی می کرد، امروز این هیبت شکست و تحقیر شد.  امروز تمامیت اسلام در نگاه نمادین غزه با تمامیت تمدن پوشالی و متکبر غرب روبرو شده و نتیجه جنگ غزه قطعا افول غرب و شکست نظم جاری کنونیدر جهان را نوید می‌دهد.

وی با اشاره به انتخاب امیرعبداللهیان به عنوان وزیر خارجه به عنوان بهترین گزینه از گزینه‌های مطرح به برگزاری جلسات شهید امیرعبداللهیان با وزرای خارجه پیشین اشاره و این نشست‌ها را یک هنر ابتکاری شهید امیرعبداللهیان عنوان کرد و گفت در این جلسات مسایلی را که وزیر خارجه نمی‌توانست در رسانه ها مطرح کند، مطرح می کرد و در نهایت تواضع میزبان وزرای سابق بود و افزود: گزارش دهی روان و صادقانه  از ویژگی‌های شهید امیرعبداللهیان و برگزاری این جلسات ابتکاری ارزشمند و خوب از طرف ایشان بود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha